Jag håller på att försöka att rädda en Hirth-motor som sitter på en Agria 1700. Till en början: jag har svårt att hitta dokumentation på motorn. Agria är duktiga på att lägga ut dokumentation även på äldre maskiner, men just denna motorn hittar jag inte i deras arkiv. Motorn är en tvåtaktare och är märkt enligt:
Plåten säger att motorn ska vara på 9 hästar, och jag kan inte hitta någon manual som säger att maskinen ska ha sålts med en 9 hästars Hirth. Om det beror på att manualen saknas, eller om maskinen är specialbyggd med denna motor vet jag inte. Men motorn som hur som helst ut att passa väldigt bra där den sitter, så jag tror att den är fabriksbyggd.
Tyvärr är en renovering av motorn påbörjad för mer än 20 år sedan och den slutfördes aldrig, så vissa delar är rostskadade. Förra ägaren berättade att renoveringen påbörjats då någon kört motorn på icke oljeblandad bensin. Vev och vevlager verkar dock vara i okej skick då de går runt utan missljud och utan glapp vad jag kan avgöra. Jag har börjat göra rent cylinder och kolv för att försöka skapa mig en uppfattning om vad som behöver göras för att denna åter ska tuffa ut blårök:
Cylindern.
Här har jag honat cylindern med honingsverktyg från Biltema. Det är givetvis svårt att ta en bild som visar omfattningen av rostskadorna, men här är en bild på de värsta. Den grövsta är märket efter kolvbulten till vänster. Drar man över det med nageln så "känner" man den, övriga skador är svårare att känna. Är det lönt att fixa resten och kasta i friska kolvringar, eller kommer det bara att bli pannkaka?
Kolven, denna visar tecken på lite adhesiv nötning. Dock inte värre än vad jag kört med i mina mopedmotorer som trots repor har fungerat bra. Kolvringarna hade dock rostat bortom räddning och satt förövrigt STENHÅRT i allt sot. Jag hade inte mycket till val än att acceptera att de bröts vid demontering. Så ska det bli någon rätsida på maskinen så behövs i varje fall nya ringar. Kolven har en diameter på 75 mm och höjden på ringarna är 2,45 mm (mätt med skjutmått). Kolven är märkt med: "Mahle" , "75L51" samt "W011" på insidan.
Kolvbulten.
Kolvbulten igen. Denna är om möjligt ännu ledsnare. Som ni ser på bilderna så behövs en ny. Denna mäter 18.0 mm i diameter och är 65,85 mm lång (åter igen, mätt med skjutmått).
Jag har googlat på all info jag har hittat efter bästa förmåga samt letat på Ebay, men än så länge har jag kammat noll. Så nu behöver jag er hjälp Hur bör jag göra och var kan jag leta delar?