"bonnen513" var det ja
Har sett dig på forat ibland, så därför mindes jag något lite av ditt alias
Om motorskylten är borta (sitter tyvärr på en lös plåt som styr kylluften runt cylindern, och den är ofta borta om man skruvat i motorn).
Då återstår att mäta cylindervolymen ( slaglängd på vev samt area på
kolv ) om man har en komplett bottendel, vill säga.
Inget på blocket skvallrar om vilken slagvolym den har. Men märker det om man tar en 418cc vev och monterar den i ett 409cc block...
Skiljer bara någon mm. som kolven sticker upp ur blocket... (fråga mig inte hur jag vet det
) Kolven ska vara jämns med blocket vid Ö.D.
Sedan är det bara en kopparpackning mot topplocket som är frigången.
Jag har renoverat några såna genom åren (både Defenda elverk och andra) och finns inte motorskylten kvar kan man ha rätt kul att finna rätt reservdelar. Men som sagts tidigare, har man en komplett motor är det 418cc som har 3 ventilkåpsbultar, och 409cc 2 st. (oftast..)
Vi hade ett ganska stort reservdelslager... (men som köptes upp av en konkurrerande firma).
Några AVR'er 3-fas, har jag själv kvar, om någon har ett Defenda elverk och behöver en. (passar inga andra märken).
Ja, kanske var det ett "stôllaköp", men det är sådana affärer som är kul att göra ibland! Sedan kan man finna någon guldklimp också, om man har tur.
Kul att se scootern, de var bland de tidigaste testköpen vi gjorde från Kina, motorerna gick, men drivremmen höll väl inte riktigt måttet, men en kul maskin.