Backslag och block färdigmålade. Alla delar är målade med Biltema sprayfärg, först en zinkbaserad grundfärg för järndelar och deras speciella grundfärg för aluminium till backslaget och därefter bättringsfärg för bilar. Efter monteringen av motorn så kommer jag att spruta den med 2-komponent klarlack för att få ett en slitstark och korrosionsbeständig yta.
Även gammal man får lära sig en del nytt. När jag började monteringen av blocket så saknade jag märkning vilken
kolv som skulle sitta i respektive cylinder. Blev lite konfunderad när jag såg att kolvarna var märkta med
diameter och cylinderspel, har aldrig sett det tidigare. Alla kolvarna var märkta med samma mått, kunde det vara så att tillverkningen var så noggrann så jag kunde välja fritt i vilken cylinder jag satte kolven.
Nyfiken som jag är så kunde jag inte låta bli att kontrollmäta kolvarna, de var svagt koniska men måttet under nedre kolvringen stämde med med angivna kolvmåttet på några tusendelar när. Så var jag naturligtvis tvungen att göra en liten snabb koll av cylindermåtten, spelet skulle var 0,13 mm och det stämde på någon hundradel när så nu kände jag mig trygg med montering av blocket, det är klart att Peter på Autorep vet hur man gör.
Som vanligt så plockar jag upp delarna som ska monteras och gör en sista kontroll så allt finns, typiskt nog så saknades en stålbricka till
vevaxelöverfallen så det var till att leta, hittade den i lådan med topplocksskruvar.
Jag började med att montera
ventillyftare och
kamaxel, jag tycker det är enklare utan vevaxeln i vägen även om verkstadshandboken säger tvärt om.
Jag är lite imponerad av reparationssatsen jag köpte av Parts for Engine i England, till och med en flaska med monteringssmörja ingick.
Så slapp jag ett jobb, fila in kolvringsgapet, ringarna var ju monterade på kolvarna, kunde det vara så att om spelet i cylindrarna var rätt så var även gapet rätt? Inte så lätt att kontrollera men med oljeskrapringen längst upp i cylindern gick det att kolla gapet, såg vettigt ut.
Montering av kolvar och vevstakar. Med renoveringssatsen följde ny lager till kolvbulten, jag kollade med en
kolvbult de befintliga, kändes mycket bra så jag mätte bussningarna, samtliga låg inom nytolerans så jag bestämde att inte byta, jag tycker det är besvärligt att brotscha hålen efter bytet.
Kolvar och stakar monterade med nya lager.
Montering av vevaxeln, inga problem, jag kollar alltid axeln går runt efter att ha momentdragit ett överfall. Axialspelet med nya
axiallager blev 0,09 mm ska ligga mellan 0,05 och 0,13.
Stoppa i kolvarna, gick lätt med hjälp av kolvringskompressen.
Klart, "bara" allt runt omkring att montera.