Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Riktiga noobfrågor om glykol.

13 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Pistongen (trådstartaren)

#1 » 20:11:31, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan lite om många olika ämnen, men just glykol är ett stort svart hål på mitt CV så att säga, så nu kommer det lite dumma frågor. Men det börjar bli kallt så det är hög tid att få ordning på det här.

De senaste åren har jag varit delvis varit lat, och delvis osäker så jag har kört på en universalglykol som är kompatibel med alla andra glykoler. I alla fall enligt vad som står på dunken och försäljarna på Mekonomen, det är den här jag har kört: https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... -pa15160sv

Men hur är det, är den verkligen kompatibel och hur mår egentligen motorerna? Vi har en ganska blandad maskinpark, en Valmet 905, en Volvo BM Boxer, en Atlas grävmaskin me Deutz motor o en dumper med Cat motor. Så det har varit väldigt bekvämt att bara ha en sorts glykol då jag inte vet om det skall vara etylenglykol eller propylenglykol, eller vad som är skillnaden? Förr sa man ju att det var blå eller grön glykol men nu kan de väl ha vilken färg som helst oavsett vilken typ det är?

Och fryspunkt, hur mäter man det om man har toppat upp med universalglykolen, de mätare jag har sett är det olika skalor på, men vilken skall användas? Och på tal om mätare, någon som kan rekomendera en bra?
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M



jannejoel

#2 » 20:50:37, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är en etylenglykol. Låter nästan för bra för att vara sant om kompatibiliteten. Få väl höra vad andra säger.

Här är en artikel som reder ut en del begrepp:
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

InläggDetta inlägg har raderats av SK Racing den 21:02:05, 14-11-2017.
Anledning: samma tips som ovan :)

Bengt Erik Eriksson

#4 » 21:09:15, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dethär är en djungel. Räkna med många spretiga svar.
Men de maskinerna du listar har väl inga speciella krav på att ha de nyare longlife och OAT glykolerna.
Den glykol du länkade är en etylenglykol enligt säkerhetsbladet. Så det är den skalan du ska använda.

Propylenglykol brukar kallas för "giftfri" vilket är en överdrift. Etylenglykol är giftig men man ska inte dricka propylenglykol heller..

Ett helhetsgrepp på dethär borde innebära att du tömmer alla maskiner på gammal glykol och återfuller med 50/50 etylenglykol /vatten. Samt att du har en dunk med färdigblandad kylvätska att ta av när du fyller på och aldrig fyller med rent vatten. Med dessa principer behöver du egentligen inte någon glykolprovare. Men ska du investera är en "kikare" helt klart bättre än en billig med flytgreja som man inte vet riktigt vad den stannar på.

Detta är ju biltema men den funkar helt okej. Den läser ju även batterisyra.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000020669/

Finns fler trådar om glykol här på forumet också..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

torbjorn_forsman

#5 » 22:19:05, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska visserligen inte dricka propylenglykol, men den är tillräckligt ogiftig för att vara godkänd som livsmedelstillsats. Såna här billiga citronmuffins som håller sig mjuka och fräscha hur länge som helst lär innehålla ungefär 7 % propylenglykol. Det var en del skriverier en gång för 10-20 år sedan då någon tillverkare hade struntat i gränsvärdet och hade 20 % propylenglykol i sina muffins.

Tänk på att glykolprovare har olika skalor för etylen- respektive propylenglykol. Så det gäller att veta vilken sort man har i vilken maskin.
Jag brukar använda propylenglykol i alla äldre motorer som man kan misstänka använder kylarvätskan för revirmarkering emellanåt, så att eventuella glykolpölar på gården inte är giftigare än nödvändigt för den som slickar i sig dem.
Moderna personbilar mm som från början har haft longlifeglykol försöker jag använda originaltypen i, dvs som regel rosafärgad etylenglykol som uppfyller VAG G12 eller någon liknande spec.

Har slutat köpa glykol på Biltema sedan jag upptäckte att enligt säkerhetsdatabladet har de exakt samma sorts tillsatser i både "vanlig" och "longlife" etylenglykol, det är bara koncentrationen som skiljer. Dessutom påstår de att alla deras glykoltyper uppfyller bl a VAG:s longlifestandard, vilket inte är tekniskt möjligt för propylenglykol.
Glykollagret just nu består av dels en dunk Q8 propylenglykol köpt på Swedol och dels ett antal enlitersflaskor med OK longlifeglykol som jag kom över billigt på en loppis.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trondos

#6 » 22:34:11, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvis man har en motortype som er kjent for å ha problemer med kavitasjon, kan det være lurt å kjøpe en glykol som er god på dette. Jeg leste meg litt opp på dette for en stund siden, men det er litt knepigt, for i USA bruker de ikke helt samme betegnelsene.
Det jeg fant ut er at oppfyller glykolen ASTM D-6210 er den godkjent for bruk i motorer med våte foder og som har problemer med kavitasjon. Det fins mange motorer med våte foder som ikke har det problemet i det hele tatt, så dette er en jungel. :mrgreen:
John Deere Cool-Guard oppfyller denne, men den er litt dyr. Fleetguard har også en.

https://www.constructionequipment.com/g ... ve-engines
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

63an

#7 » 22:36:45, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blanda så pass att kylvattnet inte får sprängverkan om ni inte är säkra på slangar å sånt, lite kristaller i vattnet spränger inte :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

johaniskogen

#8 » 22:39:01, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En billig prövningsmetod av kylarvätska, sug upp några dl o placera i frysen över natten, - 18 eller vad man brukar ha i kylen bör iaf ge dig ett hum om de duger över vintern..

2 personer gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#9 » 23:17:53, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trondos skrev:Hvis man har en motortype som er kjent for å ha problemer med kavitasjon, kan det være lurt å kjøpe en glykol som er god på dette. Jeg leste meg litt opp på dette for en stund siden, men det er litt knepigt, for i USA bruker de ikke helt samme betegnelsene.
Det jeg fant ut er at oppfyller glykolen ASTM D-6210 er den godkjent for bruk i motorer med våte foder og som har problemer med kavitasjon. Det fins mange motorer med våte foder som ikke har det problemet i det hele tatt, så dette er en jungel. :mrgreen:
John Deere Cool-Guard oppfyller denne, men den er litt dyr. Fleetguard har også en.

https://www.constructionequipment.com/g ... ve-engines


Det är dock farligt att försöka tillämpa amerikanska glykolrekommendationer i Sverige, eller överhuvudtaget i Europa.
I USA är nämligen hårt vatten mycket sällsynt, det är mer vanligt att vattnet är surt eller aggressivt mot metaller där. Därför brukar amerikanska glykolsorter ha tillsatser som är bra på att motverka korrosion, men de har ingen förmåga alls att hindra pannstensangrepp.

Om man nu nödvändigtvis ska använda en amerikansk glykoltyp här i Sverige, så bör man kolla hårdhetsgraden på det vatten man ska blanda den med i förväg, och bara använda vattnet om det är mycket mjukt. Om man har kommunalt vatten så har kommunen eller vattenverket förmodligen lagt ut uppgifter om saken på nätet, om man har egen brunn så kanske det har gjorts en vattenanalys någon gång i tiden som papperen finns kvar från. Har man inte tillgång till mjukt kranvatten så får man samla regnvatten eller smälta snö för att blanda glykolen med.

Är man tvungen att använda mycket hårt vatten och behöver glykolrekommendationer för detta fall, så borde man kunna hitta sådana i engelska och franska källor. I de länderna finns det ju mycket kalkstensberggrund och kranvattnet är ofta så hårt att det med svenska mått mätt är nästan otjänligt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#10 » 10:10:10, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där glykolen lyckas med en omöjlighet...
- den påstås uppfylla både GM och Chryslers krav trots att dessa tillverkare har valt två kemiskt helt olika vägar för korrosionsskydd. De valda kemikalierna gillar absolut inte varandra så det brukar sluta med ett rejält kladd i kylsystemet om man blandar. Jag betvivlar stark att den är certifierad mot någon tillverkare.
- den är inte avsedd för dieslar med våta foder och det kan bli rejält dyrt att använda den i en sån applikation, det går hål i fodren bokstavligen.
Glykol är en djungel av rang och färg betyder ingenting, obs ingenting! Tillverkaren får färga helt efter eget huvud..ingen standard eller rekommendation finns.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Filijox

#11 » 19:33:44, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som en sido-not om propylenglykol och giftighet:

De elektroniska cigaretterna där man förångar en vätska med eventuell nikotinblandning, vätskan är vanligtvis antingen glycerin eller propylenglykol. Iallafall för 5 år sedan när jag höll på...
Filijox
 

Tunis_

#12 » 16:40:30, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är INTE propylenglykol i elektroniska cigaretter. Det är glycerin som även går under namnet glycerol och är en triol inte en diol. Glycerol är ett livsmedel. Så var det utrett. :D

3 personer gillar det här inlägget.
Tunis_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:37:56, 06-10-2020
Ort: Svedala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC18C
Holder C3.42

Åsa-Nisse

#13 » 20:34:31, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En blandad kylarvätska med både etylen- och propylenglykol går inte att mäta fryspunkt på. Det stämmer inte med något instrument så det är frysboxen som gäller eller byt.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Towil och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se