Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Dieselmotor startade på fullrus

3 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

mats757 (trådstartaren)

#1 » 08:38:19, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Hugh H30 med Volvo D50-motor i. Den fungerar skapligt bra, men är svårstartad när det är kallt. Planen är att göra ett foderbyte i vinter.
Köpte den ganska nyligen, så jag vill gärna utvärdera den innan jag sätter igång och fixar med den.
Igår skulle jag köra igång den och flytta lite ved. Det var ju väldigt varm ute igår så den hoppade igång väldigt lätt, MEN den hejdade sig inte utan varvade fritt... dock gav den sig efter 8-10 sekunder (Kändes som en evighet.)

Efter lite felsökning konstaterade jag att det Troligtvis var det slut på bränslet, för handpumpen tog inte., skruvade bort koppen på förfiltret på handpumpen. Den var ganska ren, men täckt av en tunt lager "gegga" påminde om skidvalla, glidparaffin. Det gick inte att torka ur, var tvungen att skrapa ur det med kniv. Diesel löste inte upp skiten. Men motorsågsbensin.
Gick vidare till insprutningspumpen för att känna på pumpelementen. De kunde med svårighet vridas runt. Troligtvis därför den rusade.

Kan det vara RME inblandning som har härsknat ifall den fick bränsle-bris senaste gången jag körde den. typ en månad sedan.
Jag har hört att E85 kan lösa upp dålig diesel. Kan det vara en lösning, att pumpa runt systemet och försöka lösa upp pumpelementen?
Vill gärna få igång den innan jag ställer in den för vintern...

Mats
Hedemora
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125



Janson1

#2 » 09:18:51, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte bra med rusande dieselmotorer... Höll den för övrigt? Etanol lär lösa upp geggan. Var förvissad om att pumpelementens reglerstång går lätt, var beredd på att kunna nödstanna den typ stoppa tilluften, kunna manuellt dra tillbaka reglerstången.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mats757 (trådstartaren)

#3 » 15:37:44, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn går runt, det är egentligen det enda jag vet. Visst kan det ha skett skador inne i den.
Jodå, nu kommer beredskapen vara betydligt högre vid start av alla fordon framöver. Pulsen gick upp , så att säga.
Får jag inte igång den med rimlig insats nu så blir det nog en annan motor. Både pump och foderrenovering blir nog lite kämpigt ekonomiskt.

Mats
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se