Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Vibrationer Tohatsu utombordsmotor

11 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Simnil (trådstartaren)

#1 » 11:09:08, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag har en Tohatsu 9,8, långrigg elstart, rorkult, som är tre år gammal nu. Driftstid ca 100tim varav mestadelen tomgångskörning/trolling.

Näst sista gången vi var ute upplevde jag att den börjat vibrera väldigt mycket. Det vibrerar kraftigt i hela båten vid allt över tredjedelsgas. Jag har kikade över propeller samt allt kring/på båten och kan inte se att något hänt med något av dessa och for ut och testade en sväng i lördags men problemet fanns kvar. Jag provade varva lite med urlagd växel och då vibrerade det inte.
Själva motorn är gummiupphängd i "rorkult/akterspegelsfäste" kan inte se något uppenbart fel med gummikuddarna men upplever dom väldigt mjuka.

Jag upplever alltså att problemet kom tämligen plötsligt, från en dag till nästa, och inga grundstötningar eller annat yttre våld har inträffat under senaste tiden, eller inte alls denna sommar egentligen, dvs sista 50-60 timmarna.

Har servat själv, bytt motorolja ungefär var 15e tim och växelhusolja ungefär var 30e tim. (har timräknare monterat)

Har ni någon idé om vart jag kan ha problemet?

Alternativt, vilka är ledande Tohatsugurus i Sverige?

Tack på förhand/Simon
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



torbjorn_forsman

#2 » 13:34:28, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är propellernavet gjort? Finns det något gummimellanlägg där som t ex kan tappa formen eller släppa i vulkningen så att propellern börjar kasta vid högre varvtal eller då den belastas?
Prova att ta bort propellern och tomvarva med växel i men utan propeller och se om den går vibrationsfritt då.
Vibrerar den på samma sätt även på back?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Simnil (trådstartaren)

#3 » 13:50:05, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska vara någon form av gumminav. Motorn saknar brytpinne i alla fall. Har som sagt var inte kört på något sista tiden men jag får ta loss den och inspektera noga. la i friläget häromdagen och snurrade den allt jag kunde för hand och såg inget mysko då.

Har inte kollat hur den gör på backen.
Jag kanske får lov att ta med lite verktyg och fara och sjösätta i kväll och göra dessa experiment.

Har under dagen haft mailkorrespondens med Marindemontering i Luleå och dom rekommenderade att byta flottörhuspackningen då den tydligen kan ändra form av spriten i bensinen och orsaka att motorn går fett och på så sätt orsaka vibrationer. Tycker det låter som en saga att detta ska orsaka vibrationerna jag har men har i alla fall beställt packningen. en hundring kan väl det experimentet få kosta.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

östemann

#4 » 14:15:22, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av beskrivningen på problemet låter det annars som ett typiskt fall av lätt grundkänning så propelleraxeln har blivit sned och i obalans. :klia:
Det krävs inte mycket för att dom börjar vibrera.

Råkade köpa en mercury 20 av en bekant som hade ''hittat'' en sten.Det syntes inga avtryck eller skador i propellerbladen men usch vad drivaxeln var krokig på den efter den vurpan.Råkade ha en skrotad likadan som ett vevstakslager kapitulerade på som fick bidra med ny axel.! Lär vara rätt så allmänt dilemma!
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Ivar Risslén

#5 » 15:11:22, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skriver som vanligt. Kolla hur tändstiften ser ut, är det olika färg på elektroderna eller att de är sotiga så prova att montera nya. Då har du haft något problem med förgasaren/na.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Simnil (trådstartaren)

#6 » 15:20:43, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beställde tändstift också faktiskt. Bara en förgasare så särskilt i otakt bör det inte vara även om jag när jag bytte stift i våras tyckte dom var ojämna i färgen.

Kan nog låna mej en indikatorklocka så då borde det väl gå mäta sig till om axeln är rak. men jag kan inte dra mig till minnes att jag kört på något sista tiden.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Skru'are

#7 » 15:44:54, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lina i propellern?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#8 » 16:08:20, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OM de är vulkat gumminav kan de ha släppt på ena sidan lite finurligt sen blir de snebelastning å vips kommer vibrationer, inte alltid de ens syns förrän man bryter å vickar på vingarna :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Simnil (trådstartaren)

#9 » 20:01:37, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade precis lös propellern, såg inget fel på den.
Mätte axeln med indikatorklocka och fick kastet till ca 15 hundradelar, är det för mycket?
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

torbjorn_forsman

#10 » 21:28:07, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:Har under dagen haft mailkorrespondens med Marindemontering i Luleå och dom rekommenderade att byta flottörhuspackningen då den tydligen kan ändra form av spriten i bensinen och orsaka att motorn går fett och på så sätt orsaka vibrationer. Tycker det låter som en saga att detta ska orsaka vibrationerna jag har men har i alla fall beställt packningen. en hundring kan väl det experimentet få kosta.


Redan att flottörhuspackningen skulle kunna ta skada av sprittillsatsen i bensinen är en ren saga.
Kollar man i materialkompatibilitetstabeller hos vilken gummileverantör som helst, så kan man se att alla gummikvaliteter som påstås tåla bensin, även tål etanol. Däremot gäller inte motsatsen, det finns många sorters gummi som tål etanol men inte bensin.
Om inte annat så är ju motorn så ny att moderna bränslekvaliteter måste ha varit välkända för tillverkaren. Sprittillsats i bensin har förekommit sedan början av 1930-talet i Sverige, dock med ett avbrott från ungefär 1956 till 1985 då den bara förekom slumpmässigt vintertid för att förebygga problem med isbildning i distributionstankar mm. Från 1985 till 1996 var det högst varierande inblandning mellan olika mackkedjor, allt mellan någon enstaka % och 15 % kunde förekomma, men de senaste drygt 20 åren har EU-standardisering gjort att inblandningen har varit bestämd till 5 % året om.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Simnil (trådstartaren)

#11 » 08:37:51, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering:

Provkörde båten/motorn måndagskväll och tyckte den vibrerade mindre än gången innan. Enda skillnaden var att jag hade haft lös propellern och satt tillbaks den då jag mätte axeln. Vibrerade gjorde den fortfarande men lite mindre. Man behöver däremot inte trycka särskilt hårt på motorn, antingen framåt eller bakåt så försvinner vibrationerna, räcker med att trycka lite med pekfingret, så jag blir mer och mer inne på att gummikuddarna är en del i problemet, eventuellt att jag har mig själv att skylla då jag använder ett band och spänner in motorn mot akterspegeln då jag trailrar för att inte motorn ska hoppa, denna inspänning lägger en konstant påfrestning på dessa gummikuddar och kanske har dom tagit skada. Hursomhelst så skulle nya kuddar kosta ca 900:- kr/st i Svea rike, och skulle jag ha båda två så var dom flera veckor bort. Så efter lite googling så konstaterade jag att dom kostar 36 USD/st i Amerikat vilket låter betydligt mer frestande men hittade efter lite ytterligare googlande att Parson har exakt samma kudde i sona motsvarande motor och två kuddar inkl frakt från Kinamarin gick på lite drygt 700kr vilket kändes mera rimligt så dom är beställda.

Kollade även och ja, den vibrerar även på backen.

I går kväll bytte jag den där flottörhustätningen, mer för att jag ändå hade den än för att jag tror att den spelar en roll i problemet. Bytte även tändstift. Hade det varit en tvåtaktare, som jag skruvat mer i, hade jag varit livrädd at starta den igen för stiften som satt i, som gått ca 50-60 tim och mest på tomgång, såg ut som nya, isolatorn kring centrumelektroden var helt vit fortfarande, känns precis som att den går tämligen magert. När ändå förgasaren var isär så kollade jag, och pillade med svetstråd/kabelkardel beroende på hålstorlek, i alla munstycken och kanaler jag kom åt och inget verkade tätt. Kan inte se att dessa förgasare har en enda inställningsmöjlighet annat än att byta munstycken, hade inte gjort något att sätta i en storlek eller två större lågfartsmunstycke i alla fall.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se