Oj, det var länge sedan jag skrev något men det har blivit lite gjort i dessa coronatider.
Ibland behövs det okonventionella metoder, det ska i en ny propelleraxel, den gamla var sliten vid lagerlägena och lite för kort med den nya motorplaceringen. Lager och
axeltätning blir moderna, vattensmord gummilagring och axeltätning enligt bild.
Axeln innebar svarvning av
kona och gängning för propellern. Problemet var att min
svarv inte tar 30mm grov och 3 meter lång
axel så vad göra? Idén var att spänna upp änden för konan i chucken och stöda axeln med den fasta stöddockan men då dök nästa problem upp, svarven står för nära väggen men det gick ju att öppna fönstret och bygga en ställning på väggen på utsidan. Det räckte med ett V-block löst på ställningen för att utan problem kunna kör 400 varv/min.
Konan var 1:10 och bara ca 70 lång så det var inga problem att köra den med toppsliden, om den varit längre så har jag även konsvarvningsapparat till svarven. Efter svarvning stack jag av axeln invid chucken, klart!
Provkörning av motorn har däremot inte gått så bra, började med att köra upp oljetrycket med insprutningspumpen avstängd, inga problem det blev snabbt oljetryck men - fästet till oljefiltret läckte som ett såll
Dum konstruktion tycker jag, fästhålen är inte centrerade över tätningsytan så om man drar bultarna för hårt så böjs hela flänsen med resultat att det läcker i nerkant.
Planfilning och slipning med fint slippapper på planskiva så var oljefiltret tätt.
Så lite bilder från "Varvet"
Nytt fördäck lagt och fönsterramar monterade.
Nytt akterdäck och tak på akterruffen.
Lackning pågår ut och invändigt.
En massa smådetaljer har också fixats till.
Polerad
ratt med lackade knoppar, snyggt om jag får säga det själv.
Styrningen sker med kättingar och vajrar.
Kökslampa, 30-tal så det förslår, riktiga kvalitetsgrejer, inget plast här inte.
De gamla taklamporna konverterades till LED-lampor.
Vackert hantverk, infattningen av avgasröret i handknackad koppar.