Sida 1 av 1

Utombordsmotor

InläggPostat: 21:55:32, 14-06-2018
av Skruvgängare
Har en gammal utombordare, troligen från 70-talet, som jag fått igång. Det är en Monark 4. Nu till frågan. Någon som vet om denna motor har Impeller eller endast är luftkyld?
Bild

Re: Utombordsmotor

InläggPostat: 21:58:06, 14-06-2018
av Ivar Risslén
Den är bara luftkyld. Jag har ett par stycken liknande och aldrig behövt byta någon impeller eller hittat någon. Något som kan vara bra att ha med i reserv är extra brytpinnar.

Re: Utombordsmotor

InläggPostat: 21:59:49, 14-06-2018
av v702

Re: Utombordsmotor

InläggPostat: 22:01:05, 14-06-2018
av v702
IR var snabb. :)

Re: Utombordsmotor

InläggPostat: 22:13:20, 14-06-2018
av Ivar Risslén
Den såldes under flera olika namn Som Crecent, Monark och Archimedes- Penta. De fanns med inbyggd bensintank eller med s.k. trycktank. eller med både och. Då var de försedd med vacuumdriven bränslepump.
Vad är det för modell på BMW´n som man ser bakändan av?

Re: Utombordsmotor

InläggPostat: 22:19:04, 14-06-2018
av torbjorn_forsman
Nja, har den bränslepump (som på en tvåtaktare inte styrs av vakuum utan av tryckpulserna från vevhuset) så har den inte trycktank utan ventilerad tank, vare sig tanken är inbyggd eller separat.

Trycktank är något som finns på en del Evinrude och Johnson från 50-talet, man känner igen dem på att de har en dubbel bränsleslang och "tvåpolig" slangkoppling. På en sådan motor tas övertryck från vevhuset via en backventil till tanken, och får sedan trycka upp bränslet till förgasaren. Men vad jag vet så var OMC-koncernens märken ensamma om den lösningen (kanske patenterad), alla andra hade ventilerad tank och bränslepump redan på den tiden.

Re: Utombordsmotor

InläggPostat: 22:27:06, 14-06-2018
av Ivar Risslén
Det stämmer nog det du skriver om trycktankar. Det var ett namn med stor genomslagskraft eftersom det är många som använder namnet fortfarande om lösa tankar till utombordare.
Det är lite nackdelar att ha en bränsletank som har tryck i sig om det uppstår en läcka på bränsleslangen. Det är nog därför som man inte ser någon tillverkare som saluför de tankarna.

Re: Utombordsmotor

InläggPostat: 22:32:35, 14-06-2018
av rospigg
Av hävd (eller annan anledning) kallas utombordarnas separata tankar för trycktankar,
men det som Torbjörn skriver stämmer mycket väl.
Det modernaste i trycktankväg som funnits var nog Mercury och Yamahas oljetank som var placerad i båten, de trycksattes och därmed
trycktes oljan upp till oljetanken på motordelen, varifrån den gick till smörjpumpen av Mikunis fabrikat.
And now :back_to:
Nej, någon impeller finns inte på dessa snurror
/Rp

Re: Utombordsmotor

InläggPostat: 23:45:22, 15-06-2018
av Skruvgängare
Tack för alla kloka svar. Då skall man våga använda den utan risk för överhettning.
Till Ivan Risslen. Det är en R 100 i fint skick.