Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Renovering båtmotor till motorkryssare i trä

173 inlägg • Sida 4 av 12
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Ivar Risslén

#46 » 13:18:26, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att lättare få in de nya fodren så är det en fördel att kyla ner dom i en frysbox eller med en kolsyresläckare. Man kan även värma blocket lite.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



insve (trådstartaren)

#47 » 22:51:55, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahapp, var det så lätt, nu är de nya fodren på plats. Det gick åt mellan 5-6 ton på slutet för att få ner fodren, jag tryckte alla med 7 ton på slutet för att vara säker på att alla hamnade lika högt över blockets yta.

Bild

Mätning av fodrets höjd över blocket, 0,6 mm på alla. Ska vara 0,58 - 0,68

Bild

Så bra ut även från vevaxelsidan.

Bild

Nästa steg är att hitta någon som kan borra och horna cylindrarna.

11 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#48 » 23:54:57, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under tiden som jag väntar på borrning av blocket så fixar jag till lite kringutrustning.

Startmotorn är bytt till en nyare typ, beteckningen stämmer inte med VHB.

Bild

Startmotorn behövde de sedvanliga åtgärderna, rengöring, svarva kollektor, kontroll av kontakter i solenoid mm.

Bild

Monterad.

Bild

Lite färg skadar inte. Och så provkörning för att se att den fungerar. Så nu kan startmotorn läggas på vagnen med monteringsklara delar.

Bild

Generator saknades på motorn så jag tog den som tillhörde Pentan, en Bosch på 55 A. Jag känner på mig att det är lite lite med 55 A för att ladda batteri till en diesel, hur stort batteri brukar det vara till en 50-60 HK motor? (Det finns inga glödstift som drar ström.)
Generatorn fick en översyn, för säkerhets skull så byter jag lager.

Bild

Så till det som gör mej lite nervös, demontering, rengöring, kontroll och byte av alla packningar i insprutningspumpen, alla säger att det är svårt. Läst massor på nätet och VHB, får se hur det går.

Bild

Stötte på problem direkt, det gick inte att få loss skruvarna till max- och tomgångsjusteringen, inte ens med värme (vågade inte värma speciellt mycket, huset är av aluminium). Dessutom var skruvarna av väldigt mjukt järn, de vred sig som en spiral och gick till slut av.

Bild

Lösning, en riktig fuling, fräste ur de gamla skruvarna med en 5 mm fräs, gängade och monterade HeliCoil M6 där det tidigare var tum-gänga.

Bild

och insexskruv!?

Bild

Fortsatt demontering och rengöring, de olika komponenterna i egna plastlådor.

Bild

Jag tog inte bort tätningarna från delarna förrän jag sorterat upp de nya och direkt kunde byta ut.

Bild

12 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Hidsmekolek

#49 » 08:04:19, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Original hade väl perkinssnurran 12amperes Lucas så en 55ampere Bosch ska väl räcka gott? :klia:
Mycket snyggt jobbat annars! :thummar:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#50 » 09:26:03, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer ström än vad 55 A-generatorn ger, behöver man bara om det finns en massa kringutrustning som konkurrerar med batteriet om laddströmmen. Skulle man ha kallstartat med så urladdat batteri att motorn nätt och jämnt gick igång, så kommer batteriet ändå inte (under förutsättning att spänningsregulatorn fungerar som den ska) att vilja ta emot mer än på sin höjd 10-20 A när motorn har varit igång en kvart. Så det är nog bara om man har för vana att starta med urladdat batteri och aldrig köra motorn någon längre stund innan stopp och väntan på nästa kallstart, som man kan ha någon nytta av en större generator.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#51 » 09:46:18, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har för stor remskiva till den generatorn
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

insve (trådstartaren)

#52 » 12:24:13, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Du har för stor remskiva till den generatorn

Jag har misstänkt det, det är mindre skiva på reservgeneratorn. Jag ska kolla remskivan på motorn och räkna ut varvtalet på generatorn, det finns flera skivor i mina lådor så någon borde passa och ge någorlunda rätt varvtal.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#53 » 23:19:50, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer problem med insprutningspumpen. Efter rengöring av allt så är det montering av alla nya tätningar, direkt problem med tätningarna till drivaxeln. En skum konstruktion, två gummiringar som ligger i spår, ingen vanlig läpptätning.

Bild

Ringarna var stenhårda, gick i småbitar när jag skulle kränga av dom från axeln.

Bild

Att kränga på de nya tätningarna utan att skada dom insåg jag direkt skulle bli svårt, 10 mm hål i tätningen ska över 22 mm axel med splines så det blev tillverkning av verktyg bestående av en ring med en tunn ansats ca 0,4 mm större än axeln och en kon för att trä tätningsringen över axeln.

Bild

Tätningen krängd över ringen med hjälp av konen.

Bild

Första tätningsringen på plats med hjälp av verktyget.

Bild

Båda ringarna på plats.

Bild

Pumpen monterad, får se vid provkörning hur den fungerar, det kan bli överraskningar, jag har ju ingen erfarenhet av insprutningspumpar.

Bild

16 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Turbodiesel

#54 » 23:39:12, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den tätningskonstruktionen är den ursprungliga från pumpens fader, herr Roosa. Den hängde med en kort period även på de licenstillverkade CAV, åtm på de hydrauliska.

Rotorn brukar jag inte plocka isär helt om det inte behövs, och tryckpumpsnavet i gaveln är riskfyllt att pillra på utan rätt verktyg, sprödare än glas.

Den hydrauliska pumpen är ju annars av betydligt enklare konstruktion än den med centrifugalregulator, bara en skruv & en bult i stort sett.

Det funkar nog, det ser ju ut som att du har koll på det hela i alla fall. Innan du startar motorn så ha spridarrören släppta, och kolla att det kommer bränsle, men framförallt att stoppreglaget förhindrar det.. Då är det hyfsat lugnt. :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Janson1

#55 » 05:44:51, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt! Hur funkar regleringen på denna pump?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

insve (trådstartaren)

#56 » 12:32:25, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Den tätningskonstruktionen är den ursprungliga från pumpens fader, herr Roosa. Den hängde med en kort period även på de licenstillverkade CAV, åtm på de hydrauliska.

Rotorn brukar jag inte plocka isär helt om det inte behövs, och tryckpumpsnavet i gaveln är riskfyllt att pillra på utan rätt verktyg, sprödare än glas.

Den hydrauliska pumpen är ju annars av betydligt enklare konstruktion än den med centrifugalregulator, bara en skruv & en bult i stort sett.

Det funkar nog, det ser ju ut som att du har koll på det hela i alla fall. Innan du startar motorn så ha spridarrören släppta, och kolla att det kommer bränsle, men framförallt att stoppreglaget förhindrar det.. Då är det hyfsat lugnt. :thumme:


Tack för infon, framförallt att stoppreglaget fungerar, en rusande dieselmotor är nog inte kul även om jag inte upplevt det själv.
Jag tog inte isär rotorn, kände på tryckpumpnavet det satt hårt fast så jag tog bara isär pumpdelen med sina kolvar för att kolla så de inte fastnat men allt såg bra ut.

2 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#57 » 12:42:19, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Snyggt! Hur funkar regleringen på denna pump?


Här finns en förklaring till hur hela pumpen fungerar och ungefär 9:50 in hur hydrauliska regleringen fungerar. Filmen är en utbildningsfilm för Perkins (gammal).

7 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#58 » 12:55:04, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arbetsbänken har sett ut som ett operationsbord den senaste tiden, det gäller att hålla reda på alla delar. Det gäller ju också hålla rent men det sitter lite i ryggmärgen sedan min tid inom flyget där det tjatades om renlighet, renlighet.... för oss som jobbade med hydraulutrustningar och instrument.

Bild

Spridarna fick också en översyn med nya spridarmunstycken. Frågan är om de behöver testas, jag har ingen utrustning för detta men skulle kunna bygga en men frågan är om det är värt besväret eller lämna in spridarna till en verkstad för kontroll.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

magirus

#59 » 13:03:48, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog ordna en justering av tryck o kolla av sprutbild. Int roligt om de skulle va där ev probs ligger när motorn är ihopsatt o ska provstartas! :shake_hands:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

63an

#60 » 13:27:32, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Autorep kan nog borra fodren om du tvärsar över till Värmland, han gör fina jobb å vad som helst! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se