Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Vikten av att ha korrekt axialspel på vevaxeln.

5 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

kretslopp (trådstartaren)

#1 » 19:40:14, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

I mitt arbete som mekaniker stötte jag på ett läckage för en tid sen på en Kalmar truck. DCE 160-12.
Motorn är en Volvo TAD760VE. Den har gått ca 8000h.

Läckaget var ATF-olja och tycktes komma nåstans från converterhuset på automatlådan.
När jag skulle dela växellåda från motorn blev jag lite brydd över en sak.
Den första muttern på flexplattan på convertern var svår att komma åt med ringnyckel, fick använda öppna sidan och sen gick det inte att få väck muttern från pinnskruven. Avståndet mellan pinnskruvarna och convertern var för litet.
Det var märkligt tänkte jag och hämtade ett ku-bein (jämtska för kofot/koben (norska också)), och prövade att bända convertern bak i riktning mot växellådan. Döm om min förvåning när den gled bakåt ett flertal mm.
Efter det gick det bra att skruva bort resten av muttrarna.

När jag sen lyft ur växellådan ser jag orsaken till detta glapp.

Bild

Nu kommer jag använda begreppet svänghjul i fortsättningen för att benämna denna del som egentligen i detta fall med converter och automatlåda kallas drivplatta antar jag? Väldigt låg vikt på en sån här.
Hur som helst mot centrum ser man nånting som vid en första anblick är en maskinerad fläns.

Bild

Det är det inte. Det är slitage. Ursprungligen var ytan helt plan som resten av flänsen där skruvhålen är.

Bild

Converterns motsvarande fläns. Bortanför converter ser man den oljefångare som är monterad bakom converter i växellådan. Det läckage jag nämnde i början kommer mest troligt från den O-ring som tätar i ytterkant eller axeltätningen mot converteraxel. Mindre troligt.

Bild

Närbild av converterns fläns. Man kan se den gamla kanten av flänsen.

Bild

Frågan lyder: Hur mycket är borta och hur mycket på varje del? Den kant man ser sticker upp i mitten är convetern och den ska troligen ligga i nivå med svänghjulets kant nere i hålet.

Bild

Ca så mycket totalt, tror jag.

Lösningen på detta problem blev att åka med delarna till en maskineringsverkstad och få antingen converterns anliggsyta nedsvarvad till den är rak och tillverka ett shims som fästes i svänghjulet och gå upp i överdimension med shimset.
Så blev det också. Jag har inga bilder på det idagsläget men jag ska ta nån bild i veckan innan jag monterar i växellådan.

Nu till topic.

När jag såg det här slitaget började vi fundera på vad detta berodde på.
Gjorde i ordning så jag kunde fästa fast en indikatorklocka på motorn innan jag tog bort svänghjulet och mätte då axialspelet på vevaxeln.
0,75mm var spelet. Kändes mycket.

Tittade i workshop manual och såg då att det ska ligga mellan 0,1 - 0,3mm
Då demonterade jag oljetråget och ramlageröverfallet där tryckbrickorna sitter och mätte de.
De är 2,9mm original och det såg ut att vara nästan helt oslitet. Hade dessvärre bara det analoga skjutmåttet ni såg ovan till hands då batteriet i det digitala fin-skjutmåttet var slut.
Så detta måste ha varit sen motorn var ny.
Vi beställde då nya tryckbrickor med överdimension. 0,2mm per sida.
Då får vi bort 4 tiondelsmillimeter av axialspelet och bör hamna på 0,35mm. Endast 0,05mm över specifikationen.

Är det någon här som kan tänka sig något annan än detta axialspel som har orsakat detta slitage på anliggsytan mellan svänghjul och converter?
Jag har själv tänkt lite på vibrationsdämparen i framkant av vevaxeln men hade det varit fel på den borde man kanske ha märkt mer fel på ramlager och allmänna vibrationer i maskinen eller i värsta fall en knäckt vevaxel.

Ville bara dela med mig av detta och kanske få några kloka svar som inte jag tänkt på.

2 personer gillar det här inlägget.
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



orion47

#2 » 19:23:54, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Vevaxeln slipad och även axiallägena? Fel axiallager monterade? Std istället för en överdimension?
Det är det svaret jag kommer på.
Mvh Orion 47
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

QV_

#3 » 20:19:33, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag förstår det så har du ingen rörelse mellan "svänghjulet" och convertern.
Så "slitaget" kan ju då inte uppkomma av friktion mellan svänghjul och converter.

Kvar blir då inbankning av flexet i den 8 armade bläckfisken som håller fast convertern i svänghjulet.
Är den plan och av fel stålkvalite eller kupad och vänd åt fel håll?

Ditt större axialspel kan vara en följdorsak av att converten ligger och hammrar på svänghjulet eller så är det axialspelet som får convertern att hammra...
om nu inte den 8 armade bläckfisken är felaktig
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

kretslopp (trådstartaren)

#4 » 08:47:21, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

orion47 skrev:Hej. Vevaxeln slipad och även axiallägena? Fel axiallager monterade? Std istället för en överdimension?
Det är det svaret jag kommer på.
Mvh Orion 47


Vevaxeln har inte tagits ned och mätts. Fel axiallager skulle jag säga att det sitter med tanke på axialspelet och att det satt Std 2,9mm. Oslitna.

QV_ skrev:Som jag förstår det så har du ingen rörelse mellan "svänghjulet" och convertern.
Så "slitaget" kan ju då inte uppkomma av friktion mellan svänghjul och converter.

Kvar blir då inbankning av flexet i den 8 armade bläckfisken som håller fast convertern i svänghjulet.
Är den plan och av fel stålkvalite eller kupad och vänd åt fel håll?

Ditt större axialspel kan vara en följdorsak av att converten ligger och hammrar på svänghjulet eller så är det axialspelet som får convertern att hammra...
om nu inte den 8 armade bläckfisken är felaktig


"Bläckfisken" heter flexplatta. :) och den ser hel och fin ut. Den har suttit där sen den var ny i 8000h. Det är en väldigt bra torsionsdämpare det här. Havererar otroligt sällan.
Din första rad stämmer bra. Det är ingen friktion där.
Att convertern har stått och slagit pga för stort axialspel är helt klart vad jag tror har hänt.

Tack båda två för respons!
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kretslopp (trådstartaren)

#5 » 15:21:21, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Svänghjul" färdig för montering. Shims punktat fast. Jag insisterade på detta då jag absolut inte vill ha något löst som kan ramla väck när jag ska montera dit växellådan.

Bild

Motsvarande på converter nedsvarvad så den är plan.

Bild

"Svänghjul" på converter.

Bild

Converter färdigmonterad med pumpdrev och oljefångare monterad.

Bild

Dana Spicer låda. Pumpdrivningen driver en dubbelpump för arbetshydraulik till vänster och växellådans egna pump samt pump för bromsarna uppe till höger.

Bild
Bild
Bild
Bild

Fyllde convertern med olja innan montering på lådan. Gick i 4 liter i den här. Varav merparten rann ut medans jag förtvivlat försökte få oljefångaren på plats (väntat).
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se