Hur långt har den gått? När bytte du tändstift sist? Har det blivit gjort någon ordentlig service på den någon gång sedan var ny? Har felet kommit plötsligt eller smygandes?
Lite mer följdfrågor: Är det bara kallstart som är svår eller är den besvärlig även varm? Om det bara är kallstart, någon skillnad om den bara har stått över natten eller om den har stått stilla längre? Har den bara elstart eller finns det också någon form av t ex kickstart eller startsnöre? I så fall, någon skillnad beroende på om man använder startmotorn eller drar igång den för hand? Går motorn helt normalt när den väl är igång?
Forgasser rens sjekke luftfilter sjekke eller bytte plugger sjekke sjoke system stille ventiler komptest og vakum test av veivhus om det er totakt og samt reed ventil. Burde vel få fram det som eventuellt kan være feil. Bare for å utelukke en og en ting. Ofte leser jeg noen forum på nett for å se om det er noen typiske ting som pleier å komme på den motor jeg holder på med og ikke sjelden har de fleste motorer noen typiske ting som skjer før eller siden. Hilsen ghaven
Ett vanligt Yamaha-problem är att insugsventilerna "Sätter sig" och det blir noll ventilspel. ÄR det så är det ingen ide att justera ventilerna. Det är bara att byta så håller det ett bra tag till. En ventiljustering kan hålla sig några få timmar, så blir det lika igen. Kännetecknet på nollspel är just att den blir svårstartad.
Är det frågan om att det närmar sig brott i övergången mellan ventilskaft och ventiltallrik? I så fall är det ju bara bra om motorn blir omöjlig att få igång i god tid innan det blir haveri på allvar. En del luftkylda VW-motorer led av samma problem på avgasventilerna. På lite nyare motorer med hydrauliska ventillyftare (t ex VW-bussar från senare halvan av 70-talet) var det ju aldrig aktuellt att justera ventilspelet, så där fick man ingen förvarning alls innan ventilen gick av.