Sida 1 av 2

perkings gjutfoder?

InläggPostat: 11:16:52, 24-01-2018
av 7020
Har en perkings AD3 152.
Där är troligen aldrig bytt foder i den.
Ska bytta kolvringar i den. men hur vet jag om jag har gjutfoder eller kromfoder i blocket? :klia:
För det är olika kolvringar till olika foder.

Re: perkings gjutfoder?

InläggPostat: 12:00:41, 24-01-2018
av torbjorn_forsman
7020 skrev:Har en perkings AD3 152.
Där är troligen aldrig bytt foder i den.
Ska bytta kolvringar i den. men hur vet jag om jag har gjutfoder eller kromfoder i blocket? :klia:
För det är olika kolvringar till olika foder.


Det syns tydligt på ytan i cylinderloppen. Gjutjärn är grått, hårdförkromat ljusare. Om det finns vändkanter så är det säkert gjutjärnsfoder.
I synnerhet om det är gjutjärnsfoder kan det vara bra att avsyna dem och bedöma ev slitage, behov av honing mm INNAN du köper hem kolvringar.

Re: perkings gjutfoder?

InläggPostat: 13:01:01, 24-01-2018
av LeifAndersson
Upp till motor n:r 1935853 hade i vart fall kromfoder när de var nya. Sen kan de blivit ombyggda till gjutfoder vid en renovering, men har du under det motornumret så räkna med att det är kromfoder.

Re: perkings gjutfoder?

InläggPostat: 15:44:23, 01-04-2019
av Johannes Parbring
Jag håller på att spana på samma sak inför en stundande renovering av en MF35 ´61 med A3 1520. Den har bra oljetryck med vevhusventilerar kraftigt. Iom att det är en 61:a så misstänker jag att den har kromfoder.

https://www.agrilineproducts.com/parts/ ... iners.html

Är det bara att köpa ett sådant kit och vara glad och byta delarna, eller stöter man på andra problem med kromfoder än med gjutna?

Re: perkings gjutfoder?

InläggPostat: 16:12:56, 01-04-2019
av MN
Johannes Parbring skrev:Jag håller på att spana på samma sak inför en stundande renovering av en MF35 ´61 med A3 1520. Den har bra oljetryck med vevhusventilerar kraftigt. Iom att det är en 61:a så misstänker jag att den har kromfoder.

https://www.agrilineproducts.com/parts/ ... iners.html

Är det bara att köpa ett sådant kit och vara glad och byta delarna, eller stöter man på andra problem med kromfoder än med gjutna?


Som Leif säger kan den vara ombyggd och kromfoder passar inte i lopp för gjutna foder och v/v. Ett seriöst jobb innebär blocket moddas för gjutna halvfärdiga foder som sedan honas till rätt mått. Rel måttlig kostnad.
MN

Re: perkings gjutfoder?

InläggPostat: 16:15:00, 01-04-2019
av Johannes Parbring
Men iom att min nog original har krom, kan jag inte bara stoppa i nya av krom isf? Något speciellt att tänka på då?

Re: perkings gjutfoder?

InläggPostat: 16:19:15, 01-04-2019
av MN
Gissa vad Murphy tycker om "nog har"? Lyft och kolla innan du beställer! Färdiga foder är för fältreparation. Inte helt ovanligt att du får orunda lopp vid montering av servicefoder och då ryker det lika illa i alla fall.

M

Re: perkings gjutfoder?

InläggPostat: 16:32:05, 01-04-2019
av Johannes Parbring
Ja, givetvis ska den isf tas isär innan beställning! :) Tänkte bara försöka tillskanska mig så mycket info som möjligt innan.

Menar du att de fodren jag länkat till ovan är servicefoder?

Re: perkings gjutfoder?

InläggPostat: 17:37:01, 01-04-2019
av Ivar Risslén
Ser loppen bra ut och kolvarna är okej så skulle jag nöja mig med att bara byta ringarna. De kan ha blivit slaka med ålderns rätt.

Re: perkings gjutfoder?

InläggPostat: 17:49:54, 01-04-2019
av Johannes Parbring
Ivar Risslén skrev:Ser loppen bra ut och kolvarna är okej så skulle jag nöja mig med att bara byta ringarna. De kan ha blivit slaka med ålderns rätt.


Ja, det vore ju helt klart det bästa!
Men om vi nu räknar kallt med att foder eventuellt är skadade, vad gäller då med de kromade, torra fodren? Jag har en rätt så stor 30 tons verkstadspress, och kan via bekant med svarv fixa ett don för pressning av foder. Men behöver fodren sedan bearbetas eller något? Eller är det "bara" att pressa ur de gamla och i med nya ?

Re: perkings gjutfoder?

InläggPostat: 18:29:19, 01-04-2019
av LeifAndersson
Det behövs inga våldsprylar för att montera ett servicefoder, och det är det som är problemet frånsett att de kan bli "buggliga" efter montering. Ett servicefoder är tunt som en konservburk så de kan du inte pressa med speciellt stor kraft. De brukar man dra ned med en gängad anordning som fästs i vevaxeln. Och när de inte är pressade med speciellt stor kraft i blocket så sitter de inte heller speciellt bra, så brister foderkanten längst upp som i princip håller fodret på plats så sitter fodret över vevstaken och man har ett fundamentalt motorhaveri att ta hand om! Ibland när vi byter ett foder och då använder servicefoder kan vi få byta det fodret 2-3 ggr innan fodret klarar en mätning. Så ska vi byta ett foder så ser vi till att det finns minst tre hemma. Och ibland går det inte att få ett servicefoder på plasts med rätt toleranser, då blir det bara till att plocka ur motorn och få först foderlägena bearbetad och sedan nya halvfärdiga foder ipressade och sedan borrade och sedan bearbetade till rätt tolerans. Visst kan man bara lägga i servicefoder, men då får man inte heller bli besviken om det går åt skogen på riktigt, det är en kalkylerad risk man då tagit, så totalhavererar motorn efter det så är det bara att gilla läget!
Vi har monterat en hel del servicefoder vid reparation av skadad cylinder så vi har god rutin och också lite egna lösningar för att det ska gå bra, men på ett monterat servicefoder lämnas inga garantier utan det ses som ett reparationsförsök som kunden har blivit informerad om riskerna med. Och våldsamma pressar kan du glömma, montera ett foder är finlir! Det egentliga problemet brukar vara att få ur det gamla "Gevalia tunna" fodret utan att få minsta lilla skada i foderläget! Dra i det nya är inte något speciellt kraftprov, tänk på att ett servicefoder har ungefär samma tjocklek som burken "Bullens pilsnerkorv" levereras i. Det är knappast något man ger sig på med en stor verkstadspress!

Re: perkings gjutfoder?

InläggPostat: 18:37:21, 01-04-2019
av Johannes Parbring
Jag förstår!
Så de fodren jag länkat till ovan är servicefoder?

Om nu inte sådana foder är ett alternativ, vad görs isf?
Om jag kommer med ett i övrigt rensat block (tomt på vev, kolvar osv men med de gamla fodren kvar), vem fixar foder, och hur och till vilken peng?

Re: perkings gjutfoder?

InläggPostat: 18:39:42, 01-04-2019
av Johannes Parbring
Era svar är jättebra, jag försöker bara skapa mig en så tydlig bild som möjligt av proceduren. :)

[Raderat]

InläggPostat: 21:12:46, 01-04-2019
av Johannes Parbring
InläggDetta inlägg har raderats av Johannes Parbring den 21:13:41, 01-04-2019.
Anledning: Skrev fel. Läste på lite mer.

Re: perkings gjutfoder?

InläggPostat: 21:17:26, 01-04-2019
av Johannes Parbring
https://www.youtube.com/watch?v=6FguF11 ... o&index=12

Kikade på dessa filmer. Ser ju ganska enkelt ut där... Är det bara servicefoder han monterar i?
Vid isärtagning syns det att han spräcker de gamla med en skruvmejsel och drar ur dom.