Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

perkings gjutfoder?

20 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

7020 (trådstartaren)

#1 » 11:16:52, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en perkings AD3 152.
Där är troligen aldrig bytt foder i den.
Ska bytta kolvringar i den. men hur vet jag om jag har gjutfoder eller kromfoder i blocket? :klia:
För det är olika kolvringar till olika foder.
''gamla traktorer är bäst''
Användarvisningsbild
7020
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:45, 20-02-2013
Ort: NV Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson FE35



torbjorn_forsman

#2 » 12:00:41, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

7020 skrev:Har en perkings AD3 152.
Där är troligen aldrig bytt foder i den.
Ska bytta kolvringar i den. men hur vet jag om jag har gjutfoder eller kromfoder i blocket? :klia:
För det är olika kolvringar till olika foder.


Det syns tydligt på ytan i cylinderloppen. Gjutjärn är grått, hårdförkromat ljusare. Om det finns vändkanter så är det säkert gjutjärnsfoder.
I synnerhet om det är gjutjärnsfoder kan det vara bra att avsyna dem och bedöma ev slitage, behov av honing mm INNAN du köper hem kolvringar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LeifAndersson

#3 » 13:01:01, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upp till motor n:r 1935853 hade i vart fall kromfoder när de var nya. Sen kan de blivit ombyggda till gjutfoder vid en renovering, men har du under det motornumret så räkna med att det är kromfoder.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Johannes Parbring

#4 » 15:44:23, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på att spana på samma sak inför en stundande renovering av en MF35 ´61 med A3 1520. Den har bra oljetryck med vevhusventilerar kraftigt. Iom att det är en 61:a så misstänker jag att den har kromfoder.

https://www.agrilineproducts.com/parts/ ... iners.html

Är det bara att köpa ett sådant kit och vara glad och byta delarna, eller stöter man på andra problem med kromfoder än med gjutna?
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

MN

#5 » 16:12:56, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johannes Parbring skrev:Jag håller på att spana på samma sak inför en stundande renovering av en MF35 ´61 med A3 1520. Den har bra oljetryck med vevhusventilerar kraftigt. Iom att det är en 61:a så misstänker jag att den har kromfoder.

https://www.agrilineproducts.com/parts/ ... iners.html

Är det bara att köpa ett sådant kit och vara glad och byta delarna, eller stöter man på andra problem med kromfoder än med gjutna?


Som Leif säger kan den vara ombyggd och kromfoder passar inte i lopp för gjutna foder och v/v. Ett seriöst jobb innebär blocket moddas för gjutna halvfärdiga foder som sedan honas till rätt mått. Rel måttlig kostnad.
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Johannes Parbring

#6 » 16:15:00, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men iom att min nog original har krom, kan jag inte bara stoppa i nya av krom isf? Något speciellt att tänka på då?
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

MN

#7 » 16:19:15, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissa vad Murphy tycker om "nog har"? Lyft och kolla innan du beställer! Färdiga foder är för fältreparation. Inte helt ovanligt att du får orunda lopp vid montering av servicefoder och då ryker det lika illa i alla fall.

M

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Johannes Parbring

#8 » 16:32:05, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, givetvis ska den isf tas isär innan beställning! :) Tänkte bara försöka tillskanska mig så mycket info som möjligt innan.

Menar du att de fodren jag länkat till ovan är servicefoder?
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

Ivar Risslén

#9 » 17:37:01, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser loppen bra ut och kolvarna är okej så skulle jag nöja mig med att bara byta ringarna. De kan ha blivit slaka med ålderns rätt.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Johannes Parbring

#10 » 17:49:54, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Ser loppen bra ut och kolvarna är okej så skulle jag nöja mig med att bara byta ringarna. De kan ha blivit slaka med ålderns rätt.


Ja, det vore ju helt klart det bästa!
Men om vi nu räknar kallt med att foder eventuellt är skadade, vad gäller då med de kromade, torra fodren? Jag har en rätt så stor 30 tons verkstadspress, och kan via bekant med svarv fixa ett don för pressning av foder. Men behöver fodren sedan bearbetas eller något? Eller är det "bara" att pressa ur de gamla och i med nya ?
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

LeifAndersson

#11 » 18:29:19, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det behövs inga våldsprylar för att montera ett servicefoder, och det är det som är problemet frånsett att de kan bli "buggliga" efter montering. Ett servicefoder är tunt som en konservburk så de kan du inte pressa med speciellt stor kraft. De brukar man dra ned med en gängad anordning som fästs i vevaxeln. Och när de inte är pressade med speciellt stor kraft i blocket så sitter de inte heller speciellt bra, så brister foderkanten längst upp som i princip håller fodret på plats så sitter fodret över vevstaken och man har ett fundamentalt motorhaveri att ta hand om! Ibland när vi byter ett foder och då använder servicefoder kan vi få byta det fodret 2-3 ggr innan fodret klarar en mätning. Så ska vi byta ett foder så ser vi till att det finns minst tre hemma. Och ibland går det inte att få ett servicefoder på plasts med rätt toleranser, då blir det bara till att plocka ur motorn och få först foderlägena bearbetad och sedan nya halvfärdiga foder ipressade och sedan borrade och sedan bearbetade till rätt tolerans. Visst kan man bara lägga i servicefoder, men då får man inte heller bli besviken om det går åt skogen på riktigt, det är en kalkylerad risk man då tagit, så totalhavererar motorn efter det så är det bara att gilla läget!
Vi har monterat en hel del servicefoder vid reparation av skadad cylinder så vi har god rutin och också lite egna lösningar för att det ska gå bra, men på ett monterat servicefoder lämnas inga garantier utan det ses som ett reparationsförsök som kunden har blivit informerad om riskerna med. Och våldsamma pressar kan du glömma, montera ett foder är finlir! Det egentliga problemet brukar vara att få ur det gamla "Gevalia tunna" fodret utan att få minsta lilla skada i foderläget! Dra i det nya är inte något speciellt kraftprov, tänk på att ett servicefoder har ungefär samma tjocklek som burken "Bullens pilsnerkorv" levereras i. Det är knappast något man ger sig på med en stor verkstadspress!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Johannes Parbring

#12 » 18:37:21, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår!
Så de fodren jag länkat till ovan är servicefoder?

Om nu inte sådana foder är ett alternativ, vad görs isf?
Om jag kommer med ett i övrigt rensat block (tomt på vev, kolvar osv men med de gamla fodren kvar), vem fixar foder, och hur och till vilken peng?
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

Johannes Parbring

#13 » 18:39:42, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Era svar är jättebra, jag försöker bara skapa mig en så tydlig bild som möjligt av proceduren. :)
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

InläggDetta inlägg har raderats av Johannes Parbring den 21:13:41, 01-04-2019.
Anledning: Skrev fel. Läste på lite mer.

Johannes Parbring

#15 » 21:17:26, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.youtube.com/watch?v=6FguF11 ... o&index=12

Kikade på dessa filmer. Ser ju ganska enkelt ut där... Är det bara servicefoder han monterar i?
Vid isärtagning syns det att han spräcker de gamla med en skruvmejsel och drar ur dom.
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se