Och hur är det kopplat i motorns kopplingslåda? Motorn bör ha två lindningar som är hopkopplade i ena änden enligt schemat här.
Hur är det är med ledarfärgerna är ju svårt att veta, men det är troligt att skruvplintarna i motorns kopplingslåda är märkta U, V och W eller Z. COMMON i schemat är då troligen U , RUN är V , START är W eller Z.
Ev kan det finnas ett startrelä som mäter strömmen genom U eller W och har reläkontakten i serie med kondensatorn.
Om du nu ohmmäter lindningarna var för sig (U-V respektive U-W eller U-Z) så har de förmodligen inte samma resistans, men skillnaden bör inte vara större än 1:3 eller något sånt. Om du mäter lindningarna i serie (V-W eller V-Z) så ska mätvärdet bli summan av de båda föregående värdena.
Om du har möjlighet att mäta induktans och förlustfaktor på lindningarna så bör de värdena vara
ungefär lika på bägge lindningarna.