Sida 1 av 1

"Expanderande" kolvringar innebär??

InläggPostat: 17:01:08, 23-12-2017
av mf33
Hej


Vad innebär det med att kolvringssatser har "expanderande" ringar, "expander set" på utrikiska? Ser ju ibland k-ringsatser i expander modell och funderar på dess fördelar resp. nackdelar.

Kan de va så att exp.ringar är av mjukare material för att följa cyl.väggarna i en sliten motor och så sitter det en en expandermojäng innanför kolvringen så det blir lite bättre fjutt i den ??

mvh mojje

Re: "Expanderande" kolvringar innebär??

InläggPostat: 18:07:16, 23-12-2017
av Mattias Petterson
Är inte alla kolvringar expanderande?

Re: "Expanderande" kolvringar innebär??

InläggPostat: 19:45:42, 23-12-2017
av QV_
En vanlig kanring är ju solid i ett stycke fast då med lite olika utförande på över och undersida.

Den "expanderande" har i mitt fall alltid varit skrapringen.
Fast jag sitter nu och funderar på om expanderingen är lod- eller horizontal-riktningen...
Det är iallfall minst 3 delar i dessa oljeskrapringar, de skulle iallfall inte hålla tätt i närheten av bensin/luftblandningen.

Re: "Expanderande" kolvringar innebär??

InläggPostat: 19:58:14, 23-12-2017
av mf33
Mattias Petterson skrev:Är inte alla kolvringar expanderande?


Sitter typ sådana här mellan kolv och kolvring på expanderringar. Även på de som inte är "oljeringarna"

Bild
Bild

Re: "Expanderande" kolvringar innebär??

InläggPostat: 19:58:26, 23-12-2017
av jörgen.ottosson
jag tror man syftar på att det ligger en vågig "bladfjäder" bakom ringen för att öka trycket mot cyclinderväggen

Re: "Expanderande" kolvringar innebär??

InläggPostat: 22:57:45, 23-12-2017
av Lars-Peter D
Kolvringar flyter i spåret på kolven, det är rum/spel både "bakom" och "ovanför" ringen. Dessutom är ringen "lagom för stor" och måste tryckas ihop, för att rymmas i cylindern, vilket ger ett lagom tryck mot cylinderväggen. På "senare" tid har det bakom ringen tillkommit en "kantig" fjäderring för att centrera ringen på kolven. I princip vidrör kolven aldrig cylinderväggen, utan bara ringarna. Värmen när motor går fär ochså ringarna att bli längre och även grövre, vilket kräver spel i kallt tillstånd. När ringar har uppnått drifts-temperatur är spelet betydligt mindre, men finns fortfarande. Så mig veterligen är alla kolvringar typ expander. http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... for-stora/

Re: "Expanderande" kolvringar innebär??

InläggPostat: 23:07:16, 23-12-2017
av Lars-Peter D
Månne inte "expander ring" kommer av det att den kan "töjas ut" så ringen går på kolven i ett stycke, egentligen......?

Re: "Expanderande" kolvringar innebär??

InläggPostat: 01:28:44, 24-12-2017
av mf33
Lars-Peter D skrev:Kolvringar flyter i spåret på kolven, det är rum/spel både "bakom" och "ovanför" ringen. Dessutom är ringen "lagom för stor" och måste tryckas ihop, för att rymmas i cylindern, vilket ger ett lagom tryck mot cylinderväggen. På "senare" tid har det bakom ringen tillkommit en "kantig" fjäderring för att centrera ringen på kolven. I princip vidrör kolven aldrig cylinderväggen, utan bara ringarna. Värmen när motor går fär ochså ringarna att bli längre och även grövre, vilket kräver spel i kallt tillstånd. När ringar har uppnått drifts-temperatur är spelet betydligt mindre, men finns fortfarande. Så mig veterligen är alla kolvringar typ expander. http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... for-stora/



Exempel på expanderringar som fanns till Volvo B20, inte samma som "vanliga" kolvringar utan hade extra mojänger innanför kolvringarna.


Bild

Re: "Expanderande" kolvringar innebär??

InläggPostat: 08:31:19, 24-12-2017
av Janson1
Kanske: Antingen fjädrar ringen själv eller har den hjälp av en extra fjäder, expander = ringens fjädringsförmåga plus den extra expanderns fjädringsförmåga. Detta system minskar väl stuts av ringen ytterligare, bra i utslitna cylinderlopp där det är olika diametrar uppe och nere? (Jag tror till och med dom marknadsfördes som att bara trycka dit när originalet var utslitet)

Re: "Expanderande" kolvringar innebär??

InläggPostat: 10:46:17, 24-12-2017
av rospigg
Det finns kolvringar av "Keystonetyp" dess profil är kilformad, med den lägre profilen in mot kolven.
När kolven går uppåt pressas gasen in innanför kolvringen och med kolven som "mothåll" trycks ringen utåt.
Samma princip gäller för "L-ringar", vars profil som av en händelse ser ut som ett L..
God Jul på er, Maskinister!
/Rp

Re: "Expanderande" kolvringar innebär??

InläggPostat: 11:04:48, 24-12-2017
av qqq
Borde inte överlappande kolvringar vara bättre än sådana med bara ett gap, för att täta ?

typ denna modell:

https://www.industritorget.se/objekt/Ko ... TFE/21851/