Då var det dags för en uppdatering igen då jag har hunnit med att jobba lite i helgen. Det blev en provstart av motorn till sist, men tyvärr med dåligt resultat.
Jag börjar med att beskriva uppstarten och vad som gick fel och avslutar med monteringsförfarandet för att inte tråka ut er. Jag var noggrann med att olja in alla delar i motorn, vilket ledde till att det tog några drag innan motorn väl till sist tuffade igång. När den väl var igång ställde jag gasen så att den varvade lite mer än på tomgång och lät den gå någon minut. Den rök ganska kraftigt i början, precis som man kan förvänta sig när det finns lite för mycket tvåtaktsolja i motorn. Efter någon minut till hade mängden rök minskat och någon minut senare sade motorn "SCHRIIIIEEECK!" och tvärstannade Jag väntade en minut och kände sedan på startsnöret (utan att starta motorn!), motorn satt inte fast och kändes inte annorlunda att dra. Därefter lossade jag ljuddämparen och tittade in på kolven och i denna stunden visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Coatingen på kolven var bortsliten och ersatt med ett antal rejäla repor. Använde mina sista krafter idag till att släpa upp eländet till verkstaden och riva motorn igen.
Cylindern, vy mot avgasporten:
Kolven, vy mot sidan närmast avgasporten:
Cylindern, vy mot insugsporten:
Kolven, vy mot sidan närmast insugsporten:
Vad säger ni? Är skroten nästa anhalt för denna motor, eller finns det hopp?
Naturligtvis är jag intresserad av vad jag gjort fel. I yngre år skruvade jag mycket med "mopeden", flera cylindrar köptes in nya och monterade med efterföljande inkörning, men jag har aldrig sett något som liknar det här. Tar upp lite saker som jag tror att ni kan vara fundersamma över nedan:
Jag har haft så rent som möjligt i verkstaden vid monteringen. Alla delar i motorn har rengjorts i dieseltvätt med efterföljande rengöring med bromsrengöring och/eller diskning med Yes och diskborste.
Cylindern rengjordes enligt Autoreps instruktioner.
Kolvringsgapet mättes med kolvringen nedstucken 5 mm i loppen från toppen sett. Det var 0,3 mm, vilket motsvarade uppgifterna jag fått av kolvtillverkaren (0,004 x 76 = 0,30 mm).
Vid montering oljades alla rörliga delar in med tvåtaktsolja.
Bensinen som användes var alkylatbensin, i denna var det iblandat 5% tvåtaktsolja. Oljan som användes till detta var biltemas syntetiska tvåtaktsolja, har inte sett något direkt dåligt om denna på nätet, men rätta mig gärna. Det var samma olja som användes vid monteringen.
Förgasaren hade jag renoverat tidigare, hela har demonterats och ultraljudtvättats.
Jag har trippelkollat att jag verkligen hällde den blandade bensinen i tanken, den är ganska markant rödfärgad av oljan, till skillnad från den oblandade.
Vad säger ni, vad kan ha gått fel?
Edit: Insåg att bilderna inte kom i den ordningen som jag ville, har bytt plats på dom nu så att bilderna hör ihop med texten.