Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Renovering båtmotor till motorkryssare i trä

173 inlägg • Sida 2 av 12
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

kimmen

#16 » 15:10:12, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där båten ska inte ligga i sjön och bli förstörd :photograph:

Om D4 an har gått med saltvattenkylning, finns det nog inte mycket gods kvar, dom brukar bli mjuka godset
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



insve (trådstartaren)

#17 » 16:26:44, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Den där båten ska inte ligga i sjön och bli förstörd :photograph:

Om D4 an har gått med saltvattenkylning, finns det nog inte mycket gods kvar, dom brukar bli mjuka godset


Båten har i alla fall under sin senare sjöperiod gått i Vättern, alltså sötvatten. Motorn är dessutom sötvattenkyld, jag har kollat kylkanaler och värmeväxlare och har inte hittat några svåra rostangrepp.

1 person gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#18 » 22:59:59, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var också Perkinsmotorn nerriven och en första besiktning gjord av delarna.
En av kolvarna sitter fast så den har fått den vanliga behandlingen med diesel i cylinderloppet, hoppas den släpper om några dagar.
Korrosion var annars inga problem i denna motor, den är sötvattenkyld med en värmeväxlare i mässing.
Det stora problemet är cylidrarna, det finns stora vändkanter och kolvar och kolvringar har nog sett sina bästa dagar, den har blåst mycket avgaser ner i vevhuset av kolvarnas utseende att döma.

Bild
Bild

Denna motor har torra utbytbara cylinderfoder, hur svårt att byta dessa?

Vevaxeln ser däremot bra ut, en snabb mätning visar att lagerbanorna ligger väl inom Perkins slittoleranser.

Bild
Bild

Vårt problem nu är Expressen eller Aftonbladet för de som kommer ihåg Hasse och Tages sketch - Perkins eller Penta, den ena behöver byta foder den andra slipa vevaxel. Vad är kostnad för respektive åtgärd?

1 person gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

63an

#19 » 23:04:30, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontakta Auto-rep han har kunskapen å fixar också jobbet :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Skru'are

#20 » 23:35:39, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske är DN eller SvD... :grin:
Det är väl inte bara en fråga om kostnad. Vilket tillför båten mest värde? På olika sätt.
Det finns mycket att gräva efter och troligen en hel del att finna om båten.
Frågan är: Vad är målet?

Har ni sökt efter identifiering i båten mycket noga? I proviniencen? Det finns organisationer av olika slag som kan hjälpa till med mycket.
Eftersom ni har så mycket kunskap och utrustning så ta ett varv till avseende målet. Ni har ett unikt tillfälle.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

insve (trådstartaren)

#21 » 00:37:37, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Det kanske är DN eller SvD... :grin:
Det är väl inte bara en fråga om kostnad. Vilket tillför båten mest värde? På olika sätt.
Det finns mycket att gräva efter och troligen en hel del att finna om båten.
Frågan är: Vad är målet?

Har ni sökt efter identifiering i båten mycket noga? I proviniencen? Det finns organisationer av olika slag som kan hjälpa till med mycket.
Eftersom ni har så mycket kunskap och utrustning så ta ett varv till avseende målet. Ni har ett unikt tillfälle.


Om jag förstått min bror så är målet att renovera båten till i första hand en användbar nöjesbåt men med så mycket hänsyn till dess historiska värde som möjligt. Inga förändringar kommer att göras på utseende och inredning, däremot kommer det nog att ske förändringar när det gäller utrustning, t.ex. finns toalett men med spolning rakt ut i havet, en hålltank med tillhörande utrustning kommer att monteras.
När det gäller motorn så satt det troligen en bensinare från början, av vad jag kan se av förändringar i installationer av kringutrustning så har det bytts motor ett par gånger. Här gäller att installera en motor med hög tillförlitlighet och med låg ljud och vibrationsnivå i båten så vi har tänkt bygga ljudisolerad motorrumslåda med vibrationsdämpad upphängning av motor och backslag.

Forskning om båtens ursprung och tidigare ägare pågår. Vi har namn på tidigare ägare i Jönköping, men inte möjliga att få kontakt med, troligen döda med tanke på att det är 30-40 år sedan båten var i sjön.

1 person gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Skru'are

#22 » 01:24:06, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker även på att erfarenheter av typen från andra ägare som brukat, renoverat eller har stort intresse för/kunskap om typen.
Det kan vara värdefullt vid val av motor, installation av drivlina och övriga åtgärder. De kan vara behjälpliga att finna saker som normalt bara säljs i de kretsarna.
Man kan få en chans "att glutta i facit". (Bättre att lära av andras misstag/"erfarenheter")

Jag hoppas att det blir en tråd med hög frekvens på inläggen. Kan du inte få brodern att skriva med om sin del att spåra uppgifter och framtida träjobb. Eller har du länk till där han är aktiv?

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#23 » 08:17:17, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bok som kanske redan är bekant för alla inblandade parter, men som ändå bör rekommenderas när det gäller motorinstallationer i den här typen av båtar, är Björn Bergwiks "Motorbåtar och Båtmotorer" från 1938.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

insve (trådstartaren)

#24 » 16:15:51, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:En bok som kanske redan är bekant för alla inblandade parter, men som ändå bör rekommenderas när det gäller motorinstallationer i den här typen av båtar, är Björn Bergwiks "Motorbåtar och Båtmotorer" från 1938.


Den känner jag inte till men har däremot samlat på mig ett antal gamla böcker om motorer och motorrenoveringar, t.ex. Teknos böcker från 50-talet eftersom jag sysslar med renovering av veteranbilar.

2 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#25 » 14:07:40, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

insve skrev:Så var också Perkinsmotorn nerriven och en första besiktning gjord av delarna.
En av kolvarna sitter fast så den har fått den vanliga behandlingen med diesel i cylinderloppet, hoppas den släpper om några dagar.
Korrosion var annars inga problem i denna motor, den är sötvattenkyld med en värmeväxlare i mässing.
Det stora problemet är cylidrarna, det finns stora vändkanter och kolvar och kolvringar har nog sett sina bästa dagar, den har blåst mycket avgaser ner i vevhuset av kolvarnas utseende att döma.
Denna motor har torra utbytbara cylinderfoder, hur svårt att byta dessa?
Vevaxeln ser däremot bra ut, en snabb mätning visar att lagerbanorna ligger väl inom Perkins slittoleranser.
Vårt problem nu är Expressen eller Aftonbladet för de som kommer ihåg Hasse och Tages sketch - Perkins eller Penta, den ena behöver byta foder den andra slipa vevaxel. Vad är kostnad för respektive åtgärd?


Beslut tagit, det blev Expressen och lite Aftonbladet, dvs min bror beslöt att satsa på Perkinsmotorn men att jag med tiden även kommer att renovera Pentan men den ställs undan tills vidare. Skälet är att en motor med högre effekt och varvtal kan köras på lägre varv med mindre ljud och vibrationer och dessutom har kraft om det skulle behövas. Dessutom är delarna betydligt enklare att få tag på och till lägre priser.

Jag har nu rivit ner även toppen och kollat ventiler, styrningar, ventilsäten och förekomsten av korrosion i kylkanalerna.
Ventilerna såg riktigt bra ut, även en snabb koll av måtten.

Bild

Så en rejäl överraskning, när jag läste i verkstadshandboken såg jag att motorn inte ska ha lösa ventilsäten. Vi vet att motorn renoverats någon gång, troligen pga. ventilhaveri.

Bild

Vid det tillfället har nog även vevens lager bytts ut, de såg oförskämt bra ut. Däremot har nog inte kolvar, kolvringar och foder bytts, jag tog bort en kolvring och mätte ringgapet med ringen på den oslitna delen av cylinderfodret högs upp, nästan 1,5 mm, ska var 0,25 i nymått. Inte undra på att kolvarna var svarta på sidorna. Jag ska göra noggrannare mätningar av kolvar och cylindrar för att bestämma vad som ska göras.

Bild

Tog bort alla frostpluggar och kollade kylkanalerna, allt såg bra ut.

Bild

För säkerhets skull så demonterade jag även oljepumpen, bottenlocket på pumpen se näst intill osliten ut, där brukar kugghjulen slita ner sig. Även kontrollmåtten som finns i VHB tyder på en pump i nyskick.

Bild

Nästa jobb är skitjobbet, tvätt och rengöring av alla delar för en slutkontroll och beslut om åtgärder.

PS. Min bror kommer att lägga ut info på Träbåtsakuten, återkommer med länk. Själv lägger jag ut lite bilder när jag tycker något är intressant.
Provskrapning av skrovet. DS

Bild

15 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Skru'are

#26 » 19:22:02, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det barlast i kölen? Har du knackat på "sulan" längst ner så du hör vad det är? :thumme:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

insve (trådstartaren)

#27 » 19:53:49, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Är det barlast i kölen? Har du knackat på "sulan" längst ner så du hör vad det är? :thumme:


Det är en blyköl under ungefär halva båten, vikt uppskattningsvis 500 -800 kg. Den är borttagen sedan tidigare. Den enda större skada vi hittat hittills är en bit (ca 1 m)av vänster sambord som släppt längst bak pga. någon typ av skada, det är sprucket och saknar bitar men inte ruttet. Kan vara en hanteringsskada, det finns en del småskador som nog beror på att båten flyttats ett antal gånger sedan mitten på 80-talet. Min bror har i övrigt inte hittat några brustna träspant och upprostade järnspant, var tredje spant är av galvaniserat järn, vanliga skador på denna typ av båt har jag fått lära mej.

2 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Skru'are

#28 » 23:54:01, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Borttagen" = försvunnen eller = demonterad och finns hos er?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

insve (trådstartaren)

#29 » 12:29:45, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:"Borttagen" = försvunnen eller = demonterad och finns hos er?


Den åkte med hem, lös!

1 person gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Skru'are

#30 » 12:51:30, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då blir det till att börja leta efter gran. Passar väl så här inför juletid.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se