Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Yamaha YFM 400 FW svårstartad

6 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Ocean (trådstartaren)

#1 » 10:10:15, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har en Yamaha YFM 400 FW som är något svårstartad, (startgas krävs).
Någon som har nån ide var man skall börja leta efter problemet?

MvH Odd
Ocean
1 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:51, 26-11-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo, Valtra, Lokomo, Yamaha, Polaris



Ivar Risslén

#2 » 12:13:06, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur långt har den gått?
När bytte du tändstift sist?
Har det blivit gjort någon ordentlig service på den någon gång sedan var ny?
Har felet kommit plötsligt eller smygandes?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#3 » 13:16:06, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer följdfrågor:
Är det bara kallstart som är svår eller är den besvärlig även varm?
Om det bara är kallstart, någon skillnad om den bara har stått över natten eller om den har stått stilla längre?
Har den bara elstart eller finns det också någon form av t ex kickstart eller startsnöre? I så fall, någon skillnad beroende på om man använder startmotorn eller drar igång den för hand?
Går motorn helt normalt när den väl är igång?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ghaven

#4 » 14:36:26, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Forgasser rens sjekke luftfilter sjekke eller bytte plugger sjekke sjoke system stille ventiler komptest og vakum test av veivhus om det er totakt og samt reed ventil. Burde vel få fram det som eventuellt kan være feil. Bare for å utelukke en og en ting. Ofte leser jeg noen forum på nett for å se om det er noen typiske ting som pleier å komme på den motor jeg holder på med og ikke sjelden har de fleste motorer noen typiske ting som skjer før eller siden. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

mats757

#5 » 12:18:18, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett vanligt Yamaha-problem är att insugsventilerna "Sätter sig" och det blir noll ventilspel.
ÄR det så är det ingen ide att justera ventilerna. Det är bara att byta så håller det ett bra tag till. En ventiljustering kan hålla sig några få timmar, så blir det lika igen.
Kännetecknet på nollspel är just att den blir svårstartad.

Finna andra än Yamaha som har samma problem.

Mats
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

torbjorn_forsman

#6 » 12:53:41, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det frågan om att det närmar sig brott i övergången mellan ventilskaft och ventiltallrik? I så fall är det ju bara bra om motorn blir omöjlig att få igång i god tid innan det blir haveri på allvar.
En del luftkylda VW-motorer led av samma problem på avgasventilerna. På lite nyare motorer med hydrauliska ventillyftare (t ex VW-bussar från senare halvan av 70-talet) var det ju aldrig aktuellt att justera ventilspelet, så där fick man ingen förvarning alls innan ventilen gick av.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se