Hej.
I mitt arbete som mekaniker stötte jag på ett läckage för en tid sen på en Kalmar truck. DCE 160-12.
Motorn är en Volvo TAD760VE. Den har gått ca 8000h.
Läckaget var ATF-olja och tycktes komma nåstans från converterhuset på automatlådan.
När jag skulle dela växellåda från motorn blev jag lite brydd över en sak.
Den första muttern på flexplattan på convertern var svår att komma åt med ringnyckel, fick använda öppna sidan och sen gick det inte att få väck muttern från pinnskruven. Avståndet mellan pinnskruvarna och convertern var för litet.
Det var märkligt tänkte jag och hämtade ett ku-bein (jämtska för kofot/koben (norska också)), och prövade att bända convertern bak i riktning mot växellådan. Döm om min förvåning när den gled bakåt ett flertal mm.
Efter det gick det bra att skruva bort resten av muttrarna.
När jag sen lyft ur växellådan ser jag orsaken till detta glapp.
Nu kommer jag använda begreppet svänghjul i fortsättningen för att benämna denna del som egentligen i detta fall med converter och automatlåda kallas drivplatta antar jag? Väldigt låg vikt på en sån här.
Hur som helst mot centrum ser man nånting som vid en första anblick är en maskinerad fläns.
Det är det inte. Det är slitage. Ursprungligen var ytan helt plan som resten av flänsen där skruvhålen är.
Converterns motsvarande fläns. Bortanför converter ser man den oljefångare som är monterad bakom converter i växellådan. Det läckage jag nämnde i början kommer mest troligt från den O-ring som tätar i ytterkant eller axeltätningen mot converteraxel. Mindre troligt.
Närbild av converterns fläns. Man kan se den gamla kanten av flänsen.
Frågan lyder: Hur mycket är borta och hur mycket på varje del? Den kant man ser sticker upp i mitten är convetern och den ska troligen ligga i nivå med svänghjulets kant nere i hålet.
Ca så mycket totalt, tror jag.
Lösningen på detta problem blev att åka med delarna till en maskineringsverkstad och få antingen converterns anliggsyta nedsvarvad till den är rak och tillverka ett shims som fästes i svänghjulet och gå upp i överdimension med shimset.
Så blev det också. Jag har inga bilder på det idagsläget men jag ska ta nån bild i veckan innan jag monterar i växellådan.
Nu till topic.
När jag såg det här slitaget började vi fundera på vad detta berodde på.
Gjorde i ordning så jag kunde fästa fast en indikatorklocka på motorn innan jag tog bort svänghjulet och mätte då axialspelet på vevaxeln.
0,75mm var spelet. Kändes mycket.
Tittade i workshop manual och såg då att det ska ligga mellan 0,1 - 0,3mm
Då demonterade jag oljetråget och ramlageröverfallet där tryckbrickorna sitter och mätte de.
De är 2,9mm original och det såg ut att vara nästan helt oslitet. Hade dessvärre bara det analoga skjutmåttet ni såg ovan till hands då batteriet i det digitala fin-skjutmåttet var slut.
Så detta måste ha varit sen motorn var ny.
Vi beställde då nya tryckbrickor med överdimension. 0,2mm per sida.
Då får vi bort 4 tiondelsmillimeter av axialspelet och bör hamna på 0,35mm. Endast 0,05mm över specifikationen.
Är det någon här som kan tänka sig något annan än detta axialspel som har orsakat detta slitage på anliggsytan mellan svänghjul och converter?
Jag har själv tänkt lite på vibrationsdämparen i framkant av vevaxeln men hade det varit fel på den borde man kanske ha märkt mer fel på ramlager och allmänna vibrationer i maskinen eller i värsta fall en knäckt vevaxel.
Ville bara dela med mig av detta och kanske få några kloka svar som inte jag tänkt på.