Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

"Expanderande" kolvringar innebär??

11 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

mf33 (trådstartaren)

#1 » 17:01:08, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej


Vad innebär det med att kolvringssatser har "expanderande" ringar, "expander set" på utrikiska? Ser ju ibland k-ringsatser i expander modell och funderar på dess fördelar resp. nackdelar.

Kan de va så att exp.ringar är av mjukare material för att följa cyl.väggarna i en sliten motor och så sitter det en en expandermojäng innanför kolvringen så det blir lite bättre fjutt i den ??

mvh mojje

1 person gillar det här inlägget.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil



Mattias Petterson

#2 » 18:07:16, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte alla kolvringar expanderande?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

QV_

#3 » 19:45:42, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig kanring är ju solid i ett stycke fast då med lite olika utförande på över och undersida.

Den "expanderande" har i mitt fall alltid varit skrapringen.
Fast jag sitter nu och funderar på om expanderingen är lod- eller horizontal-riktningen...
Det är iallfall minst 3 delar i dessa oljeskrapringar, de skulle iallfall inte hålla tätt i närheten av bensin/luftblandningen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

mf33 (trådstartaren)

#4 » 19:58:14, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Är inte alla kolvringar expanderande?


Sitter typ sådana här mellan kolv och kolvring på expanderringar. Även på de som inte är "oljeringarna"

Bild
Bild
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

jörgen.ottosson

#5 » 19:58:26, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tror man syftar på att det ligger en vågig "bladfjäder" bakom ringen för att öka trycket mot cyclinderväggen
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Lars-Peter D

#6 » 22:57:45, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolvringar flyter i spåret på kolven, det är rum/spel både "bakom" och "ovanför" ringen. Dessutom är ringen "lagom för stor" och måste tryckas ihop, för att rymmas i cylindern, vilket ger ett lagom tryck mot cylinderväggen. På "senare" tid har det bakom ringen tillkommit en "kantig" fjäderring för att centrera ringen på kolven. I princip vidrör kolven aldrig cylinderväggen, utan bara ringarna. Värmen när motor går fär ochså ringarna att bli längre och även grövre, vilket kräver spel i kallt tillstånd. När ringar har uppnått drifts-temperatur är spelet betydligt mindre, men finns fortfarande. Så mig veterligen är alla kolvringar typ expander. http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... for-stora/
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Lars-Peter D

#7 » 23:07:16, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Månne inte "expander ring" kommer av det att den kan "töjas ut" så ringen går på kolven i ett stycke, egentligen......?
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

mf33 (trådstartaren)

#8 » 01:28:44, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars-Peter D skrev:Kolvringar flyter i spåret på kolven, det är rum/spel både "bakom" och "ovanför" ringen. Dessutom är ringen "lagom för stor" och måste tryckas ihop, för att rymmas i cylindern, vilket ger ett lagom tryck mot cylinderväggen. På "senare" tid har det bakom ringen tillkommit en "kantig" fjäderring för att centrera ringen på kolven. I princip vidrör kolven aldrig cylinderväggen, utan bara ringarna. Värmen när motor går fär ochså ringarna att bli längre och även grövre, vilket kräver spel i kallt tillstånd. När ringar har uppnått drifts-temperatur är spelet betydligt mindre, men finns fortfarande. Så mig veterligen är alla kolvringar typ expander. http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... for-stora/



Exempel på expanderringar som fanns till Volvo B20, inte samma som "vanliga" kolvringar utan hade extra mojänger innanför kolvringarna.


Bild

2 personer gillar det här inlägget.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Janson1

#9 » 08:31:19, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske: Antingen fjädrar ringen själv eller har den hjälp av en extra fjäder, expander = ringens fjädringsförmåga plus den extra expanderns fjädringsförmåga. Detta system minskar väl stuts av ringen ytterligare, bra i utslitna cylinderlopp där det är olika diametrar uppe och nere? (Jag tror till och med dom marknadsfördes som att bara trycka dit när originalet var utslitet)

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

rospigg

#10 » 10:46:17, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns kolvringar av "Keystonetyp" dess profil är kilformad, med den lägre profilen in mot kolven.
När kolven går uppåt pressas gasen in innanför kolvringen och med kolven som "mothåll" trycks ringen utåt.
Samma princip gäller för "L-ringar", vars profil som av en händelse ser ut som ett L..
God Jul på er, Maskinister!
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

qqq

#11 » 11:04:48, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde inte överlappande kolvringar vara bättre än sådana med bara ett gap, för att täta ?

typ denna modell:

https://www.industritorget.se/objekt/Ko ... TFE/21851/
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se