Sida 2 av 2

Re: Volvo v8 båtmotor

InläggPostat: 21:10:34, 10-10-2018
av AN
Hymas 89 skrev:Du har säkert rätt

Jag har ingen kunskap om denna motor, jag bara frågar.
Men du skrev samtidigt, så det blev nästan som ett "kritiskt" svar till dej, men det var inte meningen :smile:
Jag har också alltid trott att att det var typ 2st B18, tills denna tråd kom upp.

Re: Volvo v8 båtmotor

InläggPostat: 22:38:16, 10-10-2018
av Polarmotor
ac tc skrev:En Volvo B36, tja min omedelbara tanke är att ersätt den med en GM smallblock, bara att hitta delar är svårt- att hitta marindelar är ännu värre.
Klaga inte på tum gängan, det är nog det minsta problemet.
Sen så har ju faktiskt tum gänga vunnit två världskrig..
Den finns bara som UNC/ UNF och rörgänga NPT ( Konisk) Den finns bara i bestämda dimensioner och det är inte tillåtet att skapa avarter som tex M10 med M8 stigning.
- vi tycker att M gänga är bra bara för att vi slipper mötas av M7,9,11,13,15 osv med alla j..la varianter av stigning man kan hitta på som tex 10*1,25; 13*1 osv. Varför använder tex Hyundai m10 med m8 stigning som bult genom motorkuddarna? Med tum så hade det varit en 7/16 unc eller unf dvs en helt vanlig tumbult.


Aldrig hört talas om UNEF eller UNS?

Re: Volvo v8 båtmotor

InläggPostat: 23:22:57, 10-10-2018
av torbjorn_forsman
Det finns en uppsjö av olika rörgängor måttsatta i tum. Förutom NPT så har vi ju t ex NPS, NPSL, NPTF, R, G, Pr.
S k SAE-gängor är NÄSTAN identiska med UNF men finns även koniska. W är NÄSTAN identisk med UNC men har något annan gängprofil och på enstaka dimensioner avviker gängstigningen. BSF ligger mellan UNC och UNF i stigning, vissa dimensioner passar nästan ihop med vissa M-gängor.

När man hittar fingängade metriska skruvar så brukar det finnas en bra anledning till det. Japanska (och förmodligen koreanska) biltillverkare brukar använda normal stigning på skruvar med hållfasthetsklass 8.8 och kanske 10.9 , mer höghållfasta skruvar t ex i hjulupphängningsdelar är fingängade. Detta för att förebygga felmonteringar.
M7 och M9 är mycket bra att ha ibland, det finns många fall där t ex M6 inte håller och man inte får plats med M8.
När man råkar på metriska gängor med mycket udda mått så är det ofta en gänga som ursprungligen är måttsatt i tum men sedan "översatt" till metriska mått. Ett exempel på detta är M11x1,15 som finns som topplocksskruvar på vissa Opelmotorer, den skulle lika väl kunna heta 7/16" - 22.

Härom veckan hade jag köpt några vridomkopplare för panelmontering. Den gängade nippeln på dem var 3/8" - 32. Medlevererade muttrar passade dock mycket dåligt, lite efterforskningar visade att jag hade fått muttrar M10x0,75.

Re: Volvo v8 båtmotor

InläggPostat: 23:25:48, 10-10-2018
av magloman
Unc och unf är så krångligt med olika stigningar så nuförtiden skrivs alltid stigningen ut i beteckningen.

Metriska är std stigning om inget annat skrivs.

Re: Volvo v8 båtmotor

InläggPostat: 09:45:30, 11-10-2018
av ghaven
Angående gjenger har jeg to permer på verkstedet , en med de vanlige som m ,unc og unf ,og rør pluss noen av de vanligste som jeg stadig bruker. Men jeg har en perm som har utrolig mange snåle gjenger som jeg aldri har brukt eller hørt om selv om jeg har skrudd på både engelske motorsykler og symaskiner og mye rart gammelt. Det finns så mange rare gjenger at jeg tror ikke det finns noen bok eller tabeller som har med alle, derfor lager jeg ofte plast belagte ark som jeg setter inn i den permen med snåle gjenger når jeg finner noen nye, og det ser ikke ut for at den permen noen gang vil bli komplett
Etter som jeg har funnet ut er b36 en egen motor som bare ser ut som den er satt samen av to volvomotorer . Nesten ingen deler går å plukke fa andre volvo motorer ,alt har andre mål og det går ikkke å bruke deler fra b16 eller b18. Men det går greit for det er kun vannpumpe og frostplugg det dreier seg om denne gang, for øvrig er motor i ypperlig stand og går lite hvert år. Og den har aldri hatt saltvann i motor. Har gjort en tilsvarende jobb på en liknende motor for fem år siden og det blir å gjøre vannpumpe rep i samme stil. Ta vekk grafitt ring og tomme lager ,slipe om aksel til milimeter lager og dreie sete i hus til to milimeter lager og simerring. Frost plugg må jeg sjekke om finns i rett dimensjon, ellers blir det vel å finne på noe lurt. Enten lage noe som kan presse en plug eller dreie til noe. Tror det hovedsakelig bare finns to typer til volvo, enten en brikke med bul som slåes inn eller cup type. Noe må vel kunne gå å få til om en vrir hjernecellen en gang ekstra. Om en lager frostplugg , hvilke matrial er best, messing syrefast eller galv. Hvis en skal maskinere noe faller vel galv bort