Jag kan lite om många olika ämnen, men just glykol är ett stort svart hål på mitt CV så att säga, så nu kommer det lite dumma frågor. Men det börjar bli kallt så det är hög tid att få ordning på det här.
De senaste åren har jag varit delvis varit lat, och delvis osäker så jag har kört på en universalglykol som är kompatibel med alla andra glykoler. I alla fall enligt vad som står på dunken och försäljarna på Mekonomen, det är den här jag har kört: https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... -pa15160sv
Men hur är det, är den verkligen kompatibel och hur mår egentligen motorerna? Vi har en ganska blandad maskinpark, en Valmet 905, en Volvo BM Boxer, en Atlas grävmaskin me Deutz motor o en dumper med Cat motor. Så det har varit väldigt bekvämt att bara ha en sorts glykol då jag inte vet om det skall vara etylenglykol eller propylenglykol, eller vad som är skillnaden? Förr sa man ju att det var blå eller grön glykol men nu kan de väl ha vilken färg som helst oavsett vilken typ det är?
Och fryspunkt, hur mäter man det om man har toppat upp med universalglykolen, de mätare jag har sett är det olika skalor på, men vilken skall användas? Och på tal om mätare, någon som kan rekomendera en bra?