Bild från första lilla provkörningen i hamnen, lite tungstyrd men hon har ju stort roder för seglingens skull.
Motor och drivlina fungerar fint, väldigt mjuk att växla med Borg-Warner hydrauliskt backslag.
Start av motorn visade sig vara lite knepigt när det var kyligt ute men som vanligt - läs instruktionsboken! Perkins har ju en lite underlig kallstartsanordning som dom kallar termostart (inte
termostat som jag läste först), man eldar i insugsröret med en glödtråd och diesel. Med rätt startförfarande så är kallstarter inga problem.
Det var inga stora
läckage, länspumpen hade inga problem att hålla henne flytande, nu efter några dagar så verkar hon helt tät under vattenlinjen.
Det är stort intresse för båten så vi har tillverkat en informationsskylt och satt upp vid båtplatsen.
Astrid på plats i sin hemmahamn.
Hon ligger lite högt med fören, ska viktas ner med några hundra kilo bly.
Den moderna varvräknaren ville inte fungera med motorns givare så jag kommer att koppla in den på generatorn. Tyvärr så finns inget varvräknaruttag på generatorn (W) bara + uttaget för avstörningskondensator. Jag tog bort detta
uttag satte dit ett isolerat uttag och anslöt direkt till en av lindningarna.
Slipade bort + markeringen och ristade in ett W så man inte gör något misstag vid inkoppling i framtiden.