Sida 2 av 4

Re: Albin motorsprutor

InläggPostat: 22:50:45, 14-08-2018
av Ivar Risslén
Hör med säljaren på tradera om han har den kvar eller kolla på engelska Ebay.co.uk

Det går även att kolla i veteranbil tidningar.

Re: Albin motorsprutor

InläggPostat: 06:34:32, 15-08-2018
av Janson1
Går det inte att titta ner i hålet där tändmagneten/fördelaren skall sitta och sen yxa till något eget? I alla fall göra en ritning på hur det bör se ut och sen vittja skroten på nåt liknande? (Jag har gamla tändmagneter till flygplan med impulskoppling som med en del jobb skulle gå att få dit, PM:a om du är intresserad)

Re: Albin motorsprutor

InläggPostat: 08:48:07, 16-08-2018
av BlackLight
Janson1 skrev:Går det inte att titta ner i hålet där tändmagneten/fördelaren skall sitta och sen yxa till något eget? I alla fall göra en ritning på hur det bör se ut och sen vittja skroten på nåt liknande? (Jag har gamla tändmagneter till flygplan med impulskoppling som med en del jobb skulle gå att få dit, PM:a om du är intresserad)


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Albin motorsprutor

InläggPostat: 10:34:44, 16-08-2018
av Janson1
Går motorn runt?

Re: Albin motorsprutor

InläggPostat: 10:54:06, 16-08-2018
av BlackLight
Janson1 skrev:Går motorn runt?


Nej, och jag räknade inte med det heller.
Däremot gör reserv-motorn det, dock är den av äldre modell (tror jag...?)
Men jag kan nog frankensteina ihop en fungerande av de två. Tänkte ändå riva isär den aktuella motorn för en mer ingående genomgång av lager osv.

Re: Albin motorsprutor

InläggPostat: 12:33:31, 16-08-2018
av PerJohansson
I och med att du har klackar uppåt i fördelaraxeln på motorn så funkar inte vw-fördelaren utan modifiering, den har klackarna nedåt på axeln som sitter på fördelaren.

Re: Albin motorsprutor

InläggPostat: 12:53:21, 16-08-2018
av BlackLight
PerJohansson skrev:I och med att du har klackar uppåt i fördelaraxeln på motorn så funkar inte vw-fördelaren utan modifiering, den har klackarna nedåt på axeln som sitter på fördelaren.



Ja, det är därför jag starkt misstänker (som jag skrev tidigare i tråden) att det är en licenstillverkad Ford Prefect motor.
Denna skulle väl troligen passa? : https://www.ebay.com/itm/100E-300E-Ford ... SwKNhaz1tj

Re: Albin motorsprutor

InläggPostat: 18:54:27, 16-08-2018
av torbjorn_forsman
Den där ebay-fördelaren är troligen till en "modern" Prefect med toppventilmotor, '53 eller '54 och framåt.
Jag hittar inget detaljnummer på fördelare till sidventil-Prefect i mitt källmaterial, men helt klart är i alla fall att den har enbart centrifugaltändförställning, ingen vakuumförställning. Samma fördelare som på Prefect '39-53 förekommer troligen också på Ford Junior '37-39 , Junior de luxe '37-38, Anglia '45-48 och Fordson 5 och 10 CWT skåpbilar '49-53.

Observera att Prefect-motorn har tändföljd 1-2-4-3, som ju inte är så vanlig på modernare fyrcylindriga motorer.

Re: Albin motorsprutor

InläggPostat: 21:24:51, 16-08-2018
av Ivar Risslén
Popularen hade Prefektens sidventilare enligt wikipedia. Det är nog dags att ta en titt i Tekno-böckerna för att se om det finns några upplysningar där. Engelska Ford var ingen ovanlig bil i sverige på 50-talet.

Re: Albin motorsprutor

InläggPostat: 22:01:41, 16-08-2018
av torbjorn_forsman
Mina uppgifter kom från Tekno's bilelektriska handbok. Men det kan ju finnas andra upplagor av den med mer tabelluppgifter. Tyvärr har jag inte supplementpärmen tillgänglig för tillfället.

Re: Albin motorsprutor

InläggPostat: 22:06:58, 16-08-2018
av 63an
Ivar Risslén skrev:Popularen hade Prefektens sidventilare enligt wikipedia. Det är nog dags att ta en titt i Tekno-böckerna för att se om det finns några upplysningar där. Engelska Ford var ingen ovanlig bil i sverige på 50-talet.


Vi kallade dem för "korvkioskar"! :lmao:

Re: Albin motorsprutor

InläggPostat: 22:08:47, 16-08-2018
av torbjorn_forsman
Ett annat namn var "fyra ståplatser". Nåja, i järnvägsbranschen har det varit ännu värre. Det har funnits en del små växellok i framför allt Danmark och Finland, som hade så trång förarhytt att de kallades "klädskåp".

Re: Albin motorsprutor

InläggPostat: 22:34:08, 16-08-2018
av Ivar Risslén
Jag har snabbtittat i några av tekno böckerna och det enda av vikt som jag hittade var att Anglia fick Prefekt motorn på exportmarknaderna från -49.

Re: Albin motorsprutor

InläggPostat: 09:06:11, 04-09-2018
av BlackLight
Update: Har fått tag på en fördelare som troligen passar den gråa motorn, så det lutar åt att jag micklar ihop en fungerande enhet av den.
Eventuellt, om plånboken tillåter, så bygger jag ihop den andra också, men det är inte lika högt prioriterat. Lutar också åt att jag konverterar till inhemsk kylning istället för pumpvattenkylning som det är nu.
Då slipper jag eventuellt sönderrostade insidor på motorn. Tyvärr blir ju hela enheten tyngre, men det får väl en leva med...

Någon som vet var man hittar tänddelar (rotor, brytare, kondensator, lock osv.) till Ford Prefect av det äldre snittet?

Re: Albin motorsprutor

InläggPostat: 09:10:30, 04-09-2018
av torbjorn_forsman
Det är ju en Lucasfördelare, så smådelarna till den bör vara likadana på praktiskt taget alla engelska 4-cylindriga bilmotorer av samma generation.