Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Hur installera rope seal?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Henrik1977 (trådstartaren)

#1 » 22:53:41, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska installera "rope seals" på vevaxeln på en Case 1490.
De består av två halvor, och enligt reparationshandboken ska dessa tryckas i spåret, och man får inte kapa av något för de ska vara gjorda med exakt rätt längd för att det ska passa..
Men det går inte så lätt som i boken. De känns för långa. Någon som har erfarenhet av dessa?

Bild
Bild
Bild
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30



PerÖ83

#2 » 00:38:14, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

1mm utstick kan jag tänka mig är lämpligt :klia: och raka kanter.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Henrik1977 (trådstartaren)

#3 » 00:45:20, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom ska vara precis längs med kanten i skarven, men hur ska jag lyckas trycka in dom? Det känns som att dom är en halv centimeter för långa..
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

torbjorn_forsman

#4 » 07:49:17, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju tänkas att den där uppgiften i verkstadshandboken att de är kapade till rätt längd från fabrik bara gäller för tätningar sålda som originalreservdel, det är inte självklart att en eftermarknadsleverantör gör på samma sätt. Jag har för mig att motsvarande tätningar på gamla Volvo personbilsmotorer ska justeras till rätt längd vid montering, t ex.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mixon1

#5 » 08:29:21, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ska vara något längre, men glöm inte att de ska ligga i olja ett dygn innan montering! Kanske inte behövs ett helt dygn, men de behöver tid på sig att suga åt sig oljan.
Var uppmärksam på att det verkligen är rätt tätning du fått, jag hade beställt från OIE men fått fel som verkligen inte passade trots rätt artikel nummer på tätningen. Förhoppningsvis en ovanlig händelse, men...
När du är övertygad om att det är rätt tätning så se till att det är helt rent i spåret för den nya tätningen, tryck i ändarna först, och mittendelen efteråt, trots att de är hårda och obändiga, och massera ner dem i spåret. Lite kommer det att sticka ut ändå vid ändarna, men kapa inget! De ska ha rätt längd till din maskin!
Lägg på lite fett på tätytan mot veven och dra sedan ihop hållaren över vevaxeln med typ permatex tätningsmedel och packning mot blocket, går lite trögt, men det går. Hållaren ska inte deformera sig vid ihopdragningen och kolla att veven går att dra runt efter monteringen är klar.
Mixon1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:35, 29-05-2014
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: BM 614, Buster 400.

jörgen.ottosson

#6 » 10:19:22, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

vevaxlar som tätas med filt eller snöre i änden har ofta en kanal för oljedränering någonstans i närheten av tätningen..... koll att den är öppen....vanligt att det är kanalen som är tät som gör att tätningen läcker, inte fel på tätningen i sig.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Henrik1977 (trådstartaren)

#7 » 10:46:58, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mixon1 skrev:De ska vara något längre, men glöm inte att de ska ligga i olja ett dygn innan montering! Kanske inte behövs ett helt dygn, men de behöver tid på sig att suga åt sig oljan.
Var uppmärksam på att det verkligen är rätt tätning du fått, jag hade beställt från OIE men fått fel som verkligen inte passade trots rätt artikel nummer på tätningen. Förhoppningsvis en ovanlig händelse, men...
När du är övertygad om att det är rätt tätning så se till att det är helt rent i spåret för den nya tätningen, tryck i ändarna först, och mittendelen efteråt, trots att de är hårda och obändiga, och massera ner dem i spåret. Lite kommer det att sticka ut ändå vid ändarna, men kapa inget! De ska ha rätt längd till din maskin!
Lägg på lite fett på tätytan mot veven och dra sedan ihop hållaren över vevaxeln med typ permatex tätningsmedel och packning mot blocket, går lite trögt, men det går. Hållaren ska inte deformera sig vid ihopdragningen och kolla att veven går att dra runt efter monteringen är klar.


Jaha.. fast jag har läst två olika reparationshandböcker och ingen skriver något om att de ska ligga i olja, ändå är iallafall den ena boken mycket detaljerad.
Ja, jag börjar också undra om det har blivit fel packning, men det är ändå väldigt osannolikt, för jag har beställt två par, det ena bara som tätning, eftersom jag inte visste att det också ingick ett par i en packningssats jag köpte. Och båda ser exakt likadana ut.

Jag provade till slut att dra ihop den runt vevaxeln. Det stog att man skulle skruva fast den runt axeln för att packningen skulle sätta sig ordentligt, sedan ta loss den och sätta dit igen med tätningsmedel. Nu har jag bara satt dit den torrt, men nu sitter den så hårt runt axeln så att om jag snurrar på tätningshållarna så snurrar hela vevaxeln med kolvar med. ( bara kolvar, ventiler och annat är inte monterat än.)
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Orsa

#8 » 11:02:14, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara sett bild i en handbok där man har en rundstång ( ca 3/4" - 1" gissar ur minnet) och trycker/rullar/kavlar? mer packningen i spåret. Då lär det ju bli högt tryck på liten yta. Börja i botten och jobba ut åt sidorna.

Inte säkert det blev läst på samma ställe men jag har också sett att det ska vara knöligt, se ut som hopplöst men det går, och att man inte får kapa något.
Ungefär nåt sånt.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Henrik1977 (trådstartaren)

#9 » 12:23:23, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsa skrev:Bara sett bild i en handbok där man har en rundstång ( ca 3/4" - 1" gissar ur minnet) och trycker/rullar/kavlar? mer packningen i spåret. Då lär det ju bli högt tryck på liten yta. Börja i botten och jobba ut åt sidorna.

Inte säkert det blev läst på samma ställe men jag har också sett att det ska vara knöligt, se ut som hopplöst men det går, och att man inte får kapa något.
Ungefär nåt sånt.


Ja, så står det i min bok. ( Man ska trycka ut, man får INTE rulla står det av nån anledning som jag inte begriper.)
Bara det att gör man bara så så sticker det ut ca en halv centimeter...

Delarna komma ifrån sparex så de kanske skiljer sig ifrån original.

En sak som är underlig är att jag fick med ett par i en bottebackningssats till Case 1490. Denna sats passar även till Case 1390/94 och 1290/94 och några till.
Men Case 1490 har grövre vevaxel än 1390, och orignainumren är inte de samma. Så om den nu skulle vara längdanpassad till Case 1490 i packningssatsen, så kan jag inte se hur den skulle kunna passa till Case 1390 utan att kapas. Och då kan man ju börja undra om den har exakt längd till 1490 också..

Hur som helst, efter att ha tvingat ihop den runt vevaxeln igår, och suttit där i press över natten så ser det inte så illa ut nu, förutom lite tilltufsat i ändarna. Men jag undrar ändå om detta är riktigt rätt.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se