Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Hercules DOOD Diesel Engine.

24 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Turbodiesel (trådstartaren)

#1 » 03:33:22, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släpade hem mig en gammal goding, en äldre Herculesmotor av okänd årgång. Den skulle gått till skrot imorrn så det var dags för den att komma till ett älskande hem.

Jag hade en tanke på om den skulle passa sig mot min stenkross, Hercules är ju i alla fall tillräckligt udda, och nästan tidsenligt. Någon kultändare lär jag inte ha råd med (en fråga om prioritering så klart :vissla: ) Och en halvt antik dieselmotor är ju svår att omsätta till annat.
Antik stenkross, dokumentation någon?

Motorn var i drift som reservkraftaggregat tills för några år sedan, sedan köpte en bekant aggregatet. Tyvärr blev det stående ute otäckt, och vatten tog sig tids nog in vid skruven för luftrenaren. Den gick dock att röra med handkraft en bit innan det tog stopp av vattnet, det gjorde att den kändes räddningsbar. Eller snarare värd att släpa med sig.

Bort med spridarna och köra ut vattnet, sedan var inte ventilerna speciellt täta heller, men det verkar bara ha varit sot som lossnat av vattnet. Efter någon timmes drift när vi väl fick igång den känns kompressionen hyfsat jämn. Jag tror inte att det är smart att gräva för mycket i denna på insidan, en ordentlig service ska den dock få.

Gången på den kan beskrivas som en blandning av gamla förkammar-CAT, med ett något mer finstämt men hårt virvelkammarknatter från IH BD264 (BWD-6 M,fl) och den typen av tidiga dieselmotorer. Lukten kan kanske beskrivas som eldning av gamla bildäck, gummistövlar och blöt PVC-matta. Kanske blir bättre när den får gå lite mer.

Typ och patentskylt. "Hercano" kanske var ett säljbolag för Herculesmotorer på den tiden.
Bild
Bild

En helhetsbild, notera den kuggdrivna vattenpumpen.
Bild

Vacuumreglerad "American Bosch" radpump, eller snarare dess typskylt.
Bild

Startmotor av bendixtyp, fabrikatet "Autolite" där "lite" inte verkar syfta till dimensionen i alla fall, den är en halvmeter lång och troligen tung. Den var rätt sugen på ström, så en service kan behövas.
Bild

Bränslefilterhållare, återstår att se om det kan köpas filter till den ännu. Brukar ju inte vara något problem till äldre USA grejer.
Bild

Spridarna sitter monterade i motorblocket, och motorn är troligen av tidig virvelkammartyp. Det finns (på fabriken pluggade) glödstiftshål i cylinderlocket med det är alldeles för trångt för några stift vad jag kunde se.
Bild

En liten helhetsbild från andra sidan.
Bild

Remskiva, motorn var monterad mot en 22kVA sexpolig aseagenerator, vilket egentligen inte har någon betydelse i den här berättelsen. :snow:
Bild

Kylare av "bikakemodell", glykol var det i, och den ser tät ut.
Bild

Ett av de små problemen, gasspjällaxeln är av. Den avled i någon sentida hantering, blir att tillverka en ny.
Bild

Spjället såg ut som ett sviskon tidigare, det stod vatten en bra bit över det, och troligen har det fryst här. Axeln är även böjd på mitten.
Bild

Fläktlagringen och remskivorna är något i hästväg de.
Bild

"Hercules Diesel" ingjutet i blocket, det var på den tiden diesel var det nya friska, och politiskt korrekt.
Bild

Det var nog i grevens tid att den här blev driftsatt igen, en vinter till med rent vatten i flera av cylindrarna hade inte gjort underverk för den här pärlan. :rock_on:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

23 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Hidsmekolek

#2 » 06:34:57, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig! :grin:
Gamla dieslar är kul!
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

2 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

fretchi

#3 » 09:19:27, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gammal obskyr diesel är ju sällan fel. Och gratis är ju billigt :D
Fast vart är filmklippen? :mon:

3 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

magirus

#4 » 09:21:39, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt Maskinisthjärta fröjdas :hurra: av att du tog denna vackra pjäs till ditt hjärta och gav den det älskande hemmet den förtjänar!! :buga:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Turbodiesel (trådstartaren)

#5 » 09:39:12, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hidsmekolek skrev:Trevlig! :grin:
Gamla dieslar är kul!


Absolut, roligare blir det inte med lampan tänd, så att säga..

fretchi skrev:En gammal obskyr diesel är ju sällan fel. Och gratis är ju billigt :D
Fast vart är filmklippen? :mon:


Bizarrt, hårigt dieseleldat och gärna obskyrt brukar det bli när något släpas hem. Skrotvärdet (som det gällde i det här fallet) är ju i det närmaste en hanterbar summa man både kan ha & mista. :mrgreen:
Film kanske det blir när uppkopplingen upplevs bättre än ett 64k modem, det blev en lite stressig uppstart denna gång eftersom vi inte kunde hålla oss i skinnet riktigt.. Brorsan kanske kan filma lite snajsigt med sin smartlur vid tillfälle.

magirus skrev:Mitt Maskinisthjärta fröjdas :hurra: av att du tog denna vackra pjäs till ditt hjärta och gav den det älskande hemmet den förtjänar!! :buga:


Javisst, den når nästan samma verkshöjd som ditt oerhört brutalvackra kompressorfynd. Men du har övertaget när det gäller den totala p0rrfaktorn där :shake_hands:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magirus

#6 » 10:38:21, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:
magirus skrev:Mitt Maskinisthjärta fröjdas :hurra: av att du tog denna vackra pjäs till ditt hjärta och gav den det älskande hemmet den förtjänar!! :buga:


Javisst, den når nästan samma verkshöjd som ditt oerhört brutalvackra kompressorfynd. Men du har övertaget när det gäller den totala p0rrfaktorn där :shake_hands:


Jag tackar :buga: och slickar i mej berömmelsen!!! :shake_hands: :cool:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Hidsmekolek

#7 » 08:07:41, 01-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyfiken i en strut plockade fram sin teknos dieselmotorhandbok från 1948.. :cool:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

8 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel (trådstartaren)

#8 » 09:58:20, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den där boken i nyare utförande, för att vara från -63 då.. :vissla:

Det blev en lie grundligare service eftersom en första provkörning visade att motorn inte bara är en packe med högvärdigt metallskrot..

Filtret går inte att plocka bort utan att ta väck en värmesköld på avgasröret. Inget stort problem dock.
Bild

Svetsade gasspjällsaxeln, eftersom det inte bara gick att vända på den, hade hoppats på det först..
Bild

Tillverkade en vinge för min & maxstopp, den hade försvunnit när axeln gick av. Som vanligt blev det inte som det skulle, luftrenaren tillåter inga avsteg från originalmått..
Bild
Bild


Plockade ned tråget, eftersom det öste ur geggamoja även vid andra oljebytet. Har dock trågstädning som en särskild punkt vid driftstagning av försummade motorer. Här har amöborna haft kalas, såpass att de förökat sig bortom rimlighet.
Bild

Sugsilen fick sig en städning den med.
Bild

Viktig information på det delade trågets nederdel! Man blir smått tårögd. :laes_detta:
Bild



Skrothandlarens nya oljeavtappningshål ska sättas igen lite mer permanent. Det finns ju en stor plugg under tråget för ändamålet i alla fall..
Bild


Lite renare, det blev gängat R1/4" och en stålplugg monterad i hörnet.
Bild


Spaltfilter, de jobbar parallellt trots att de sitter i varandra, tyvärr inte demonterbara i sina beståndsdelar, så de är bara tvättade & urblåsta så gott det gick.
Bild

Passade på att spänna kedjan som driver insprutningspumpen, den fungerar som en liten snäckväxel där skruven till klämman jobbar mot kuggar i axeln.
Bild

En bild från tekno´s på motortransmissionen.
Bild

En Hercules V8 skulle sitta fint, såg ingen på blocket idag, men det kanske dyker upp..
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magirus

#9 » 10:37:26, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så vackert att man blir nästan tårögd!!! :buga:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Turbodiesel (trådstartaren)

#10 » 10:45:44, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

V8:an verkar förövrigt vara en trevlig, nära erotisk manick, dubbla insprutningspumpar av radmodell (en till var sida) är det inte alla motorer som har. Och den har spridarna upp & ner den med, i alla fall de bilder jag sett.

Fanns lite bilder på nätet, men jag lyckas inte att hämta dom.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

fretchi

#11 » 12:53:40, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett cylinderlock för hög effekt får du fixa fram också :D

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Turbodiesel (trådstartaren)

#12 » 15:30:29, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och jag som tänkte mig något förhistoriskt, typ riktig slappdiesel... Och så visar sig denna vara en riktigt högvarvig prestandamaskin med sina 79 hästar vid 2600rpm :uupps:

Generatorn (1000rpm) var i stort sett växlad 1:1, så jag förväntade mig runt 1500rpm som maxvarv för motorn. Ungefär som IH-motorerna från den här tidsperioden, vilka var rödmarkerade vid 1525 om jag minns rätt.

Frågan är om motorn har något tidigare liv i en lastbil, eller om det kan vara militärt surplus. Generatorbygget känns inte som något helt fabriksmässigt, men en hyfsat kompetent liten verkstad har varit inblandad när det begav sig, när det gäller smidesjobbet i alla fall.

Kanske min motor har varit med i Europa en sväng & kämpat mot självaste Führern, därav kulhålet i oljetråget :cool:

Sportkam och högeffektstopp får jag kika efter. Då kanske effekten snart närmar sig de vilda 80. :dancing_geek:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

fretchi

#13 » 11:16:49, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan nitton hästkrafter per liter! Hisnande :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Turbodiesel (trådstartaren)

#14 » 22:52:06, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Termostaten misstänktes stå öppen, eller saknas helt. Den visade sig vara på plats, men hade sett bättre dagar.

Något udda konstruktion även för att vara en veterantermostat.

Bild
Bild

Övre styrningen var lös, eller om den lossnade vid min demontering, termostaten hade bosatt sig i sitt hus rätt ordentligt.
Bild

Termostatens boplats, i mitten syns bypasskanalen, trots att detta är locket..
Bild

Termostathuset, med den lite omvända bypasskanalen, flödet ska gå igenom termostaten tillbaka till vattenpumpens sugsida med kall motor.
Bild

Kanske går det att montera in en modern(are) komplett men modifierad vaxtermostat i den gamla, och använda dess rörelse för att påverka den gamla mekaniken. Bara för funktionens skull är det dock enklare att montera dit en utanpåliggande termostatburk, typ som vissa Zetor, IH och Mercedes använde en tid. Motorer som går alldeles för kallt gillar jag inte, och på dessa gamlingar påverkar det ju gången negativt till viss del.

Fläktkonsolen har blivit sliten bortom rimliga gränser, fläktlagerspindeln har nött upp den ordentligt. Fläktar som nosar på kylaren gillas inte, och så var det svårt att justera fläktremmen oxå. Muttern krävde en ordentlig övertalning för att lossa, och dragstången för att justera härligheten har varit av en längre tid. Blir väl att lägga i lite ny mässing, och plana hela ytan, förutsatt att det visar sig hyfsat svetsbart.
Bild
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magirus

#15 » 23:16:13, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se