Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Nya eller gamla muttrar till vevstakar?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

LeifAndersson

#16 » 08:29:10, 28-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mekanisk låsning på den typen av förband är värdelöst. Rätt monterad och dragen till rätt moment släpper inte ett sådant förband. Har ni någonsin hört talas om att man har låsbleck eller annat lås på ett topplock? Och låsbleck på ramlageröverfall förekommer mycket sällan numera. Ett lås ger bara falsk säkerhet på ett problem som inte finns! Har du sträckta skruvar i kombination med vilket lås det än må vara så brister skruven ändå, hade förbandet varit i ordning kunde inget släppa! Det är annat med t.ex. ett hjullager, där ska det vara ett visst spel och mutter sitter helt löst, då måste den ju låsas på något vis. Men bästa låset i de fallen är ändå en kontramutter som dras med rätt moment och inte någon typ av mekanisk låsning där heller. Låsbleck på ramlageröverfall har visat sig påverka momentet när de vrids med vid dragning och måste i så fall beräknas i åtdragningsmomentet, på samma sätt som man gör med topplock där det ligger planbrickor under muttrarna, därför är det viktigt att använda rätt brickor till detta och inte lägga i vilka "blötjärnsbrickor" som helst. Brickor till det ändamålet är ofta tunna, polerade och härdade för att momentet i förbandet ska stämma. Tänk även på att smörja glidytorna efter vad som anges i VHB. I dag förekommer allt mer vinkeldragning av kritiska förband, då grunddras förbandet med ett lågt moment för att slutdras visst antal beräknade grader, då minimeras att momentet påverkas av yttre faktorer, och blir mer matematiskt än praktiskt.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Michael Meier

#17 » 08:43:25, 28-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik1977 skrev:15,44 dollar st för en mutter är väl väldigt dyrt?
Men bra sidor! Synd att man inte kan få priser på enda sidan, verkar bara gå att få inloggning för återförsäljare.. Och de som hade pris säljer inte till Sverige.. :(


Enbart som kommentar, Reliance powerpart är leverantör till Agkits.com

Vill du lämna ifrån sei beslutet om vilka nya muttrar du ska använda, ta reda på stigning och diameter och beställ via en motorrenoveringsfirma.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#18 » 11:54:57, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att ingen påpekat detta:
- när bultar och muttrar blir riktigt dyra, ss i TS ex., ovan, då -brukar- de vara tillverkade av "sträck metall"...

Svindyra - ja!
...men till försvar; det är -alla- sträckmetallsbultar och muttrar.

På Avataren -skall- -alltid- nya sträckbultar användas så fort man lossat kardanen och kopplingen.
Vad gör "folk"?
...återanvänder de gamla...
MEN (!)... de som återanvänt överfallsbultarna (vevstakarna) brukar få betala för denna "dumsnålhet" genom att byta ut motorn...

Svar på din fråga:
- tänk efter!
- vilken form av belastning som muttern skall klara av!
I din fråga är det stora belastingar, inkl värme/kyla.
När du tänker på vad det är du frågat om och de kostnader ett haveri medför, då hamnar priset för muttrarna i en helt annan dager...
Skilj mellan sparsamhet och dumsnålhet ;-)

Hänvisningarna till verkstäder...hm...har inte vi alla anlitat "proffs" för arbeten vi inte haft tid eller möjlighet att utföra, bara för att senare få erfara effekten av dumsnåla, slarvande och okunnigas inverkan?... dvs att själva bli tvingade att "göra om - göra rätt" ?...

Mitt råd till dig i denna specifika fråga, utan att själv kunna ett enda dugg om din motor, är - bit i det sura äpplet!
"Better safe than sorry" - och min ref till det är BMW 2-ventilsmotorer och vilket elände man kan råka ut för när man är "ekonomisk" o använder standard muttrar och bultar där tillverkaren specifikt betonat special!...

Ser fram emot fortsättningen på tråden, och hur det går med din motorrenovering :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se