Sida 5 av 9

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 21:18:58, 18-11-2018
av Lateralus
Då var det dags för en uppdatering igen då jag har hunnit med att jobba lite i helgen. Det blev en provstart av motorn till sist, men tyvärr med dåligt resultat.

Jag börjar med att beskriva uppstarten och vad som gick fel och avslutar med monteringsförfarandet för att inte tråka ut er. Jag var noggrann med att olja in alla delar i motorn, vilket ledde till att det tog några drag innan motorn väl till sist tuffade igång. När den väl var igång ställde jag gasen så att den varvade lite mer än på tomgång och lät den gå någon minut. Den rök ganska kraftigt i början, precis som man kan förvänta sig när det finns lite för mycket tvåtaktsolja i motorn. Efter någon minut till hade mängden rök minskat och någon minut senare sade motorn "SCHRIIIIEEECK!" och tvärstannade :uupps: Jag väntade en minut och kände sedan på startsnöret (utan att starta motorn!), motorn satt inte fast och kändes inte annorlunda att dra. Därefter lossade jag ljuddämparen och tittade in på kolven och i denna stunden visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Coatingen på kolven var bortsliten och ersatt med ett antal rejäla repor. Använde mina sista krafter idag till att släpa upp eländet till verkstaden och riva motorn igen.

Cylindern, vy mot avgasporten:
Bild

Kolven, vy mot sidan närmast avgasporten: :-x
Bild

Cylindern, vy mot insugsporten:
Bild

Kolven, vy mot sidan närmast insugsporten:
Bild

Vad säger ni? Är skroten nästa anhalt för denna motor, eller finns det hopp?

Naturligtvis är jag intresserad av vad jag gjort fel. I yngre år skruvade jag mycket med "mopeden", flera cylindrar köptes in nya och monterade med efterföljande inkörning, men jag har aldrig sett något som liknar det här. Tar upp lite saker som jag tror att ni kan vara fundersamma över nedan:

Jag har haft så rent som möjligt i verkstaden vid monteringen. Alla delar i motorn har rengjorts i dieseltvätt med efterföljande rengöring med bromsrengöring och/eller diskning med Yes och diskborste.

Cylindern rengjordes enligt Autoreps instruktioner.

Kolvringsgapet mättes med kolvringen nedstucken 5 mm i loppen från toppen sett. Det var 0,3 mm, vilket motsvarade uppgifterna jag fått av kolvtillverkaren (0,004 x 76 = 0,30 mm).

Vid montering oljades alla rörliga delar in med tvåtaktsolja.

Bensinen som användes var alkylatbensin, i denna var det iblandat 5% tvåtaktsolja. Oljan som användes till detta var biltemas syntetiska tvåtaktsolja, har inte sett något direkt dåligt om denna på nätet, men rätta mig gärna. Det var samma olja som användes vid monteringen.

Förgasaren hade jag renoverat tidigare, hela har demonterats och ultraljudtvättats.

Jag har trippelkollat att jag verkligen hällde den blandade bensinen i tanken, den är ganska markant rödfärgad av oljan, till skillnad från den oblandade.

Vad säger ni, vad kan ha gått fel?

Edit: Insåg att bilderna inte kom i den ordningen som jag ville, har bytt plats på dom nu så att bilderna hör ihop med texten.

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 22:01:28, 18-11-2018
av autorep
Tvättade du ur vevhuset och blåste det tort ?
Innan du monterade ihop ?
Vad är det som ligger på första bilde på kolven till vänster ?
Om du vill så kan du skicka upp den till mig och jag kollar hur det ser ut, putsar kolven och river ur cyl från det som sitter fast.
För det ser ju ut som om det har gått tort, men det är ju inte mitt i cyl vilket är konstigt.
Du kan ringa mig imorgon.
Det är inte skrot

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 08:58:53, 19-11-2018
av Lateralus
Autorep: Tack för ditt svar och din support! :thumme: Känner mig något mindre uppgiven idag.

Hela motorn, inklusive vev och vevhus har varit demonterat och rengjort noggrant. Efter att ha monterat vevhuset så slog jag i lite olja och vispade runt för att skydda mot rost och sedan "förseglades" detta med en ren trasa i väntan på cylinder och kolv. Så det var inte helt torrt, bra eller dåligt?

Jag är en bit från verkstaden nu, men jag ska se om jag kan få spånan på kolven, eller vad det är identifierat under dagen.

Jag ska se till att få hem delarna så att jag kan skicka dem till dig igen, hoppas att de ska gå att rädda.

Jag håller med om att det ser ut som att de gått torrt på olja, tyckte även att kolven kändes rätt "torr" när jag plockade ut den. Smörjan som syns på kolvtoppen är nog huvudsakligen från mina flottiga fingrar.

Frågan är varför den gått torr? Kan förgasaren ha varit kraftigt felinställd? Vid renoveringen så återställde jag nål, etc. så gott jag kunde efter hur de satt från början. Jag vet ju inte om det var rätt dock.

Jag satte ett bränslefilter från biltema på slangen, är det möjligt att detta filtrerade bort oljan? Känns långsökt :klia:

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 09:49:52, 19-11-2018
av Lateralus
Tyvärr försvann spånan (eller dylikt) från kolvtoppen när jag vände den under fotograferingen :sad:

Får hem kolven senare idag för närmare observationer.

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 19:07:09, 19-11-2018
av Lateralus
Vad kan mer tänkas göra att det kan gå fel så snabbt i en motor?

Tändläge? Motorn har varit helt demonterad och rengjord, men jag såg till att ställa tändningen lika dant som innan demonteringen genom att göra en nätt körnslag mellan delarna. Men om det var rätt från början kan jag ju inte vara säker på, men min bedömning motorn inte var skruvad på, förutom delarna som var demonterade.

Bränsleblandning? Kan motorn ha gått så magert att den överhettades?

Den gamla kolven hade en pil instansat med ett "A" på sig, jag antog att detta betydde "Auspuff" och monterade den nya kolven på samma vis.

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 20:10:49, 19-11-2018
av dc_lindberg
...de är lite griniga på att oljeblandningen blir rätt... o glömmer man oljan... då skär motorn...

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 18:39:49, 24-11-2018
av Lateralus
Oljeiblandningen var 5% vid första starttillfället, helt enligt manualen (Agrias manual till en Agriga 1700 med EN Hirth-motor), så det borde inte ha varit det i alla fall.

Jag håller för tillfället på att se över förgasaren igen. Plockar ner och kör den i ultraljudstvätten för att vara säker på att jag inte missar något. Hittade en relativt bra sida om förgasaren:

http://www.greiner-oldtimerteile.de/ver ... os=c4029l0

Det har inte varit helt lätt att hitta något överhuvudtaget om en Bing 1/26/18. Här står det att förgasaren designades för Hirth 50 och 51 (Hirth 51 verkar vara en liknande motor, samma slagvolym och borrning enligt Viiagria). Vidare så avslöjar dom att förgasarens grundinställning är trottelnålen på andra hacket ovanifrån sett, vilket stämmer med hur min var ställd. Dock ska luftskruven står 2,5 varv från botten, min var ställd på 5 varv botten = mager blandning vid tomgång :uupps: . Kan det vara en möjlig orsak till att den skar?

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 22:36:07, 24-11-2018
av 63an
Jo så är det :sad:

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 23:04:29, 24-11-2018
av Ivar Risslén
Kolla om Biltemas 2-taktolja blandar sig bra med Alkylatbränslet.

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 12:06:10, 25-11-2018
av Lateralus
Ivar: Har du något förslag på hur? Hade det varit en idé att hälla upp en skvätt av varje i en glasburk och blanda det så lite som möjligt för att kunna se om det självblandar med tiden?

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 12:12:34, 25-11-2018
av dc_lindberg
Lateralus skrev:Det har inte varit helt lätt att hitta något överhuvudtaget om en Bing 1/26/18.
Vidare så avslöjar dom att förgasarens grundinställning är trottelnålen på andra hacket ovanifrån sett, vilket stämmer med hur min var ställd. Dock ska luftskruven står 2,5 varv från botten, min var ställd på 5 varv botten = mager blandning vid tomgång :uupps: .
Kan det vara en möjlig orsak till att den skar?


Håller med dig.
Fungerade tel.nr. till Walter Reimes AB ?
Hittade du mitt inlägg med kontaktuppgifter i Tyskland för gamla Bing förgasare? Fungerade de kontaktuppgifterna fortfarande?
Hade http://www.autrepmek.com delar?

Ouch! Det var väl magert det!
Ja! Det kan räcka.
Glömmer man rätt oljeblandning... + för mycket luft... usch!
NB: tjyv luft (otätt mellan förgasare och topp/förbränningsrum = för mkt O2 = skär... behöver inte nödvändigvis vara felinställd förgasare bara mao)
Ja, 5% -motorolja- SAE 50, 1950-60 tals spec! Jag har testat och kommit fram till att min Hirth vill ha 2.5-3% moderna 2-taktsolja för högvarviga motorer. Den kan "svälja" 4%, men då geggar tändstiftet ihop... å då... dör den... givetvis när man är mitt i plogningen... på gatan, mitt på gatan självklart!...
Den tycks bry sig mindre om om man använder 95-oktan skräp soppa eller V-Power, men, gourmé som den är, så föredrar den V-Power, och Aspen "med en sup". Men, om du matar den med billig alkylat soppa... då blir den vrång! ...skrev ju att den är "gourmé" ;-)

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 15:58:43, 25-11-2018
av ghaven
Ser ut som en typisk varmskjæring grunnet mager blanding ,enten falsk luft eller feilstilt forgasser i sammenlikning med noen hundre trimmede mopeder sylidre og stempler jeg har sett. Rett innstilling og litt øket oljeprosent er et must under første tiden etter overhaling eller trimming er min bitre erfaring

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 17:33:30, 26-11-2018
av ac tc
Håller med Ghaven..
- ser ut att ha gått magert, det ska mkt till innan en tvåtaktare skär pga olje inblandning med dagens 2´oljor. Jag har i många år kört allt på 2% och inte haft en enda skärning.
- jag justerar alltid så det finns nån liten tendens till taktning på fullskaft, tändstiften får inte bli ljusare än mellan bruna.

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 17:42:20, 09-12-2018
av Lateralus
Det är väl dags att jag gör en liten uppdatering igen, även om inget nytt har har hänt.

Kolv och cylinder har kommit hem från Autorep igen efter att han sett över dem. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att montera än, men nästa helg så ska det förhoppningsvis ske. Under tiden har jag:

- Kollat på den blandade bensinen som jag gjorde startförsöket på. Den är fortfarande jämnrött färgad av tvåtaktsoljan, istället för alkylatens blåaktiga ton. Antar att detta innebär att de blandar sig väl.

- Rengjort samtliga delar runt omkring motorn (luftfilter, slangar, ljuddämpare, förgasare) ytterligare en gång. Förgasaren har varit helt nerplockad och delarna har tillbringat en tid i ultraljudstvätt.

- Läst på om förgasar och tändinställning, samt letat information om motorn - Det som finns på nätet är ganska knappt.

Vad det gäller tändläget och brytaravståndet så har jag fått lite tips av Autorep. Jag har även hittat en manual till en annan Hirthmotor som är lik min, men är något mindre. Där rekommenderas 0,45 mm brytaravstånd och ett tändläge på 2,5 mm (Antar att man menar att brytarna ska öppna när kolven är 2,5 mm från ÖD). Låter det rimligt?

Vidare är planen att grundinställa förgasaren enligt tidigare inlägg, men sedan skruva in luftskruven något och hålla koll på så att den svartryker något i början.

Något annat jag bör tänka på?

Re: Rädda en gammal Hirth-motor

InläggPostat: 19:46:29, 16-12-2018
av Lateralus
Då var det dags för ytterligare en uppdatering, för i helgen har det skruvats lite. För första gången på länge så har saker gått relativt bra, Agrian har varit ute på provtur! :hurra:

Jag tog en varierande provtur med allt från krypkörning under låg last till lite högre belastning i uppförsbackar. Vid låg last så fyrtaktar motorn gärna, vid lite mer last i uppförsbackar så börjar den tvåtakta. När är det rimligt att den övergår från att fyrtakta till att tvåtakta? Tog en bild på tändstiftet efter provturen:

Bild

Rimligt mörkt? Lite oljigt också, känns tryggt med tanke på förra provstarten :djaevul:

Sammanfattningsvis så är jag överlycklig över att det gick bättre denna gången. Jag tror dock att jag får greja vidare lite med förgasaren, ibland surar han ner sig kraftigt utan att jag riktigt förstår varför, ibland vägrar han starta pga av bränslebrist och ibland startar han nästan bara av att jag tittar på startsnöret. :dancing_geek: Misstänker att flottörsystemet beter sig lite intermittent, ventilen såg inte vacker ut, men verkade tät vid ett enkelt test.