Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

El motor

6 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

jonatham11 (trådstartaren)

#1 » 22:52:36, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Vet inte om detta är under rätt kategori men men. Har en idé jag klurar på. Så tänker mig behöva en hyfsat stark motor. En el motor. Något man kan köra på ett 12v batteri. Så därför vänder jag mig hit för det kanske finns någon här som är en jävel på detta. MVG Jonathan
Användarvisningsbild
jonatham11
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:12, 23-02-2016
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec210lc, Ljungby L18, Ljungby C20



roddjer

#2 » 23:52:20, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Vad ska du ha den till?

"Stark" är ju ett relativt begrepp.

WARN DC2000 WINCH (finns bla på Swedol)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En 12V vinsch med permanent magnet motor på 1.6hk och sitt växelhus helt i metall gör den enkel att använda till det mesta. Används med fördel på släpet, trädgårdsmaskinen eller bak på flaket. Med det medföljande fjärrkontroll handtaget styrs enkelt vinschen både in och ut. Frikoppling av trumman finns för att kunna dra ut linan för hand och sitter lätt tillgängligt på sidan av vinschen. Bromsen är självlåsande och håller last upp till vinschens maximala dragförmåga.
Dragkraft: 2000 lbs (907kg) enkel lina
Styrning: Fjärrkontroll med kabel
Motor: Permanent magnet 12V
Motorstyrka: 1.6 HP 3.0" diameter

Växellåda: Split ring
Utväxling: 153:1
Koppling (frikoppling): Via spak
Broms: Självlåsande och dynamisk
Lina: 10.7m
Trum diameter: 5.08cm
Vikt: 8.2 kg.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Stark nog?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#3 » 10:23:54, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju också på vilken budget man har, hur stora krav man ställer på verkningsgrad hos motorn, vilken livslängd man kräver av den, om den ska tåla att gå fullbelastad kontinuerligt eller om den ska gå kortvarigt och sen kan få gå i tomgång eller stå stilla för att kylas av osv.
En annan sak att tänka på är om man kräver någotsånär konstant varvtal eller om det är acceptabelt att varvtalet ändras kraftigt med belastningen.
Fundera också på om tilltänkt effekt är sådan att 12 V överhuvudtaget är en lämplig matningsspänning eller om du bör gå upp till högre spänning för att få lägre strömmar, måttligare kabelareor, mindre risk för varmgång mm.

Om önskad effekt rör sig om någon eller några kW och man inte ställer några större krav på livslängd och verkningsgrad, så kan en gammal startmotor vara lämplig.
Samma område på effekter men mer välbyggda motorer som har chans att hålla längre kan man hitta i hydraulaggregat för boggilyftar, bakgavellyftar mm.
Lite mindre motorer i storleksordning 100-500 W förekommer som elkylfläktmotorer, i synnerhet på tunga fordon. Vindrutetorkarmotorer från bussar kan också vara användbara om man är beredd på lite maskinbearbetning för att operera bort snäckväxeln och göra ett eget axiallager.
Ska man ha motorer på under 100 W så finns det gott om fina permanentmagnetmotorer i t ex skruvdragare och handdammsugare, som miljöstationerna brukar vara översållade med.
I skrotade städmaskiner brukar det finnas gott om olika slags motorer för 12 eller 24 V.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer

#4 » 12:23:41, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:...Vindrutetorkarmotorer från bussar kan också vara användbara om man är beredd på lite maskinbearbetning för att operera bort snäckväxeln ...

Snäckväxel, det där var bra. :thumme:
Letade efter en sån förut vid nåt tillfälle, nu höljt i glömska vad det var, till nåt hemmabygge. Lagras i databanken...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

SwedEh

#5 » 07:33:44, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:Letade efter en sån förut vid nåt tillfälle, nu höljt i glömska vad det var, till nåt hemmabygge. Lagras i databanken...


Vad använder du för lager då? Vanliga kullager, nållager eller??
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

roddjer

#6 » 10:46:14, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Lager? Njae, så långt kom jag aldrig. Som sagt, minnet sviktar.

Minns att jag, som en rolig grej, försökte motorisera en rullgardin en gång. :grin:__Kunna höja och sänka den men en brytare förmodligen placerad i närheten av sängen. I nästa steg kanske man skulle kunna koppla en timer till för automatiserad väckning...

Stannade av av andra anledningar men en sak jag funderade över var att hitta lämplig motor. Begrep att oavsett motor måste den växlas ner, då hade en snäckväxel varit kanon, annars kunde det få förödande konsekvenser för övrig fönsterutrustning...

Men det var inte det jag tänkte på när jag skrev inlägget ovan. Undra om jag inte funderade på någon slags drivning till någonting. :klia:

Lager? Begriper inte riktigt vad du menar. :klia:
Har då som nu begränsade möjligheter till maskinbearbetning så för min del gäller det att rigga upp befintliga "färdiga" detaljer efter bästa förmåga och sen försöka få dem lira ihop på ett bra sätt. Snyggt blir det inte...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se