Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Kan man rakställa en B230 utan problem?

20 inlägg • Sida 2 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

G-son

#16 » 17:51:40, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De lutande motorerna lutar väl 15 eller 20 grader, och under körning kan väl bilar luta mer än så, särskilt om man räknar in g-krafter vid kurvtagning som får oljan att lägga iväg mer åt sidan. Om motorsprutan i fråga ska stå någorlunda plant vid användning har jag svårt att tänka mig att oljenivån kan hamna så galet att pumpen börjar suga luft.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige



QV_

#17 » 19:57:29, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man plockar oljeröret från en B20. Det kommer jag ihåg. Troligtvis behöver oljepumpen och tråget följa med samtidigt men det kommer jag inte ihåg.
Söker du på Amazonklubbens forum så finns informationen där.
http://forum.p120.se/
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

mattiaz (trådstartaren)

#18 » 10:09:06, 13-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara ett tråg från b20 som ska dit. Oljepumpen verkar finnas två olika versioner på lösning varav den ena är att svetsa om befintlig, den andra innebär att ta en från b20 men den behöver bearbetas för att inte ta i veven på b230.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

dsimila

#19 » 12:14:49, 13-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

B20 tråg och pump passar rakt på på b21 och b23.

Dock kan man behöva slipa lite av kanten på pumpen, där silen sitter, för att få den att passa i b230 då den har annan vev med dubbla motvikter.
dsimila
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:04, 18-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Turbo -64

Simnil

#20 » 23:10:12, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill minnas att jag hjälpte en polare med något liknande en gång i tiden. Tror att vi använde B20 tråg som vi kapade och skarvade i ca 5cm på djupet så passade det ihop med B23 oljepumpen.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se