Plötsligt händer det! som det står i en reklamramsa för trisslotter, jag får användning för den stora och astunga delningsskivan som jag räddade från skrot eller försäljning när verkstaden rensades på maskiner. Lite tvättning så gick det åtminstone att läsa gradskalorna. Jag började med att kolla centrumhålets rundgång för att få en uppfattning om skicket på skivans lagring, det såg bra ut, ca en hundradels kast på varvet. Delningsskivan ser ut att vara av bra kvalitet så jag kommer att demontera och rengöra den i höst.
Som jag nämnde i föregående inlägg så har vi bytt backslag vilket betyder att jag måste anpassa svänghjulet till en ny drivskiva. Svänghjulet har inga hål som passar till drivskivan så jag måste borra och
gänga nya.
Jag tillverkade en skiva med en
diameter för hålet i delningsskivan och en för vevaxelns fördjupning i svänghjulet. Med hjälp av en
bult genom delningsskivans centrumhål kunde jag dra fast svänghjulet. Jag kollade rundgången, ca 5 hundradelar kast tyckte jag var OK.
Inriktning av drivskivan, det gällde ju att inte kollidera med några befintliga hål, det finns redan flera bultcirklar med hål i svänghjulet.
Kontroll av svänghjulskåpans centrering, det finns utförligt förklarat i VB med toleranser. Kåpan centreras med styrpinnar som man ska ta bort, borra och brotscha hålen med överdimension för nya styrpinnar om kåpan ligger utanför toleranserna.
Kåpan låg väl inom angivna toleranser så det var bara att montera svänghjulet.
Svänghjulet på plats, motorn börjar bli en rejäl klump, gamla dieselmotorer väger!
Drivskivan monterad så nu kan jag montera backslaget.