Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Yamaha 2 takt utombordare konstrar!

20 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Anders.B (trådstartaren)

#1 » 20:33:29, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Yamaha 30 Hp 3-cyl 1989 som bokstavligen normalt spinner som en symaskin och får upp göspråmen i ca 23 knop.

MEN nu har det hänt något, den startar klockrent och går jämt och fint men när man drar på så går det bra upp till ca 5 knop sedan börjar den hacka våldsamt och svarar inte på mer gas. Omstart eller kortare pauser hjälper inte. Felet kvarstår även om jag låter den gå på tomgång en bra stund innan liksom om man drar iväg direkt.

Däremot om man puttrar på i fem knop så går den hur länge som helst utan något onormalt ( I mitt fall ca 15 minuter) stänger man sen av den i ca 30 minuter så går den helt perfekt vid nästa start.

Detta har nu upprepat sig tre gånger (dygn) på raken så nu är det inte en tillfällighet..

Stift bytta och ser normala ut alla tre både före och efter byte.

Tips mottages !
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350



63an

#2 » 20:42:19, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla reedventilerna om du har den typen å skriv hur de funkade :eat:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Calle.ö

#3 » 21:32:54, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör rent förgasare
Calle.ö
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:49:32, 25-02-2009
Ort: Ulricehamn
Sverige

Anders.B (trådstartaren)

#4 » 21:52:22, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan jag river ner något, hur kan en halvtimmes "avsvalning/paus" reparera felet?
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

63an

#5 » 22:32:18, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Anders.B (trådstartaren)

#6 » 22:41:16, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja efter att tvingats smyga ut till näten enligt ovan så kan jag maxa hem med full fart
En skitig förgasare eller en brusten ventil skulle knappast bete sig så?
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

rospigg

#7 » 22:44:39, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat om lampan på snurrans framkant flimrar?
De varnar ju för låg oljenivå samt varmgång,
om fukt på fel ställe aktiverar varvreduceringen (som påverkas av oljeflottör och tempsensor)
kanske lampan flimrar/lyser
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Ivar Risslén

#8 » 22:44:58, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min första tanke är förgasarfel eller något annat bränslerelaterat. Bränslepumpen som inte orkar suga ordentligt, tätt avluftning i tanken.
Lös elledning som ligger emot något gasstag är ett annat förslag. Kolla att inte någon kabel ligger och skaver på något ställe.
Det är mina spånor i fisket efter felorsaker.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Andy80

#9 » 07:26:11, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skruvat rätt mycket i utombordare och fel som uppstår när motorn är varm brukar ofta tyda på problem med tändningen, en defekt tändspole eller tändmodul kan funka bra när den är kall, sen när den blir varm gör sig felet till känna genom att det blir överslag i dem. Misstänker fel på stator, tändspolar eller tändmodul.

3 personer gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

torbjorn_forsman

#10 » 10:06:38, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänddelarna är ju lätta att kyla på prov en i taget med en blöt trasa, i felsökningssyfte.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Simnil

#11 » 11:43:09, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När min fyrtaktare inte tålde fullgas i somras så var bränsleledningen klämd så den inte fick soppa ordentligt.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Anders.B (trådstartaren)

#12 » 12:11:18, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett förtydligande,
Motorn går ju hur bra som helst i rond två oavsett temperatur.
Det spontana jag kommer på är det som några varit inne på nämligen fukt.. från stilleståndet över natten och tidigare dygn som kanske då försvinner efter en varmkörning. Men då borde den ju hoppa igång på fullvarv efter att den blivit varm utan omstart!?
Vad händer när den står still i en halvtimme i uppvärmt tillstånd.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Raceputte

#13 » 12:26:20, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där lät som kul felsökning, tror nog att du är inne på rätt spår, att den vädrar ur fukt nånstans ifrån när den står stilla, du får ju en viss temperaturökning när du slår av den, och kylningen avstannar.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jörgen.k

#14 » 12:54:39, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle gissa på att givaren i oljetanken spökar, ger exakt det symptomet..
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS

torbjorn_forsman

#15 » 14:44:09, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inget ovanligt med fukt som har lagt sig till ro på ett oskadligt men varmt ställe i motorn, när den startas och varmkörs så avdunstar fukten därifrån, kondenserar på något ställe som värms upp långsammare och ställer till problem där.

En klassiker på gamla bilmotorer med fördelare är att det har samlat sig vatten nedtill i fördelarhuset t ex vid motortvätt. Det går bra att kallstarta motorn, men när vattnet börjar avdunsta från fördelarhuset så kondenserar det på insidan av fördelarlocket och ger överslag. Lösningen på det är att varmköra motorn tills den börjar misstända, då stänger man av, tar av fördelarlocket och ev kondensspärr och låter den stå med fördelaren öppnad tills motorn har kallnat. Sedan sätter man ihop och förhoppningsvis är problemet löst för den gången.
Men fördelare på högspänningssidan är sällsynta i utombordare, enda stället där jag vet att det förekommer är på fyrcylindriga Mercury 50 hk från 60-70-talet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se