Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

deutz 912

14 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

ghaven (trådstartaren)

#1 » 00:20:50, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Jeg handlet en brukt Deutz fl3 912 som skulle være i bra stand. Den ser ren og pen ut og startet på to tørn til tross for at den har stått i tre år i en kjeller og trodde at endelig hadde jeg fått ny motor til shaff graveren. Men så lett skulle det ikke være. Den går på fullt turtall med en gang den starter , og kanskje enda høyere en den skal. Og ryker kålsvart i veldige mengder. Reagerer ikke på noen av hendlene på pumpa så jeg tør ikke starte den før jeg har funnet ut hva som gjør at den går på full speed med en gang. Alle gode tips mottaes med glede. Regner med at det må være noe med en regulator eller selve pumpa, men til nå har jeg sluppet unna fikling med innsprøytnings pumper , men i og med at jeg har dobbelt opp av alt så tenkte jeg å prøve meg på pumpa med litt hjelp fra ekspertisen på maskinisten. Til nå har det gått bra hver gang jeg har fulgt rådene fra maskinistene så jeg håper denne gangen også. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren



mathiast

#2 » 10:44:44, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kärv regulator i pumpen eller ett pumpelement som fastnat??
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

ghaven (trådstartaren)

#3 » 14:25:23, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Det med at pumper inneholder en regulator har jeg visst lenge men alltid unngått å åpne. Har hatt en frykt for en masse fjærer og små deler som spretter utover, og uten en bok vanskelig lar seg montere igjen. Men en gang må vel være den første. Hvor sitter regulatoren. Pumpen er to delt med et lokk bakerst. Første delen er vel det som gir høytrykk til dyser, så regulator bør vel sitte i bakre del. kommer regulator fram om bakre lokk demonteres. Vil den ruse opp om bare ett element sitter. Innsprøytnings pumpe er nytt for meg, har altid sendt pumper til verksted og fått de ferdig overhalt i retur. Denne gangen har jeg ikke anledning til å bruke verksted og eneste pumpe verksted på Sørlandet har gått over til kun å selge batterier. Den byttingen av område er det ingen som helt skjønner men sånn er det nå en gang og det betyr hjemme mekk av pumpe for min del så langt det går. hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

mathiast

#4 » 16:51:39, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det inte en bosch radpump på dom? I så fall finns det en lucka på sidan där du kan se pumpelementen,alla ska röra sig om du vrider runt motorn och reglerstången ska gå att flytta
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

ghaven (trådstartaren)

#5 » 00:37:48, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det er nok en bosh radpumpe. Etter råd fra første svar her tok jeg mot til meg. Prøvde å se på regulator men fikk ikke av bakre del uten en sprengskisse. Men jeg skjønner nå hvorfor du rådet meg til å se pumpe element eller regulator. Etter å ha fått av deksel på siden skjønte jeg liksom prinsippet og feilen var åpenbar. Det viste seg at et element satt fast helt oppe, og følgelig satt også reguler stangen som vrir hylsen på stempelet fast på full åpning. Etter litt fikling fikk jeg løs stempel og alt gikk som det skulle. Kunne ikke se noe skade på noen deler, men jeg tror det var noen partikler som så ut som samme farge som motoren som har som fororsaket feilen. Motor startet med en gang men sveiv litt snålt, men etter litt løsning av diselrør fant jeg ut at tre og to går greit mens en reagerer ikke. Alle sylindre har 25 i kompresjon . Skulle ikke forundre meg om det finnes litt malingsflak i dysen på eneren. Fortsetter i morgen og ser på hva som kan være med sylinder nr en. Har tro på at det kan være noe feil med dyse nr en. Må lage en overgang til dysetrykkeren da denne motoren har større gjenger på dysene en de andre Deutz motorene jeg har skrudd på. Den som pumpe elementet satt fast på sviver fint Håper bare ikke at forige eier har fått alt for mye dritt i diselsystemet, da det sikkert vil bli flere problemer da. Atter en gang har jeg stolt på maskinisten når jeg har stått fast, og som før har jeg fått korrekt og viktig informasjon . En foreløpig stor takk til dere som har tatt dere bry til å hjelpe meg. Kommer muligens noen flere spørsmål etter hvert. Hilsen ghaven og ha en god kveld videre

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

ghaven (trådstartaren)

#6 » 23:56:34, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei igjen. Nå sviver motoren som den skal. Etter litt fikling og hjelp fra maskinisten ble et pumpe element og ei dyse konstatert fast. Etter litt hjelp og fikling kom de fra hverandre og ble kjørt litt med batteridrill og masse olje. Vasket og smurt med disel og montert. Ser greit ut i henhold til Deutz boka både pumpe og dyse ble målt og funnet i orden etter boka. Takk for hjelp hilsen ghaven
Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

ghaven (trådstartaren)

#7 » 13:19:15, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Ser ut som at Deutz motorer har lagt meg for hat. Overnevnte motor begynte med å svive ugjevnt etter 5 min for å stoppe helt men kunne startes igjen og sånn fortsatte det. Måtte være ett av to mente jeg, enten at den bruker mer disel enn den kan levere eller at den tar inn luft noe sted. etter vask av tank blåsing av alle slanger og nytt filter var den likedan. Mate pumpe hadde liten lekk rundt lokk og ble byttet med en brukt. Nå går den en time ca før den begynner å få for lite disel eller luft i systemet. Mitt spørsmæl til ekspertisen er om det finns noe typiske steder som pleier å gi disel-luft problem på disse motorer. Ellers blir det vel å begynne i en ende med skifte av alle slanger og tetningsringer og klemmer som en begynnelse. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

agvg

#8 » 13:54:11, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mye dritt i tanken?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

ghaven (trådstartaren)

#9 » 14:10:11, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nei tank er ny vasket og var det første samt blåsing av alle slanger og filterbytte som ble gjort da jeg mistenkte at det kunne være et sugefilter som var tett så det er noe annet sted som gir for lite disel eller tar inn luft. Vet ikke om en luftlekk som er så liten at motor går i en time før den pludrer blir lett å finne
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Ivar Risslén

#10 » 15:44:14, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat att avluftningen till bränsletanken fungerar som det ska. Är avluftningen tätt så går motorn en stund innan undertrycket i tanken är så högt att matarpumpen inte orkar suga. Kollas genom att öppna tanklocket när motorn börjar att gå ojämt. Har man en dålig slang eller slangkoppling i tillägg så kan den börja suga in luft på det stället. Det är ett lömskt fel som man kan bli gråhårig på.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

63an

#11 » 17:42:39, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

sitter sugledningen i tanken med nersänkt rör i tanken?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ghaven (trådstartaren)

#12 » 23:14:49, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skal prøve tipsene i morgen. Røret ut av tanken sitter i bunnen av tank i en litt nedsenkt kopp. Sansynlig for å kunne ta ut vann om det skulle være noe i diselen men ingen vann nå i hvert fall da tank ble gjort ren ble ny disel fyllt. Det var en som lurte på om jeg hadde fyllt olje på høytrykks pumpe. Men jeg synes ikke symptomer likner noe galt med insprøytnings pumpe da den går så lenge før den mister turtallet og stopper og jeg mener det er smøring via motorens oljetrykk da det er tynnt rør fra oljefilter til høytrykkspumpe og ingenting er nevnt om oljefylling i boka om motoren. Men jeg har den store skruen i bakkant oppe på pumpen som noen her skrev var til oljefylling.Noen kan kanskje bekrefte eller avkrefte noe om intern eller ekstern smøring av høyttrykkspumpe
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

ghaven (trådstartaren)

#13 » 13:21:40, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pøsregn og som vanlig er graver parkert på ei myr. Bir nok et par dager til noe kan gjøres rundt diselsystemet. Men kommer nok til å prøve med så korte og få slanger som mulig ei kanne og ei elektrisk pumpe for å prøve å utelukke noen plasser det kan komme inn luft. Skal også måle turtall for å se hvor det ligger i forhold til boka pluss tipset om vakum i tank som jo er mye mulig siden den går så lenge
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

ghaven (trådstartaren)

#14 » 11:31:19, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Da var deutzen i gang igjen. Feilen må være en lten luft lekk i kran under tanken. Var vanskelig å finne ut av men etter nye ringer nye slanger nye klemmer og el pumpe ville den fortsatt ikke og på ren tilfeldighet som en siste utvei ble stengekrana også byttet og da sveiv den som den skulle. Så hva som gjorde at den gikk ca en time før den stopper vil jeg ikke bruke mer tid på, bare konstaterer at når kran ble byttet ordnet det seg og alle symptomer heller mot luft på ett eller annet vis via stengekran. Men anser problemet som løst og takk for hjelp

2 personer gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se