Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Renovering båtmotor till motorkryssare i trä

173 inlägg • Sida 7 av 12
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

torbjorn_forsman

#91 » 23:01:38, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det är millimetermått på vattenpumpaxeln är inte så konstigt. De här lager-och-axel-enheterna som sitter i vattenpumpar, tillverkas nämligen i millimetermått.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



insve (trådstartaren)

#92 » 23:03:47, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant info om båten från tidigare ägare som vi hittat i dokumentationen som följde med båten. Uppgiften om varv är konstig, det har funnits ett varv i Fittja och ett i Rosättra som ligger norr om Norrtälje, dvs två olika varv. Detta ska följas upp, varvet i Rosättra finns kvar men om varvet i Fittja finns kvar eller vad som hänt är hittills okänt, ska söka mer.

Bild

Lite rör och spridare monterade, jag drar inte fast spridarna förrän ventilerna och insprutningspumpens timing är justerade, jag tror det kommer att gå för tungt att dra runt motorn annars.

Bild

Ny vipparmsbrygga monterad och ventilerna justerade.

Bild

"Locket" på, nu börjar det likna en motor.

Bild

Lite VVS-arbete, det fanns inga rör kvar till kylsystemet men det finns bra bilder på Youtube hur det ska se ut. Dessutom fanns det färdiga satser med gummidetaljer som jag köpte från England. Viktigt för mej är att rördragningen tillåter rembyte utan att lossa några kylvattenanslutningar.

Bild

20 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Hidsmekolek

#93 » 23:16:52, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt!
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

2 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

igelkottar

#94 » 12:16:17, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta har du gjort bra. :thumme:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

magirus

#95 » 21:31:12, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: :thummar:
magirus
 

ac tc

#96 » 08:34:18, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ena röret ser väl långt ut för att vara oklammat, koppar gillar inte vibrationer.
- kan du inte dra det över remskivan och klamma det mot bulten för lyftöglan.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

insve (trådstartaren)

#97 » 10:40:13, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Det ena röret ser väl långt ut för att vara oklammat, koppar gillar inte vibrationer.
- kan du inte dra det över remskivan och klamma det mot bulten för lyftöglan.

Ja, det kommer att klammras när det har målats, klammerns placering (ungefär mitt på långa röret) finns på bilden av originalmotorn.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

ac tc

#98 » 09:03:51, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

insve (trådstartaren)

#99 » 20:24:13, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rapport från "Varvet"

Det har hänt en hel del den senaste tiden, skrovet har bottenmålats invändigt, nya längsgående balkar för att hänga upp motorn och en färskvattentank av plast har monterats, (det finns ingen gammal kvar) .

Bild

Även länspumparna har provmonterats, här möts gammal och ny teknik, jag gillar egentligen den gamla bäst i en sådan här båt.

Bild

Motorn kommer att monteras i en tät motorrumslåda. Denna tillverkas av en typ av fenolhartsskivor, ca 20mm tjocka och tunga som bly. Bilden visar utprovning av backslagsinstallationen. Där syns också ett nytt problem för mej, vi var tvungna att byta backslag, ett företag fick uppdrag att beräkna en ny propeller med det befintliga Hurst-backslaget, med reduktion 2:1. Resultatet blev ett förslag att byta backslag till ett med reduktion ca 3:1 och behålla befintlig propeller, pga. att det blev en alltför liten propellerdiameter med stor stigning. Vi valde den föreslagna lösningen och köpte ett Borg-Warner hydrauliskt bakslag vilket innebär att jag måste anpassa svänghjulet till en ny drivskiva, mer om detta senare.

Bild

Akterdäckets plankning har demonterats och en del balkar bytts ut. Det har även lagts till en däckslucka för att komma åt styrningen och ge plats för ankare och ankarlina, (här på östkusten lägger man till med fören först).

Bild

Invändigt har botten målats och sidoväggarna vid kojerna i akterruffen monterats.

Bild

12 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#100 » 19:23:38, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plötsligt händer det! som det står i en reklamramsa för trisslotter, jag får användning för den stora och astunga delningsskivan som jag räddade från skrot eller försäljning när verkstaden rensades på maskiner. Lite tvättning så gick det åtminstone att läsa gradskalorna. Jag började med att kolla centrumhålets rundgång för att få en uppfattning om skicket på skivans lagring, det såg bra ut, ca en hundradels kast på varvet. Delningsskivan ser ut att vara av bra kvalitet så jag kommer att demontera och rengöra den i höst.

Bild

Som jag nämnde i föregående inlägg så har vi bytt backslag vilket betyder att jag måste anpassa svänghjulet till en ny drivskiva. Svänghjulet har inga hål som passar till drivskivan så jag måste borra och gänga nya.
Jag tillverkade en skiva med en diameter för hålet i delningsskivan och en för vevaxelns fördjupning i svänghjulet. Med hjälp av en bult genom delningsskivans centrumhål kunde jag dra fast svänghjulet. Jag kollade rundgången, ca 5 hundradelar kast tyckte jag var OK.

Bild

Inriktning av drivskivan, det gällde ju att inte kollidera med några befintliga hål, det finns redan flera bultcirklar med hål i svänghjulet.

Bild

Kontroll av svänghjulskåpans centrering, det finns utförligt förklarat i VB med toleranser. Kåpan centreras med styrpinnar som man ska ta bort, borra och brotscha hålen med överdimension för nya styrpinnar om kåpan ligger utanför toleranserna.
Kåpan låg väl inom angivna toleranser så det var bara att montera svänghjulet.

Bild

Svänghjulet på plats, motorn börjar bli en rejäl klump, gamla dieselmotorer väger!

Bild

Drivskivan monterad så nu kan jag montera backslaget.

Bild

14 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Skru'are

#101 » 03:07:00, 26-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har ni använt för färg i kölsvinet?
Vill minnas att det var en linoljefärg med blymönja tidigare - och det var säkert inte en slump.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

insve (trådstartaren)

#102 » 19:32:37, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Vad har ni använt för färg i kölsvinet?
Vill minnas att det var en linoljefärg med blymönja tidigare - och det var säkert inte en slump.

Har ingen aning, ska kolla.

Lite mer småjobb gjorda på motorn.
Något generatorfäste följde inte med motorn så det var att ta fram lite plåt och svetsen.

Bild

Nytt komplett bränslefilter var billigare i England än bara filtret här hemma. Ny röranslutning till pumpen. Lite funderingar, original finns ingen retur till tanken, behövs inte det?

Bild

Montering av startmotor, den var monterad med skruvar men jag fördrar pinnbultar och muttrar, enklare att trä på startmotorn på pinnbultarna.

Bild

Och så svänghjulskåpan, denna motor avviker från de flesta jag sett på bild, den har startmotorn på andra sidan, även anslutningen till backslaget är annorlunda men med innerdiameter och hålbild som stämmer med BW-backslaget.

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

fretchi

#103 » 20:21:39, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det gamla filtret också ett CAV 296? De är ju snorbilliga även i sverige. Enda fördelen med de filtren kanske, men en ack så viktig ändå (för då blir de bytta :) )

3 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Janson1

#104 » 22:50:06, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det bör finnas en retur, både för spridarnas läckolja och pumpens överskott. Jag tror att utan retur så fungerar inte tändförställningen riktigt, om den har en sådan? och det blir svårt att bli av med ev luft i pumperiet… Om det är radpump så behövs ingen retur men den här motorn har väl CAV rotorpump av något slag?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

insve (trådstartaren)

#105 » 20:15:39, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Vad har ni använt för färg i kölsvinet?
Vill minnas att det var en linoljefärg med blymönja tidigare - och det var säkert inte en slump.


Pigmenterad linolja.

1 person gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se