Tack, ska prova att fräscha upp tändstiften på det sättet nästa gång det ska skruvas!
När motorn startar så är den faktiskt inte speciellt svårstartad, man behöver inte alls våldföra sig på startsnöret. Det är dock viktigt att man flödat precis lagom mycket och har gasen precis lagom högt ställd. Känns dock som en indikation på att det finns hopp om tänddelarna.
Jag är har inte ägt maskinen så länge och köpte den i "byggsats" pga en tidigare icke avslutad
renovering, så jag vet inte hur den har gått tidigare.
Angående brytarna så var brytaravståndet för litet när jag började skruva, 0,2 mm kanske. Det gick att skruva upp detta till 0,4 mm, men sen var justerskruven i botten. Innebär detta att de borde bytas? Eller tänker jag fel? (Vid nästa montering så ska jag säkerställa att de är absolut rena!
)
Var kan man få kondensator och
tändspole uppmätt? (Resistans kan jag mäta upp själv, men sen är det nog stopp)
Vad ska man ha för smörja på filtbiten som ligger mot kamprofilen som trycker på brytaren?
Jag har plockat ner motorn igen ikväll. Har plockat in
förgasare och tändplatta i väntan på nya delar och någon som förhoppningsvis kan hjälpa mig att avgöra skicket på tänddelarna. Jag tror att jag lyckades laga startapparaten, fjädern hade mycket riktigt gått av, men det verkar som att det gick bra att göra en ny "krok" på den med lite
värme och milt våld. Vi får se hur länge den håller.
Edit: Tändkabeln är ganska hård och sargad, blir nog till att byta denna för att utesluta felkällor. Den sitter lödd mot ett plåtbleck på spolen, så detta borde inte ställa till några problem