Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Rädda en gammal Hirth-motor

129 inlägg • Sida 9 av 9
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

torbjorn_forsman

#121 » 21:08:26, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får nog prova sig fram med motståndet. Det bör väl vara så högohmigt att vid resonansfrekvensen är spänningen över motståndet flera gånger större än spänningen över tändspolens primärlindning. Och man kan såklart räkna in tongeneratorns inre resistans (brukar ofta vara 50 eller 600 ohm) i motståndet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



torbjorn_forsman

#122 » 22:49:21, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, förresten. Jag lade in ZKO ... -kondensatorn i frysen över natten. När den väl var djupfryst, hade förlustfaktorn sjunkit så pass att man kunde få en viss aning om att kapacitansen kanske är omkring 0,5 uF. Men man bör ju komma ihåg att när en papperskondensator blir gammal och dålig, så brukar också kapacitansen öka. Så varken den här mätningen eller den jag gjorde på LMKO ... säger egentligen så mycket om vad kapacitansen var när kondensatorerna var nya.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#123 » 23:43:17, 20-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag försökt mäta upp resonansfrekvenser. Den här tändspolen verkar vara relativt okänslig för kondensatorns värde. Så här såg det ut med 0,32 uF parallellt med primärlindningen och sekundären belastad med 300 kohm. Resonansfrekvensen blev då 3,8 kHz. Helt utan kondensator blir resonansfrekvensen 4,4 kHz. Jag tror dock inte man bör ha mer än 0,5 uF till denna tändspole, och med mindre än 0,2 uF är det risk för brända brytare.

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lateralus (trådstartaren)

#124 » 21:14:03, 25-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det längesen jag skrev något igen, men denna gången har jag en bra anledning. Jag har haft fullt upp med att fortsätta att asa hem gammalt skrot :mrgreen: Så numera äger jag 8 stycken Agria-maskiner i varierande storlek och en del tillbehör, men detta får det nog bli en egen tråd om på sikt. :vissla:

Kul att se setupen Torbjörn! Vad innehåller den vita lådan framför funktionsgeneratorn?

Jag har minst 3 tändsystem till att öva på själv, återkommer så fort jag har städat skrivbordet :ohnej:

4 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#125 » 21:21:57, 25-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den vita lådan innehåller kondensatorer från 10 till 200 nF anslutna till banankontakter så det blir lätt att labba med. Har ursprungligen använts för labbande på elstängselapparater (simulera olika stängsellängder genom att belasta med motstånd och kondensatorer parallellt).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lateralus (trådstartaren)

#126 » 19:29:51, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, då förstår jag :thumme:

I samband med förra helgens något urspårade inköp så kom jag även över några tändsystem med liknande utseende. De är till och med väldigt lika om man bortser från de instansade siffrorna som skiljer lite. Kondensatorerna som satt i dem var dock alla olika till både längd och beteckning, jag antar att minst några av dem har blivit utbytta någon gång.

Jag har försökt att googla fram något vettigt alternativ att köpa och hittat:

https://www.mopedrenovering.se/unversal ... ing-2.html

https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... dning.html

Äkta Bosch borde väl vara en liten garanti för att de håller skaplig kvalitet?

Det som gör mig lite fundrsam är att man aldrig verkar specificera kapacitansen i dessa sammanhang? :klia: Kondensatorerna finns i olika längder, men utöver det så hittar jag inget som skiljer dem? Jag har försökt att hitta information på http://www.bosch-automotive-catalog.com , men jag lyckades bara hitta en enda kondensator där och där sa de inget om kapacitansen heller.

Jag är dock lite imponerad över att några av Agrias modeller var sökbara under "Vehicle search" som "Agricultural machine" :grin: Tyvärr gav inte detta heller någon vettig information.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#127 » 21:19:50, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar aldrig hitta någon uppgift om kapacitansen i kataloger med kondensatorer för tändsystem. Däremot kan den i bästa fall finnas med i verkstadshandboken för motorn. Eller i Bosch's gamla pärmar med "provningsvärden" (som jag aldrig har lyckats komma över).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lateralus (trådstartaren)

#128 » 22:07:15, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag önskar bara att någon vänlig skäl kunde lägga upp verkstadshandboken till denna motor, det hade var till stor nytta! (Jag vill nog inte veta hur mycket tid jag spenderat med google i jakten på denna... :djaevul: )

Men jag får ändå inte riktigt ihop det, ingen skriver ju ut kapacitansen på de kondensatorer som säljs? Även om jag visste vilken kapacitans som behövs så vet jag ju inte om jag köper rätt? :klia:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#129 » 20:38:50, 24-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu kanske någon undrar hur det egentligen gick för skånepågen och hans Hirth-motor...

Sammanfattningsvis så tog jag min hela tändspole, köpte en "äkta Boschkondensator" från mopedrenovering, utan att veta något om kapacitansen och smällde ihop det hela. Om det är den optimala kondensatorn eller inte för denna tändspole, det är nog något som vi aldrig kommer att få svar på. Men det funkar hur som helst än så länge väldigt tillfredsställande, motorn startar oftast på första draget, om skånepågen inte glömt att öppna bensinkranen :myzsko: Och den låter och går bra i hela registret så långt som jag hunnit att testa.

Stort tack till alla som hjälpt mig på vägen!

Det kommer troligtvis en samlingstråd om mina Agriamaskiner (!) då denna hobby, liksom mycket annat jag gör, tycks ha spårat ur.

9 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se