Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Deutz topplock

4 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

pnilz (trådstartaren)

#1 » 11:25:33, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Kan nån förklara hur jag ska dra toppen på en en cylindrig Deutz? Min skol tyska är både dålig och förlegad.
Bild


Gå till lösningen
pnilz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:50, 17-04-2014
Ort: Pengsjö, Vännäs
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 11:37:13, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

a) Fördra skruvarna korsvis med handkraft direkt på hylsnyckeln (utan dragskaft eller T-handtag).
b) Sätt i T-handtaget i nyckeln och dra åt med höger hand mitt på nyckeln enligt bild 53. Dra korsvis i flera omgångar.
c) Sätt i långt dragskaft i nyckeln och vinkeldra korsvis enligt tabellen. Tydligen tre olika typer av skruvar, en som är 10,3 mm i diameter och två, med olika hållfasthetsklass, 9,2 mm.

Skruvarna ska lossas och efterdras då och då, vid vart tredje till vart sjätte oljebyte. Efterdragning får bara ske vid kall motor.

I modernare Deutz-handböcker står att man ska göra fördragningen med momentnyckel till bestämda moment, istället för de omständliga beskrivningarna av hur man ska hålla i hylsnyckeln för att bli lagom stark. Förmodligen går det bra att följa de modernare anvisningarna även för en 514-motor. När 514-motorn var ny kunde man nog inte förvänta sig att varje verkstad eller motorägare skulle ha tillgång till en momentnyckel.


Detta inlägg har valts som lösning

torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#3 » 11:42:32, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är inte jag så bra på tyske heller, men det är väl ungefär samma text som här.

Bild
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

pnilz (trådstartaren)

#4 » 11:48:03, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabba svar då har jag något att gå på!
pnilz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:50, 17-04-2014
Ort: Pengsjö, Vännäs
Sverige


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se