Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Volvo v8 båtmotor

20 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

ghaven (trådstartaren)

#1 » 00:31:18, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Fikk en forespørsmål om å hjelpe bekjent med å lete etter vannlekasje på en volvo v8 båtmotor. Motoren er gammel og nokså lite å finne på nett om den og om det finns noen typiske steder som gjerne lekk oppstår på disse. Nye deler blir vel å produsere selv da motor i hvert fall er fra tidlig 60 årene om ikke eldre . Har vært borte i disse motorene før og måtte lage deler den gang, og mener at de er de eneste v8 som volvo solgte som de har produsert selv og nokså spesielle og sjeldne. Har ikke begynt feilsøking enda men ville som vanlig lufte litt argumenter og få noen komentarer for å ikke låse meg i feil retning. Eventuellt få noen tips på sider om volvos egne v8 motorer . Punkt en sjekke visuellt motor der det kan lekke, punkt to trykkteste all påbygd kjøling, punkt tre bytte toppakning og inspisere sylindere og topp for sprekker om det lar seg gjøre å få pakning til motoren. Er det noe annet som kan gjøre at kjølevann forsvinner mottaes alle tips med glede hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren



busholle

#2 » 07:50:08, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minnet säger mig att de gjorde en motor som hette B36 och ja det ska vara volvos enda V8.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

torbjorn_forsman

#3 » 08:10:07, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som båtmotor såldes den under namnet Penta och beteckningen MB36A eller B. Den användes också i lastbilar och någon enstaka buss, där kallades den B36AV. Verkar också ha förekommit som industrimotor, jag har hört ett rykte om att den skulle ha suttit i någon slags hjälpstartaggregat eller elverk som svenska flygvapnet använde.
Den tillverkades från 1957 och åtminstone fram till 1964, kanske den förekom ytterligare några år som båtmotor. Jag har för mig att den till stor del bygger på samma konstruktioner som de fyrcylindriga B16-motorerna (alltså INTE B18).

Jag antar att en båtmotor som har gått i Norge, har utsatts för saltvatten i kylkanalerna i alla år. Och då är det ju stor risk att det har rostat igenom någonstans i block eller topp.
Ett vanligt läckställe på 4-cylindriga Volvomotorer i bilar är vid vattenpumpen. Antingen läcker det mellan vattenpumpen och blocket för att pumphuset har slagit sig så tätningsytan inte längre är plan, eller också är det den något tvivelaktiga gummitätningen mellan pumpen och shuntkanalen från termostaten som sitter i toppen, som inte håller tätt. Alla kärnpluggar (frostpluggar) i motorblock och topp är också misstänkta, de är gjorda av tunn plåt och kan rosta sönder när motorn blir gammal.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ghaven (trådstartaren)

#4 » 09:14:58, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det er en b36 med 120 hk . Den har ikke hatt saltvann i motor kun ferskvann med glykol og varmeveksler. Det går 12 - 14 liter kjølevæske når kjøling fylles opp. Etter en kjøretur på en god time ca mangler en liter kjølevann og dette gjentar seg omtrent slik etter flere tester ,så det kan ikke være store lekkasjen. Det med vannpumpa var intresant , skal sjekke nøye rundt vannpumpe når vi har tatt vekk motor kassen og kan se rundt motor skikkelig . Foreløpig er det bare konstatert at noe lekker da vann forsvinner . Det virker som det kun er under gange vann forsvinner .Håper egentlig på en synlig lekk i motor ala en frostplugg eller noe sånt da det ville spart mye arbeid , men har en mistanke om at ferskvannet forsvinner over i saltvann og ut via eksos. Og det heller vel mot lekk noe sted i forbindelse med varmeveksler eller topp eller sylinder da båt er tørr i bunnen. Blir nok et vinter prosjekt, men ville høre med ekspertisen før jeg begynte for å ha flere veier å gå eller noen typiske ting som andre har vært borte i med samme feil hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

ghaven (trådstartaren)

#5 » 23:49:41, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Etter litt fin mysing og fjerning av deksler rundt motor ser det ut for at en frost plugg lekker og at noe i forbindelse med vannpumpe lekker da det er en lys brun strek som kommer fra pumpe og nedover kjøler. Så da blir det litt demontering av kjøle anlegg siden pumpe ikke sitter på motor, men på varmeveksler. Og så blir det å finne fram det jeg har av gammelt verktøy da ikke noe mål på motor eller gjenger stemmer med mm. Det måtte jo bare være noe så teit som tomme mål på alt. Mulig eier hadde orginal boka på motoren, det hadde vel vært noe for downloads på en så merkelig motor som det ellers på nettet finns lite om. Hilsen ghaven

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

MagnusGoransson

#6 » 00:20:05, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Minnet säger mig att de gjorde en motor som hette B36 och ja det ska vara volvos enda V8.


Nästan, Volvo A8B finns ju också. Den satt i stridsvagn/M42. 22 liter och typ 400 hk! :-)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

torbjorn_forsman

#7 » 08:16:44, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ghaven skrev: Og så blir det å finne fram det jeg har av gammelt verktøy da ikke noe mål på motor eller gjenger stemmer med mm. Det måtte jo bare være noe så teit som tomme mål på alt.


Det stämmer bra, det är tum (UNC-gängor) överallt på Volvomotorer tillverkade före ca 1974. B20-motorn konstruerades om och fick metriska gängor till 1974 års modell, B30 behöll tum ända tills tillverkningen lades ner i slutet av 70-talet. B21/B23 fick metriska gängor redan från början 1975.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#8 » 10:11:07, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

B16 hade metriska gängor. Att B18 fick tumgängor var nog en anpassning till den amerikanska marknaden. Hur det var med de andra personbilsmotorerna före -61 vet jag inte.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#9 » 10:22:19, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett annat skäl att använda UNC-gängor i en bilmotor är (eller var) att UNC har grövre gängstigning, och när man gängar i gjutgods (både gjutjärn och aluminium) i massproduktion blir det bättre gängor och mindre risk för kassation med en grövre gänga.
Det var ju också mycket brukligt på alla möjliga håll inom svensk industri att använda UNC fram till början av 70-talet, även i produkter där det rimligtvis aldrig kunde bli tal om export. T ex är det tumgängor överallt på de ritningar för gengasaggregat som SMP tog fram i samband med oljekrisen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#10 » 14:55:40, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Volvo B36, tja min omedelbara tanke är att ersätt den med en GM smallblock, bara att hitta delar är svårt- att hitta marindelar är ännu värre.
Klaga inte på tum gängan, det är nog det minsta problemet.
Sen så har ju faktiskt tum gänga vunnit två världskrig..
Den finns bara som UNC/ UNF och rörgänga NPT ( Konisk) Den finns bara i bestämda dimensioner och det är inte tillåtet att skapa avarter som tex M10 med M8 stigning.
- vi tycker att M gänga är bra bara för att vi slipper mötas av M7,9,11,13,15 osv med alla j..la varianter av stigning man kan hitta på som tex 10*1,25; 13*1 osv. Varför använder tex Hyundai m10 med m8 stigning som bult genom motorkuddarna? Med tum så hade det varit en 7/16 unc eller unf dvs en helt vanlig tumbult.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Ivar Risslén

#11 » 15:32:26, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tror jag ac tc är ute och cyklar i gängvärlden. Det finns en uppsjö av olika tumgängor och de har ofta sina motsvarigheter i millimetervärlden. På de flesta japanska fordon så har M10 1,25 i stigning det är ett mellan ting mellan vanlig M10 med stigning 1,5 och fin med stigning 1,0. Och håller vi kvar vid M10 så kan man luras att använda dess mutter på en 3/8 UNC skruv eller att man tvingar på en 3/8 UNC på en M10 Skruv.

:back_to: Är det fastlagt att B36 har tumgängor i blocket eller har de som samtida B4, B14, B16 millimetergängor?

Jag håller nog med att det kan vara lättast att byta till en Cheva smallblock.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Hymas 89

#12 » 20:37:37, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är en B36 två stycken B18 i mångt och mycket?
18+18=36.
Tänker på toppar och många packningar.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

AN

#13 » 20:38:11, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna V8 är väl Crossflow, men förgasaren i V:et, som det brukar vara, så då kan ju inte topparna vara samma som B16, eller B18. Så då kan det väl egentligen inte vara mycket som härstammar från bilmotorerna, eller?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Hymas 89

#14 » 20:51:24, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har säkert rätt
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Ivar Risslén

#15 » 20:53:23, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här hittade jag en informativ norsk hemsida om motorn. http://www.leopardmotor.com/volvo_b_36_v8.htm

B36 kom flera år före B18 så eventuella likheter är nog bara tillfälligheter.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se