Det behövs inga våldsprylar för att montera ett servicefoder, och det är det som är problemet frånsett att de kan bli "buggliga" efter montering. Ett servicefoder är tunt som en konservburk så de kan du inte pressa med speciellt stor kraft. De brukar man dra ned med en gängad anordning som fästs i vevaxeln. Och när de inte är pressade med speciellt stor kraft i blocket så sitter de inte heller speciellt bra, så brister foderkanten längst upp som i princip håller fodret på plats så sitter fodret över vevstaken och man har ett fundamentalt motorhaveri att ta hand om! Ibland när vi byter ett foder och då använder servicefoder kan vi få byta det fodret 2-3 ggr innan fodret klarar en mätning. Så ska vi byta ett foder så ser vi till att det finns minst tre hemma. Och ibland går det inte att få ett servicefoder på plasts med rätt toleranser, då blir det bara till att plocka ur motorn och få först foderlägena bearbetad och sedan nya halvfärdiga foder ipressade och sedan borrade och sedan bearbetade till rätt tolerans. Visst kan man bara lägga i servicefoder, men då får man inte heller bli besviken om det går åt skogen på riktigt, det är en kalkylerad risk man då tagit, så totalhavererar motorn efter det så är det bara att gilla läget!
Vi har monterat en hel del servicefoder vid reparation av skadad cylinder så vi har god rutin och också lite egna lösningar för att det ska gå bra, men på ett monterat servicefoder lämnas inga garantier utan det ses som ett reparationsförsök som kunden har blivit informerad om riskerna med. Och våldsamma pressar kan du glömma, montera ett foder är finlir! Det egentliga problemet brukar vara att få ur det gamla "Gevalia tunna" fodret utan att få minsta lilla skada i foderläget! Dra i det nya är inte något speciellt kraftprov, tänk på att ett servicefoder har
ungefär samma tjocklek som burken "Bullens pilsnerkorv" levereras i. Det är knappast något man ger sig på med en stor verkstadspress!