Ser att ingen påpekat detta:
- när bultar och muttrar blir riktigt dyra, ss i TS ex., ovan, då -brukar- de vara tillverkade av "sträck metall"...
Svindyra - ja!
...men till försvar; det är -alla- sträckmetallsbultar och muttrar.
På Avataren -skall- -alltid- nya sträckbultar användas så fort man lossat kardanen och kopplingen.
Vad gör "folk"?
...återanvänder de gamla...
MEN (!)... de som återanvänt överfallsbultarna (vevstakarna) brukar få betala för denna "dumsnålhet" genom att byta ut motorn...
Svar på din fråga:
- tänk efter!
- vilken form av belastning som muttern skall klara av!
I din fråga är det stora belastingar, inkl värme/kyla.
När du tänker på vad det är du frågat om och de kostnader ett haveri medför, då hamnar priset för muttrarna i en helt annan dager...
Skilj mellan sparsamhet och dumsnålhet
Hänvisningarna till verkstäder...hm...har inte vi alla anlitat "proffs" för arbeten vi inte haft tid eller möjlighet att utföra, bara för att senare få erfara effekten av dumsnåla, slarvande och okunnigas inverkan?... dvs att själva bli tvingade att "göra om - göra rätt" ?...
Mitt råd till dig i denna specifika fråga, utan att själv kunna ett enda dugg om din motor, är - bit i det sura äpplet!
"Better safe than sorry" - och min ref till det är BMW 2-ventilsmotorer och vilket elände man kan råka ut för när man är "ekonomisk" o använder standard muttrar och bultar där tillverkaren specifikt betonat special!...
Ser fram emot fortsättningen på tråden, och hur det går med din
motorrenovering