Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Mäta kolvdiameter, temperatur?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Henrik1977 (trådstartaren)

#1 » 21:42:43, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ska det vara för temperatur på en kolv när man mäter diametern?
Enligt en verkstadshandbok ska kolvarna va 99,87mm. Men det står inte vid vilken temperatur.
Vid strax över 0 grader är de 99,82mm, och de ser inte slitna ut, ska bara ha gått 1500 timmar.
Jag värmde upp dom med en varmluftspistol till ca 40-50 grader gissar jag, då var de 99,90mm.
Så när motorn går blir de ju ännu större.. Cylinderdiametern ska vara 100,03-100,06mm.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30



Joe

#2 » 21:45:24, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De mesta mäts vid 20°C
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

jörgen.ottosson

#3 » 21:57:22, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det inte står vid vilken temperatur ett mått är mätt (eller ska mätas) antar man "rumstemperatur" (= 20°C ) och "normalt atmosfärstryck" 1,013bar ska råda när man mäter.......

I praktiken så gör det inte så mycket om det är 16°C eller 22°C när du mäter ( men se till så att mätverktyget och det du mäter är lika varmt) ......det blir lika fel om du mäter en kolv som är 20°C med en mikrometer som är 0°C som tvärt om.

och om kolven varit av stål så hade den blivit ca 1,0005 ggr längre av en uppvärmning på 50°C....

( 99,82 x 1,0005= 99,86 )

....men efter som du fått ca dubbla det måttet så antar jag att den är någon form av aluminium :klia:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Henrik1977 (trådstartaren)

#4 » 23:48:01, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, kolvarna är av aluminium, och mikrometern är av stål.
En annan lustig sak var att kolvarna från en sliten motor var 99,83 mm, alltså större, men de var tillverkade några år senare, så det kan väl bero på variation vid tillverkningen.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

jörgen.ottosson

#5 » 11:17:28, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så lite som en hundradels mm är i verkligheten inte någon skillnad.....

Ofta så är cylinderdiameter och kolvdiameter "klassade"....för samma nominella diameter från tex A till E .Mellan varje klass kan de skilja 0,01->0,015 mm .....och då kan ju den som är snabb på att räkna konstatera att det är nästan 1/10 mm mellan största och minsta klassen (0,015mm x5 klasser = 0,075mm) Tanken är ju att man ska passa samman de cylindrar och kolvar som passar bäst vid fabriken. ( A-kolv i A-cylinder ) för att man ska hålla rätt spel mellan kolv och cylinder ( och det bruka grovt vara i området 0,1 <-> 0,2mm)


Om du ska mäta med hundradels mm nogranhet, så ska du också ta reda på vad orginal spridningen var (eller vilket spel du Minst ska ha mellan kolv och cylinder, även Max spel måste du veta) Risken är annars stor att du kastar kolvar som utan problem skulle ha monterats vid fabrik.....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

torbjorn_forsman

#6 » 11:25:03, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man tar en titt i Björn Bergwiks gamla motorrenoveringshandböcker så ser man att det helt och hållet avråds från att försöka mäta kolv- och cylinderdiametrar noggrant där. Den bästa metoden enligt honom är att sätta i kolven utan kolvringar i den cylinder där den ska användas, och mäta spelet med bladmått. Lämpligen genom att låta en bit bladstål följa med när man sätter i kolven och sedan mäta kraften när bladstålet dras ut med kolven stilla.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimbus

#7 » 12:18:12, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kalibrerat mikrometern innan?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se