Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Vad är finessen med det här då? J.A.P. / Briggs&Stratton

8 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Hidsmekolek (trådstartaren)

#1 » 14:56:21, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råkade köpa en Briggs&Stratton BR6 ca 1947 på en loppis i somras..
Bild
Går riktigt fint efter att ha monterat en flottörnål (saknades :uupps: ) och skurit ut en ny topplockspackning. :grin:
Men, till frågeställningen, varför sitter tändstiftet i en liten kammare med ca 6,5mm hål in i förbränningsrummet?
Bild
Bild
Bild
Måste ju vara nån finess med detta?
Har haft en liten JAP tidigt -50tal med samma konstruktion, enda skillnaden är att den hade 14mm stift
och Briggsen har 18mm.
Bild
Bild
Bild
Vore kul om nån sitter på info eller har nån intressant teori om detta!
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor



tkgb

#2 » 19:59:11, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen aning egentligen,men kan det inte vara så att stiftet inte blir surt så lätt när det sitter så :klia:
Nånting med att skydda stiftet borde det kunna vara.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

RD350

#3 » 20:15:39, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gnistan har kanske lättare att "slå över"? Trycket lär väl bli det samma men blir kanske mindre "tvärdrag".
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Hidsmekolek (trådstartaren)

#4 » 20:52:10, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit inne på ungefär dom teorierna med, hade nån idé om att det skulle kunna hålla stiftet varmare så det inte kletar igen med olja och sot åxå.. :klia:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

MekJan

#5 » 21:28:57, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många gamla stift brukar ha tre sidoelektroder , kan det ha någon betydelse i sammanhanget ? Eventuellt tända lättare på låg komp / svag gnista . :uupps:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

ac tc

#6 » 12:56:58, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Påminner om en förkammar diesel.
- mjukare gång kanske?
- större tolerans mot bränslekvalitet?
- skydda stiftet från olja?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#7 » 13:06:01, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara nåt dom använder på gasmotorer och liknande där man har problem med ojämn bränsle/ luftblandning. Finns tändstift där "kammaren" är inbyggd.
Kan det tänkas att motorfotogen var ett tänkbart bränsle? eller typ 60 oktanig bensin?

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Trondos

#8 » 13:37:37, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg jobbet i et par år på Rolls-Royce Bergen. Dom lagar store diesel og gass motorer for skip og kraftverk. Deres gassmotorer jobber etter det s.k. "lean-burn" prinsippet. Gassblandingen i sylinderen er så mager at den ikke blir antent av en gnist fra en tennplugg. Derfor står tennpluggen i et eget forkammer, der fins det fetere blanding som blir antent av tennpluggen, og varmeenergien herfra går ut i forbrenningsrommet og antenner den magre gassblandingen der.
Da gassmotoren ble utviklet på 80-talet, var det i samarbeid med jernverket i Mo i Rana, de ville ha en motor som gikk på koksgass. Motoren virket etter hvert bra på denne litt skumle gassen, som har opp til 30% hydrogen, men så gikk jernverket konkurs. Da fikk man prøve å selge motorene andre steder, og de første motorene ble installert i Danmark på kraftvarmeverk.
Jernverket i Mo i Rana smelter i dag bare skrapjern og lager armeringsstål.

Bildet er tatt fra denne pdf: https://bergen.rolls-royce.com/Portals/ ... 2015LR.pdf

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 240mf och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se