Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Rädda en gammal Hirth-motor

129 inlägg • Sida 7 av 9
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

magirus

#91 » 00:16:20, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tänkas de ligger en sån tändspole här o skräpar :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 



Lateralus (trådstartaren)

#92 » 11:36:28, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för beskedet Torbjörn! :thumme: Även om det innebär att jag får leta efter mer delar. Kan du tänka dig att mäta på fler tänddelar? När jag har hittat lämpliga ersättare det vill säga :grin:

Har du något tips om var man kan hitta en lämplig kondensator? Det känns ju ändå som att det borde vara en "slitdel" som passar till många maskiner, som borde gå att få tag på, eller är jag fel ut?

Spolen antar jag är lite klurigare, jag får kanske leta efter en bättre begagnad.

Magirus: Intressant! Är det något som är till salu? :grin:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

autorep

#93 » 11:44:33, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det detta du söker

Bild
Bild
Bild
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

torbjorn_forsman

#94 » 11:59:49, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser mycket likt ut. Jag är inte på samma plats som tändplattan just nu, men kollar numret senare idag.
Kondensatorn har i varje fall ett nummer av den gamla Bosch-sorten (före 1963), med bokstäver och siffror blandat.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#95 » 13:16:24, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lateralus skrev:Magirus: Intressant! Är det något som är till salu? :grin:


Om int grejorna från Autorep är användbara så kollar jag om den är kvar. ISF ska den int va här utan hos nån som behöver den, just nu är de du! :thummar: :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

torbjorn_forsman

#96 » 18:01:39, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt nummer på tändplattan. Kondensatorn heter LMKO1Z3Z (särskrivs ofta, t ex LMKO 1 Z 3 Z ). Hittar ingen läsbar märkning på tändspolen.
Datumkod på tändplattan 1S , på kondensatorn 11R.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lateralus (trådstartaren)

#97 » 21:54:23, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även jag kan instämma i att den tändplattan ser mycket lik ut :grin: (Även om jag bara använder bilderna i mitt minne som referens :???: )

Hur mycket säger det att numret på tändplattan är rätt? Vad mer bör man kolla?

Autorep: vet du vilket skick delarna är i?

Magirus: Det är en riktigt bra inställning det! :bira:

2 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#98 » 22:01:28, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att tändplattorna har samma nummer talar åtminstone för att de var identiskt lika när de levererades från Bosch till Hirth. Och det mesta ser ju också synnerligen snarlikt ut.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lateralus (trådstartaren)

#99 » 22:39:27, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar inte vara skitlätt att få tag på en sån här tändspole, även om jag inte har gett upp än. Kondensatorn verkar dock vara något enklare. Ett alternativ är ju att trycka dit en ny kondensator och köra så länge det går. Men man kommer ju alltid att undra över hur tändspolen egentligen mår om motorn inte går helt 100, eller är tjurig att starta :dancing_geek: Men jag kommer att fortsätta ett söka ett tag till hur som helst.

Ett alternativ jag funderade på är om man kunde fått den omlindad? :smile: Eller om man kunde linda om den själv? :grin: (Man får ju inte göra det för enkelt för sig :mrgreen: ) Någon som har någon erfarenhet av att linda om tändspolar? Eller har lindat av en liknande spole någon gång, hur många varv kan det röra sig om?

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Kloge

#100 » 23:40:17, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Kloge
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:13:37, 18-03-2008
Ort: Oderljunga
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T22-49
Volvo T32-55
Volvo Krabat-59
Volvo Buster 320-63

torbjorn_forsman

#101 » 23:47:33, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räkna med några tusen varv i sekundärlindningen och 50-100 varv i primärlindningen. Det är nog svårt att få en tändspole hållbar om man ska linda den själv, med tanke på svårigheterna att impregnera lindningen ordentligt och få ut luftbubblor som kan orsaka glimurladdningar mm. När jag höll på med elstängselapparater på 90-talet var det fullt tillräckligt svårt att få handgjorda prototyptransformatorer till dem att hålla.

Ett bättre alternativ är, som jag föreslog förut, att rensa bort hela sekundärlindningen (högspänningslindningen) och bara behålla primären, sen sätta en separat tändspole utanför svänghjulet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lateralus (trådstartaren)

#102 » 20:14:25, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kloge: Bra tips, har letat lite efter något liknande. Det verkar dock som att det blir lite väl kostsamt. Kikade lite på hans hemsida, ser ut att vara fina maskiner, vilket pekar mig i riktningen att det blir för svårt att göra för hand, även om man gör en vettig fixtur.

Vad skulle man göra utan erfarenheten hos sådana som dig Torbjörn? :buga: Förutom att försöka, misslyckas och bli trött på sina projekt det vill säga :mrgreen:

Det som bär mig emot med att sätta en extern spole är ju att jag förstås är lite nördig och vill bevara maskinen i rimligt originalskick, men jag ska ju såklart använda den! Om jag inte får tag i någon spole som passar på tändplattan så är det dock högst troligt det alternativet som jag kommer att montera. :thumme:

En öppen fråga: Vad är det rimligt att betala för en komplett tändplatta som sägs vara fungerande?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#103 » 19:17:31, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillbringar en hel del tid med google såhär när man försöker hitta delar. Vad jag förstått så satt denna motor även på snöskotrar och hette då 53R vilket ledde mig till den här sidan:

https://www.mfgsupply.com/01-081.html

Kan det vara något att ha? Eller kvalar den in bland nytillverkat skrot tro? :grin:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Kloge

#104 » 19:24:02, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hör med honom vad det kan tänkas kosta att linda om tändspolen.
Till NV Autoped kostade 1100 kr om jag minns rätt

1 person gillar det här inlägget.
Kloge
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:13:37, 18-03-2008
Ort: Oderljunga
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T22-49
Volvo T32-55
Volvo Krabat-59
Volvo Buster 320-63

torbjorn_forsman

#105 » 19:39:10, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker - med tanke på alla andra skoter-pirattändspolar med nummer som börjar på 01- som jag jag har råkat på - att den passar bra bland nytillverkat skrot. Men den kan ju fylla en viss funktion i alla fall.
Hittar för övrigt motsvarande pirattändspole även hos en svensk leverantör. https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Oevri ... e1277.htm# , om man tittar noga på bilden ser man dock att det inte står 01-081 utan 01-142 på den. Och så är frågan om de angivna 65 mm CC-avstånd mellan skruvhålen verkligen stämmer, din tändplatta har snarare 63 mm.

En intressant sak med Rinabs sida är dock att man fick ett antal referenser till Bosch-nummer som den där spolen uppges ersätta:
2 204 210 040
2 204 210 041
2 204 211 007
2 204 211 008

Eftersom din tändspole är tillverkad före 1963 så är den dock märkt med ett nummer enligt Bosch's gamla system. Eller, snarare, med en del av ett gammaldags nummer, eftersom det inte finns plats att stansa in hela numret på bobinens kortsida. Den är i alla fall märkt 34 Z 7 . Intill finns datumkoden 12R .
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se