Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Renovering båtmotor till motorkryssare i trä

173 inlägg • Sida 6 av 12
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

insve (trådstartaren)

#76 » 18:36:28, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa uppgift är att se över backslaget, ett Hurth HWB 10, klarar upp till 70 hk vid 4000 rpm.

Bild

Backslaget fuktar vid samtliga tätningar så jag delade backslaget för att byta tätningar.

Bild
Bild

Ingen kul upptäckt, hårda bitar som ser ut att vara av järn.

Bild

Kontroll med magnet visar att det är järnpartiklar.

Bild

Jag har kollat alla ingående delar, kugghjul, lager, kopplingsskivor etc och inte hitta några skador eller saknade metallbitar. Det enda som jag kan tänka mig är att bitar av tryckbrickorna som är stansade har lossnat, det ser ut som på bilden på flera ställen på omkretsen. Eller möjligen att backslaget är renoverat tidigare och inte blivit riktigt rengjort, vad tror ni experter här?

Bild

Att byta tätningar på dessa backslag är DYRT om man ska köpa renoveringssatser så jag har tänkt byta ut tätningar med metallytteryta till gummiklädda med extra tätningsläpp typ AS. Jag vet att tätningar med metallytteryta kräver bättre yttoleranser än gummiklädda, dessutom sitter de hårdare men det tror jag inte är något problem, det är ju inget tryck i backslaget. För säkerhets skull väljer jag en tätning som tål 10 bar för utgående axeln eftersom den ligger lägst och kan hamna i vatten. Någon som har erfarenhet av att byta tätningstyper?

2 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle



63an

#77 » 18:50:53, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bultskallarna är ju i nyskick de är inte så vanligt så då har förre ägaren knappast mekat men skölj ur å lacka med röd färg så är kåporna klara, de kan vara bara att bultmönstret ska dras i en viss ordning förmodligen inte end shellack behandlat packningarna heller :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Skru'are

#78 » 18:38:23, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det för trädelen/brodern?
Finns det någon tråd att följa?
Jag tittade igenom här och fann hänvisning till Träbåtsakuten, men den är död... :djaevul:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

insve (trådstartaren)

#79 » 21:06:43, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns nog inget att läsa på träbåtsakuten men här ar en liten lägesrapport.

I stort är hela båten renskrapad både ut och invändigt, samborden på båda sidor som var skadade är bytta, enbart laskarna är kvar att nita. Laskarna är gjorda av mässinsplåt! Det är mycket mässing i den här båten, roder, axlar till roder, skädda, axelrör mm. Vi byter axellagring vattensmort gummilager och modern tätning i andra änden av axelröret så det har varit en del svarv- och gängjobb för mej.

Bild

Just nu läggs akterdäcket om och inredningen håller på att återställas.

Bild

Jag kommer att ge lite rapporter från "varvet" allt eftersom jobbet fortskrider.

15 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

texas5020

#80 » 22:19:38, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett helt fantastiskt jobb ni gör med både trä och mekanik, en kulturgärning få går i land med ! All heder till er !!! :thummar: :buga: :shake_hands:

4 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

insve (trådstartaren)

#81 » 21:53:16, 03-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter rengöring och kontroll av mått mot verkstadshandboken, allt stämde bra, jag hittade inga skador, plockade jag ihop backslaget. Det värsta var att alla lager och kopplingen var tvunget att tryckas bort med pressen för att byta tätningen för utgående axeln.

Bild

Klart för målning

Bild

Nu börjar det roligaste, blocket har kommit hem från Autorep efter borrning, så nu kan jag börja montera motorn.

Bild

En ordentlig tvättning och maskning så är det dags för målning.

Bild
Bild

Perkins marinmotorer är blå som den här bilden så jag försökte hitta en liknande bättringsfärg för bilar.

Bild

Tycker jag lyckades rätt bra men kommer inte ihåg till vilken bil.

Bild

9 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#82 » 17:18:59, 04-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Montering topplock.

Delarna monterades provisoriskt utan packningar innan målning, på detta sätt blir även skruvskallar och kanterna på brickorna målade plus att jag slapp en del maskning.

Bild

Alla delar upplagda i rätt ordning inför montering. Fjädrarna måste vändas rätt, de är olika tätt lindade i ändarna. Perkins har en lite festlig lösning på ventiltätningarna, bara en O-ring på skaftet till insugsventilerna, ingenting på avgasventilerna. Kan tänka mej att den här motortypen drar lite olja.
Alla delarna är nya utom ventilfjäderbrickorna.

Bild

Jag kollade även inslipningen av ventilsätena en sista gång innan monteringen.

Bild

Ventilerna och lite kringutrustning monterade på topplocket, klart att montera på blocket.

Bild

13 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

63an

#83 » 19:02:47, 04-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt som F men jag är emot allt annat än vit färg i motorutrymmen man ser allt mycket bättre läckage osv. :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#84 » 22:15:05, 04-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Snyggt som F men jag är emot allt annat än vit färg i motorutrymmen man ser allt mycket bättre läckage osv. :vissla:


RAL 1013 "pearl white" :?:
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#85 » 04:00:59, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typ å gärna motorrumsbelysning--- :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

insve (trådstartaren)

#86 » 22:39:44, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Backslag och block färdigmålade. Alla delar är målade med Biltema sprayfärg, först en zinkbaserad grundfärg för järndelar och deras speciella grundfärg för aluminium till backslaget och därefter bättringsfärg för bilar. Efter monteringen av motorn så kommer jag att spruta den med 2-komponent klarlack för att få ett en slitstark och korrosionsbeständig yta.

Bild
Bild

Även gammal man får lära sig en del nytt. När jag började monteringen av blocket så saknade jag märkning vilken kolv som skulle sitta i respektive cylinder. Blev lite konfunderad när jag såg att kolvarna var märkta med diameter och cylinderspel, har aldrig sett det tidigare. Alla kolvarna var märkta med samma mått, kunde det vara så att tillverkningen var så noggrann så jag kunde välja fritt i vilken cylinder jag satte kolven.

Bild

Nyfiken som jag är så kunde jag inte låta bli att kontrollmäta kolvarna, de var svagt koniska men måttet under nedre kolvringen stämde med med angivna kolvmåttet på några tusendelar när. Så var jag naturligtvis tvungen att göra en liten snabb koll av cylindermåtten, spelet skulle var 0,13 mm och det stämde på någon hundradel när så nu kände jag mig trygg med montering av blocket, det är klart att Peter på Autorep vet hur man gör.

Bild

Som vanligt så plockar jag upp delarna som ska monteras och gör en sista kontroll så allt finns, typiskt nog så saknades en stålbricka till vevaxelöverfallen så det var till att leta, hittade den i lådan med topplocksskruvar.

Bild

Jag började med att montera ventillyftare och kamaxel, jag tycker det är enklare utan vevaxeln i vägen även om verkstadshandboken säger tvärt om.
Jag är lite imponerad av reparationssatsen jag köpte av Parts for Engine i England, till och med en flaska med monteringssmörja ingick.

Bild

Så slapp jag ett jobb, fila in kolvringsgapet, ringarna var ju monterade på kolvarna, kunde det vara så att om spelet i cylindrarna var rätt så var även gapet rätt? Inte så lätt att kontrollera men med oljeskrapringen längst upp i cylindern gick det att kolla gapet, såg vettigt ut.

Bild

Montering av kolvar och vevstakar. Med renoveringssatsen följde ny lager till kolvbulten, jag kollade med en kolvbult de befintliga, kändes mycket bra så jag mätte bussningarna, samtliga låg inom nytolerans så jag bestämde att inte byta, jag tycker det är besvärligt att brotscha hålen efter bytet.

Bild

Kolvar och stakar monterade med nya lager.

Bild

Montering av vevaxeln, inga problem, jag kollar alltid axeln går runt efter att ha momentdragit ett överfall. Axialspelet med nya axiallager blev 0,09 mm ska ligga mellan 0,05 och 0,13.

Bild

Stoppa i kolvarna, gick lätt med hjälp av kolvringskompressen.

Bild

Klart, "bara" allt runt omkring att montera.

Bild

18 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

magirus

#87 » 23:38:35, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: :buga: :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

insve (trådstartaren)

#88 » 22:19:17, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Montering av delar runt blocket, oljepump och en stor sil, konstruktörerna räknade tydligen med mycket skit i oljan.

Bild

Blir det rätt tro? Bra med liten dator som får plats på motorblocket. Det var inte helt enkelt att få kugghjulen att stämma, jag köpte nya kugghjul, alla var inte märkta utan man fick läsa sig till placeringen i verkstadshandboken.

Bild

Ställa in kuggspelet var tidsödande, mellanhjulets kuggspel ska ställas in mot både vevaxelns och kamaxelns kugghjul, när man flyttar mellanhjulet så ändras båda kuggspelen så det blir mycket knackande för att få spelen rätt. Dessutom ändras spelen när man drar år bultarna som håller mellanhjulets axel.

Bild

Montering av oljefilter, bränslepump mm.

Bild
Bild

16 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#89 » 22:01:10, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland är verkstadshandböcker ovärderliga, utan den hade det varit omöjligt att få rätt timing vid montering av insprutningspumpen. Fanns ingen märkning hur den skulle monteras mot det nya kugghjulet.

Bild

Efter montering enligt VHB så märks kugghjulet upp med sträck, det fick bli med en skarpslipad huggmejsel.

Bild

Lite ovanliga metoder, kamkåpan centreras med remskivan på vevaxeln och ett grovväggigt mässingsrör som träs på drivaxeln till vattenpumpen (som är gemensam med drivningen till insprutningspumpen). Detta mässingsrör ingick i renoveringssatsen till vattenpumpen.

Bild

Insprutnings- och vattenpump monterade.

Bild

Vattenanslutningarna till pumpen är med SK. unioner, många vet inte att de bruka ha klackar inuti så man behöver inte dra dom med polygrip eller rörtång (gäller gjutna eller pressgjutna), en bit plattjärn går bra.

Bild

Jag hittade en huggmejsel som var precis lagom.

Bild

12 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#90 » 22:19:24, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland är det sådana dagar i verkstan då allt går rätt!
Vattenpumpen på plats, den köptes billigt på auktion på eBay, ca 300 kr. Annonserades till en Commer Van så jag fick byta remskiva. Det finns två axeldiametrar, 15 och 16 mm (konstigt på något från tumland) men som tur var, det var rätt diameter för min remskiva.

Bild

Sedan något man inte borde avslöja, hittade en ask med bl.a 8 stålbrickor, då börjar nervositeten krypa. Var finns behov av 8 stålbrickor, kolla reservdelslistan, jo under bultarna till vevstakarna!

Bild

Tur att jag upptäckte det innan sumpen monterades. En bra grej hade förre ägaren? renoveraren gjort, tillverkat skenor som fördelar trycket på sumpens fästfläns, de böjda i hörnen är standard Perkins.

Bild

Så var det äntligen dags att lägga på locket.

Bild

Även spridarna med rör monterades men jag drog inte fast spridarna, jag misstänker att det blir tungt att dra runt motorn när jag ska ställa ventilspel och insprutningspumpens timing.

Bild

15 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se