Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Nya eller gamla muttrar till vevstakar?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Henrik1977 (trådstartaren)

#1 » 22:25:37, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står ibland att man ska använda nya muttrar till vevstakarna i reparationshandböcker.
Hur nödvändigt är det? Nya muttrar kostar som reservdel 274 kr st... hutlöst..

Muttrarna är av den typen där översta 2 millimetrarna är nästan bortskurna med ett smalt snitt, och sitter bara kvar på två ställen.
Denna bit ska fungera som låsning då gängorna är lite förskjutna där antar jag, så att den biten böjs lite.

Borde de inte gå att använda igen? Jag antar att de flesta gör så?
Skulle man kunna böja till denna bit för att få lite ny spänts i låsningen?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30



Janson1

#2 » 22:41:10, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med nya bultar/muttrar vid montering: För garantier mm så rek. givetvis nästan alla tillverkare nytt. Eftersom det är en kritisk pryl, och lossar en mutter så havererar motorn, förmodligen med ett hål i blocket men det är ju inte hela världen så länge man är kvar på moder jord. Mao: Om det är din egna motor så gör du precis som du vill. Loctite har säkert nåt bra också om du vill återanvända muttrarna. Ibland återanvänder jag bultarna och ibland inte. Detta är en ytterst hårfin avvägning som jag gör per gång med hänsyn till funktion/pris och i mitt fall regelverk och sist men inte minst, är det till mig bara eller är det en kundapparat? Vilka haverier kan man leva med och vilka önskar man ogjorda?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#3 » 23:03:42, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Björn Bergwiks gamla motorrenoveringshandböcker rekommenderas att vara noga med att sätta tillbaks vevstaksmuttrarna på samma skruv som de satt på sedan tidigare, om man ska återanvända dem.

Man känner ju ganska tydligt om låsningen är i ordning eller inte, om man gängar på muttrarna på prov. Hittar man någon som går lättare än de övriga kanske man ska fundera på att göra något åt den.

Om muttrarna är hutlöst dyra styckevis som reservdel kanske man ska fundera på om de ingår i någon reparationssats tillsammans med t ex vevlager eller packningar, som man kan komma över till bättre pris.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#4 » 09:31:18, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om de inte finns i "vanliga" affärer så kolla efter "huglock" Det är alltså en "nylock" fast av metall.
Nu ser ju inte mina muttrar till B18 vevstaksöverfallen ut som "huglock" utan minnesbilden är att dessa endast har några pressningar som gör att de smalnar av lite i ovankant. Ingen av dessa ser ut som din beskrivning heller.

Vad är det för gänga du söker?

Jag löste mina "huglock" problem vid renovering av bilen med att skicka dom på ytbehandling och återmontera dom med locktite. Men när det gäller just vevlageröverfallen så fick jag tag på originaldelar till mycket bra priser.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

ac tc

#5 » 17:51:50, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för motor?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Henrik1977 (trådstartaren)

#6 » 23:45:41, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en Case 1490.

Muttrarna ser ut såhär. Jag funderar på om det vore bra att trycka ner de bitarna som ska låsa.
Det verkar som att muttern är gjord så att den är först gängad hela vägen ( det är gängor även i det som ser ut som en bricka längst upp) sen har man skurit nästan genom muttern med ett smalt snitt från båda sidor. Sedan har man tryckt ner denna "bricka" på båda sidor om mitten. När man sedan skruvar på muttern så tvingar gängorna upp båda sidor av den nedtryckta "brickan" för att gängstigningen ska stämma.

Om jag trycker ner dessa igen borde muttern gå trögare och låsa bättre.

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Janson1

#7 » 07:48:30, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går men det ger inte svar på din ursprungsfråga. Du blir själv tvungen att ta beslutet! Vi kan ju skriva det du förmodligen vill läsa:Javisst.man kan använda dom gamla bultarna igen. Man kan böja om låsningen. Man kan locetitelåsa gängan. Allt detta kan man göra men beslutet vilket som skall tas, skall tas av dig!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stefan1972

#8 » 07:49:58, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

såna där muttrar bör helst bytas. De är vanliga på usa järn i allmänhet och det som händer är att själva låsdelen går av till slut. Borde inte vara nån påverkan kan man tycka men en delbar converter jag höll på med hade en trettital såna där i periferin. Var inget fel alls på dem från början och nåt särskilt kritiskt förband är det ju inte så men när jag drog dit dem så lossnade det bitar från säkert ett tiotal. Själva låsdelen sprack alltså och lossnade.
Man måste ju inte köpa original eller helt lika heller. Finns säkert vevstaksmuttrar från nåt annat med rätt kvalisort som går att använda.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#9 » 08:40:27, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Vad är det för motor?


AD 4.55T

Sparex har mutter för cirka 25 kronor, men det är inte original, så det är inte alls säkert att du får den låsningen. #nr:41763

Det är ett ställningstagande precis som J säger, det finns mängder med mer eller mindre bra metoder att låsa muttrar på,

motorn varvar 2000RPM, inget särskilt, bultskallen är fasad för att inte rotera.

Som tips, först har du en förspänning att leka med, DEN ska hålla överfallet på plats i alla driftsförhållanden, När förspänningen är borta ska mutterlåsningen hjälpa dei att höra oljudet från bankande vevstakar och hinna stoppa motorn innan vevaxeln är fri och vill bli hjälpt ut ur blocket av vevaxeln.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Henrik1977 (trådstartaren)

#10 » 11:03:00, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lantmännen har aldrig sålt några såna originalmuttrar, vilket pekar på att inte ens lantmännens verkstäder använder nya muttrar...
Deras reservdelshandel på nätet brukar hänvisa till sparex delar när man skriver in originalreservdelsnummer, men i det i det här fallet gör det inte det..
Var kan jag se att S.41763 verkligen är ersättning för den mutter jag har? På sparex hemsida kan jag inte se vad den är till för utan att vara registrerad återförsäljare...
Men hur brukar folk allmänt göra med vevstaksmuttrar? De ingår ju inte ens i motorrenoveringssatser.

1 person gillar det här inlägget.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Henrik1977 (trådstartaren)

#11 » 12:19:38, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
ac tc skrev:Vad är det för motor?


AD 4.55T

Sparex har mutter för cirka 25 kronor, men det är inte original, så det är inte alls säkert att du får den låsningen. #nr:41763

Det är ett ställningstagande precis som J säger, det finns mängder med mer eller mindre bra metoder att låsa muttrar på,

motorn varvar 2000RPM, inget särskilt, bultskallen är fasad för att inte rotera.

Som tips, först har du en förspänning att leka med, DEN ska hålla överfallet på plats i alla driftsförhållanden, När förspänningen är borta ska mutterlåsningen hjälpa dei att höra oljudet från bankande vevstakar och hinna stoppa motorn innan vevaxeln är fri och vill bli hjälpt ut ur blocket av vevaxeln.


Var har du sett den muttern och att den passar, och priset?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

LeifAndersson

#12 » 18:58:36, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med vevstaksskruv/mutter är svårt? Jobbar man mycket med vissa motorer så har man snart skaffat erfarenhet man kan få visst stöd av. Generellt tycker jag det känns bättre med en ny "piratdel" än att återanvända gamla detaljer om VHB säger att de ska bytas ut. På t.ex. Perkins byter man alltid muttrarna och det av skälet att till de lite äldre motorerna har det kommit bättre/starkare/säkrare muttrar på eftermarknaden. Men är det frågan om stora IH eller andra "dyrdelsmotorer" så får man ställa det i relation hur omfattande ingreppet i övrigt varit på motorn, har man t.ex bara reparerat akut skada på motorn som att byta ett foder och ringar så använder man nog i regel de gamla muttrarna när resten av motorn säkert har fler kritiska detaljer som är mer olycksbådande än begagnade muttrar på vevstakarna. Men har man lagt ned 25-30k på delar till en totalrenovering så byter man naturligtvis muttrar om det förordas i VHB. Vevstaksskruv ska bytas efter ett antal dragningar på många motorer, men hur vet man hur många ggr. motorn varit öppnad tidigare? Förr kunde man ofta kontrollmäta längden på sådana skruvar, men nu blir det allt vanligare att inga mått anges utan bara antalet montage. :???: Där har man ett dilemma på samma tema! :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#13 » 19:20:06, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Henrik1977 (trådstartaren)

#14 » 20:01:34, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

15,44 dollar st för en mutter är väl väldigt dyrt?
Men bra sidor! Synd att man inte kan få priser på enda sidan, verkar bara gå att få inloggning för återförsäljare.. Och de som hade pris säljer inte till Sverige.. :(
Senast redigerad av Henrik1977 20:23:54, 27-03-2018, redigerad totalt 2 gånger.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Henrik1977 (trådstartaren)

#15 » 20:16:40, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig stött på loctite eller låsbleck på vevstakar. Varför används inte det? På ramlagren är det ofta låsbleck. Ett låsbleck på vevstaken skulle inte väga så mycket heller tycker jag, och är väl den säkraste låsnin man kan ha. Eller varför inte ett hål i bulten och nån låsning genom den som på ett hjullager?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se