Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Förgasarinställning Yamaha utombordare

2 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

MagnusS (trådstartaren)

#1 » 23:03:41, 19-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag skulle behöva hjälp med grundinställning av min förgasare, gärna pedagogiskt förklarat vilken skruv som gör vad.
Gäller en Yamaha 30hk från tidigt 80-tal.

Märkte de 1,2,3 och 4...

Tacksam för svar.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35



torbjorn_forsman

#2 » 00:36:57, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

4 är spjällstoppskruven, den ställer man in tomgångsvarvtalet med.
3 är ställskruv för huvudmunstycket, med den ställer man in bränsleblandningen vid del- och fullgas.
Någon av 1 och 2 är ställskruv för tomgångsblandningen. Ev kan 2 vara en shuntluftskruv för att släppa luft förbi gasspjället vid tomgång, i så fall kan det tänkas att det i första hand är den man ställer tomgångsvarvtalet med och då ska 4 förmodligen ställas in för en viss spjällöppning enligt verkstadshandbok.

Det kan vara lurigt med tomgångsinställning på utombordare i och med att gasreglaget vrider tändplattan och sedan är det ett system med kurvskivor och stag från tändplattan som påverkar gasspjället. Ibland sitter tomgångsstoppet på förgasaren och ibland på något helt annat ställe i mekanismen. Om man skruvar på måfå är det lätt gjort att man förstör synkroniseringen mellan tändläge och gaspådrag, med påföljd att motorn antingen blir svag, drar kopiöst med bränsle och går varm, eller spikar. Man bör absolut skaffa fram verkstadshandbok för rätt utförande av motorn och läsa på i den innan man börjar skruva. Inte bara leta på en steg-för-steg-beskrivning av hur inställningarna går till, utan även studera beskrivande texter så man får klart för sig hur hela mekanismen är tänkt att fungera och varför de olika inställningsmöjligheterna finns där.
När det gäller Yamaha, så brukar de tre första tecknen i motornumret ange vilken "generation" av motor det är, den koden är bra att använda när man söker dokumentation.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se