Släpade hem mig en gammal goding, en äldre Herculesmotor av okänd årgång. Den skulle gått till skrot imorrn så det var dags för den att komma till ett älskande hem.
Jag hade en tanke på om den skulle passa sig mot min stenkross, Hercules är ju i alla fall tillräckligt udda, och nästan tidsenligt. Någon kultändare lär jag inte ha råd med (en fråga om prioritering så klart ) Och en halvt antik dieselmotor är ju svår att omsätta till annat.
Antik stenkross, dokumentation någon?
Motorn var i drift som reservkraftaggregat tills för några år sedan, sedan köpte en bekant aggregatet. Tyvärr blev det stående ute otäckt, och vatten tog sig tids nog in vid skruven för luftrenaren. Den gick dock att röra med handkraft en bit innan det tog stopp av vattnet, det gjorde att den kändes räddningsbar. Eller snarare värd att släpa med sig.
Bort med spridarna och köra ut vattnet, sedan var inte ventilerna speciellt täta heller, men det verkar bara ha varit sot som lossnat av vattnet. Efter någon timmes drift när vi väl fick igång den känns kompressionen hyfsat jämn. Jag tror inte att det är smart att gräva för mycket i denna på insidan, en ordentlig service ska den dock få.
Gången på den kan beskrivas som en blandning av gamla förkammar-CAT, med ett något mer finstämt men hårt virvelkammarknatter från IH BD264 (BWD-6 M,fl) och den typen av tidiga dieselmotorer. Lukten kan kanske beskrivas som eldning av gamla bildäck, gummistövlar och blöt PVC-matta. Kanske blir bättre när den får gå lite mer.
Typ och patentskylt. "Hercano" kanske var ett säljbolag för Herculesmotorer på den tiden.
En helhetsbild, notera den kuggdrivna vattenpumpen.
Vacuumreglerad "American Bosch" radpump, eller snarare dess typskylt.
Startmotor av bendixtyp, fabrikatet "Autolite" där "lite" inte verkar syfta till dimensionen i alla fall, den är en halvmeter lång och troligen tung. Den var rätt sugen på ström, så en service kan behövas.
Bränslefilterhållare, återstår att se om det kan köpas filter till den ännu. Brukar ju inte vara något problem till äldre USA grejer.
Spridarna sitter monterade i motorblocket, och motorn är troligen av tidig virvelkammartyp. Det finns (på fabriken pluggade) glödstiftshål i cylinderlocket med det är alldeles för trångt för några stift vad jag kunde se.
En liten helhetsbild från andra sidan.
Remskiva, motorn var monterad mot en 22kVA sexpolig aseagenerator, vilket egentligen inte har någon betydelse i den här berättelsen.
Kylare av "bikakemodell", glykol var det i, och den ser tät ut.
Ett av de små problemen, gasspjällaxeln är av. Den avled i någon sentida hantering, blir att tillverka en ny.
Spjället såg ut som ett sviskon tidigare, det stod vatten en bra bit över det, och troligen har det fryst här. Axeln är även böjd på mitten.
Fläktlagringen och remskivorna är något i hästväg de.
"Hercules Diesel" ingjutet i blocket, det var på den tiden diesel var det nya friska, och politiskt korrekt.
Det var nog i grevens tid att den här blev driftsatt igen, en vinter till med rent vatten i flera av cylindrarna hade inte gjort underverk för den här pärlan.