Sida 1 av 9

Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 21:39:03, 08-07-2018
av Lateralus
Jag håller på att försöka att rädda en Hirth-motor som sitter på en Agria 1700. Till en början: jag har svårt att hitta dokumentation på motorn. Agria är duktiga på att lägga ut dokumentation även på äldre maskiner, men just denna motorn hittar jag inte i deras arkiv. Motorn är en tvåtaktare och är märkt enligt:

Bild

Plåten säger att motorn ska vara på 9 hästar, och jag kan inte hitta någon manual som säger att maskinen ska ha sålts med en 9 hästars Hirth. Om det beror på att manualen saknas, eller om maskinen är specialbyggd med denna motor vet jag inte. Men motorn som hur som helst ut att passa väldigt bra där den sitter, så jag tror att den är fabriksbyggd.

Tyvärr är en renovering av motorn påbörjad för mer än 20 år sedan och den slutfördes aldrig, så vissa delar är rostskadade. Förra ägaren berättade att renoveringen påbörjats då någon kört motorn på icke oljeblandad bensin. Vev och vevlager verkar dock vara i okej skick då de går runt utan missljud och utan glapp vad jag kan avgöra. :thumme: Jag har börjat göra rent cylinder och kolv för att försöka skapa mig en uppfattning om vad som behöver göras för att denna åter ska tuffa ut blårök:

Bild

Cylindern.

Bild

Här har jag honat cylindern med honingsverktyg från Biltema. Det är givetvis svårt att ta en bild som visar omfattningen av rostskadorna, men här är en bild på de värsta. Den grövsta är märket efter kolvbulten till vänster. Drar man över det med nageln så "känner" man den, övriga skador är svårare att känna. Är det lönt att fixa resten och kasta i friska kolvringar, eller kommer det bara att bli pannkaka?

Bild

Kolven, denna visar tecken på lite adhesiv nötning. Dock inte värre än vad jag kört med i mina mopedmotorer som trots repor har fungerat bra. Kolvringarna hade dock rostat bortom räddning och satt förövrigt STENHÅRT i allt sot. :uupps: Jag hade inte mycket till val än att acceptera att de bröts vid demontering. Så ska det bli någon rätsida på maskinen så behövs i varje fall nya ringar. Kolven har en diameter på 75 mm och höjden på ringarna är 2,45 mm (mätt med skjutmått). Kolven är märkt med: "Mahle" , "75L51" samt "W011" på insidan.

Bild

Kolvbulten.

Bild

Kolvbulten igen. Denna är om möjligt ännu ledsnare. Som ni ser på bilderna så behövs en ny. Denna mäter 18.0 mm i diameter och är 65,85 mm lång (åter igen, mätt med skjutmått).

Jag har googlat på all info jag har hittat efter bästa förmåga samt letat på Ebay, men än så länge har jag kammat noll. Så nu behöver jag er hjälp :smile: Hur bör jag göra och var kan jag leta delar?

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 21:44:31, 08-07-2018
av magirus
Hmmm, kan de finnas delar från HIRTH skotermotorere som passar?

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 21:56:19, 08-07-2018
av Lateralus
Absolut värt att kolla upp! Några tips på återförsäljare? Hur vet jag vad som passar, vilka mått måste jag ta?

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 22:30:38, 08-07-2018
av 63an
Nu ska du kontakta "Autorep"! Han har kunnandet å kan säkert hjälpa dej med både de ena å annat, såg nyss när han anpassade ex.-vis kolvringar till rätt dimesion, bara ett smakprov på vad han har för maskiner å småmotorer de "äger" han :thummar:

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 22:45:46, 08-07-2018
av magirus
Lateralus skrev:Absolut värt att kolla upp! Några tips på återförsäljare? Hur vet jag vad som passar, vilka mått måste jag ta?


well, först, kontakta AUTOREP här på forumet som 63an så passande nämnde! :thummar:

Därefter måste jag tyvärr be dej att kolla in ett annat forum,. Retroskoter
Där finnes några entusiaster som kör med HIRTH.
Enklast är att lokalisera dom o kontakta.
Även här är jag ledsen att int kunna peka mer direkt, det är ett antal år sedan jag var i kontakt med dessa människor, men di är väldigt duktiga!! :thummar:

LYcka till :shake_hands:

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 21:28:31, 09-07-2018
av Lateralus
Tackar för bra tips! Jag har ju såklart in missat att Autorep verkar vara något av en guru på liknande maskiner, undrar varför jag inte tänkte på att kontakta honom själv :vissla:

Ska även försöka att hitta till Retro-skoter-forumet :)

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 09:19:10, 12-07-2018
av autorep
Kan kolla vad jag har eller kan få tag i nytt anars kan du få köpa en irus 1200 med hirt motor som ska gå, har dock ej startat den själv.

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 13:06:43, 12-07-2018
av Lateralus
Tack för svar autorep, väntar med spänning på vad du kan få fram! :thumme:

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 21:13:17, 13-08-2018
av Lateralus
Hur gick det Autorep, hittade du några delar?

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 08:28:36, 14-08-2018
av autorep
Tyvärr inget jag har, har kollat men inte. Har inte haft tid att leta.

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 10:12:29, 15-08-2018
av Patrik440
Lateralus skrev:Plåten säger att motorn ska vara på 9 hästar, och jag kan inte hitta någon manual som säger att maskinen ska ha sålts med en 9 hästars Hirth.



Vad är det för cc på motorn?

300cc skulle jag tro.

Har du någon helbild på motorn?

Tror de inte helt sällan specades till 8-9ps

Mvh Patrik

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 10:31:13, 15-08-2018
av Holger

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 11:01:53, 15-08-2018
av Patrik440



Mnja.. Jag är nog mer inne på Hirth typ 51 eller kanske typ 5(?).

EL8 tyckte jag bara verkade vara katalognamnet?

Mvh Patrik

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 11:11:11, 15-08-2018
av Holger
Jisses! Du har nog rätt!
EL = ErsatzteilListe?

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 11:25:52, 15-08-2018
av autorep
Sök på ebay
hirth piston.
Och kolla dim hittar du en över dim så kan jag fixa borrningen av cyl,