Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Renovering båtmotor till motorkryssare i trä

173 inlägg • Sida 3 av 12
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

magirus

#31 » 13:13:01, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senvuxen stavagran?
Härikring ere gott om dom
magirus
 



63an

#32 » 15:36:02, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart! Var skulle annars växa? :klia: :ohnej: :skratta3: :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

insve (trådstartaren)

#33 » 00:58:51, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Då blir det till att börja leta efter gran. Passar väl så här inför juletid.


Nja, det är nog inget behov av det, i båten finns ingen gran om man inte räknar rufftaken i Oregon Pine som gran. Dessutom har vi inte haft någon julgran hemma hos oss sedan 70-talet då jag köpte en gran dagen före julafton, en av de sista. Den hade inga grenar på ena sidan så vi fick ställa den mot en vägg.
I övrigt är båten byggd med bord och inredning i mahogny, köl och övrigt i ek och däcken i teak. Det är en båt byggd av ett mycket kunnigt varv med mycket hög kvalitet på snickeriarbetena, t.ex är alla skarvar utförda med otrolig precision. Jag ska försöka ta lite bättre bilder när jag blivit av med förkylningen.

1 person gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Skru'are

#34 » 02:10:54, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När ni har en rejäl blyköl, så blir det förhoppningsvis att följa ritningen upptill också.
Den är ju avsedd att riggas. Master och övrig rundhult var väl i gran?
Eller har ni kvar riggen också?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

insve (trådstartaren)

#35 » 11:24:21, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:När ni har en rejäl blyköl, så blir det förhoppningsvis att följa ritningen upptill också.
Den är ju avsedd att riggas. Master och övrig rundhult var väl i gran?
Eller har ni kvar riggen också?


Kollade, masten finns inte kvar däremot alla maststag. Vi lade ut stagen på golvet och mätte, masten bör ha varit 5-6m hög. Vad det blir i framtiden vet vi inte, kanske bara en mast för syns skull. Den här typen av båt är ingen seglare, snarare var det nog avsett att man skulle ta sig hem om bränslet tagit slut. Vi äger även en motorseglare och det är inte ofta som seglen kommer upp.

Bild

Lite bilder från pågående jobb. I stort all inredning har rivits ut.

Arbetsplattform och trappa för att enkelt komma i båten, sparar enormt med tid enligt brorsan.
Bild

Hela akterruffen borttagen.
Bild

Det typiska Pettersson-steget och fördäck
Bild

Förruffen.
Bild

Ankakettingboxen.
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Skru'are

#36 » 16:18:41, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju en utsjöbåt och riggen är värdefull för att vid hårt väder få en angenämare färd. Seglen stabiliserar.
Jfr även fiskebåtarnas apa; ett litet segel i aktern.
Ritningen visar att den är riggad med två master.
Det ger, med summa 22 m2, små och lätthanterliga segel när det friskar i.
Finns röstjärn eller spår kvar? Mastfötter?
Kanhända finns det mer uppgifter om riggen.
Det är mycket "mer båt" när den är riggad. :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

insve (trådstartaren)

#37 » 23:33:56, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, någon form av rigg kommer det att bli.

Fråga: kan man ändra rubriken på tråden, det handlar ju inte om en Volvo Penta längre?

Jag har bestämt att göra en fullständig renovering av Perkinsmotorn så en helrenoveringssats till bottendelen är väg från England med nya foder, kolvar, lager, packningar mm.

Bild

Dessutom hitta jag en snubbe på eBay som rensade ut sitt lager så till mycket låga priser köpte jag nya drev med axlar och lager till kamaxel och pumpdrivning (4 st), nya ventillyftare, ny vipparmsbrygga (600:-), ny lagring till insprutningspumpen, ny bränslepump och repsats till sjövattenpumpen.

Bild

Under tiden jag väntar på delarna så blir det rengöring av delar och noggrannare kontroll av toppen med ventiler.
Lite blästrade delar.

Bild

Jag har kommit på att silvertejp fungerar bra till att skydda ytor som inte ska utsättas för blästersanden, sand är väl lite fel beteckning jag använder glaskulor för att blästra bort färg.

Bild

Totala kostnaden för renoveringen skattar jag till ca 12000 - 150000;- beroende på om jag köper en topprenoveringssats eller inte. Det är kanske dumsnålt att inte köpa denna sats ca 1000:- inkl frakt. Perkins rekommenderar att man byter ventilfjädrarna vid topprenovering.

Bild

Jag har även suttit framför datorn och tittat på Youtube, där finns många klipp om insprutnigspumpen, bl.a. gamla filmer från tillverkaren. Nu förstår jag hur denna typ av pump fungerar så jag har beslutat köpa en renoveringssats och göra jobbet själv.

Bild

11 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#38 » 19:29:59, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Började dagen med att kolla i "båthallen" vad brorsan höll på med: Det pågår byte av sambordet på styrbordsidan, (för de som inte är sjövana så är det högersidan sett bakifrån). inga halvmesyrer, han byter hela bordet från akter till första skarven för att inte få några nya skarvar. Detta innebär basning, dvs. upphettning av brädan så att den går att böja. Lite kul historia, när han började bygga sin lilla snipa så var ju frågan hur han skulle få ånga till bastrumman. Av en tillfällighet så hittade han en liten ångpanna i ett hörn av verkstadsförrådet, en sådan som jag minns sen liten på gården, den användes till att koka potatis till grisarna.

Bild

Själv började jag med putsning och uppmätning av vevaxeln, den ligger inom tillverkningstoleranser.

Bild

Jag rensade även blocket på alla pinnskruvar, framförallt måste de till topplocket bort så jag kan trycka ut cylinderfodren. Även lagringen till drivningen byts ut, inga problem att driva ut med en stor hylsa med förlängare.

Bild

Lilla julafton?
Det kom ett par paket från England idag. Hel renoveringssats för motorn plus lite andra delar.

Bild

Foder och kolvar komplett med ringar och kolvbultar.

Bild

Alla lager som behövs, det ingår även packningspasta och monteringsfett i satsen

Bild

och en massa packningar

Bild

och en liten ask med prylar som jag knappt vet vad de är till. Den här renoveringssatsen verkar väldigt komplett.

Bild

I ett annat paket kom lite mer reservdelar, nya ventillyftare, vipparmsbrygga, bränslepump

Bild

och nya drev till kamaxel-, insprutningspump- och sjövattenpumpdrivning.

Bild

14 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#39 » 16:56:36, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blir konfunderad över denna motor, slitna kolvar och foder, ventillyftare, vipparmar, medan vevaxel och kamaxel år inom tillverkningstoleranser. Brukar det vara så för dieselmotorer med de annorlunda belastningar mot hur det ser ut för en bensinmotor (jag har tidigare bara jobbat med bensinmotorer för bilar)?

För att hålla koll på alla mätningar så tog jag fram mina gamla excelark och gjorde ett protokoll för Perkinsmotorn. Jag tycker det är bra att ha mätvärdena och åtgärderna dokumenterade om det blir problem i framtiden. Mätning är ju i och för sig en svår konst som jag verkligen fick lära mig när jag jobbade inom flyget på 70-talet. Mina mätningar på 1000-delar får man ta med en nypa salt, sista siffran är ju en skattning mellan två mätstreck som är ca en mm. Mätvärdena i mina dokument är medelvärden av flera mätningar, t.ex på lagarlägen 90 grader förskjutet och på tre ställen dvs totalt 6 mätninigar, detta för att få ett
grepp om ovalitet och konicitet. Om något av dessa är utanför toleranser eller slitgränser så noterar jag detta.

Bild

Nästa jobb är att trycka torra foder ur blocket, någon som har erfarenhet, jag har bara kommit i kontakt med våta foder tidigare?

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Scania bonden

#40 » 19:46:27, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spräck dom med huggmejsel.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Janson1

#41 » 20:04:57, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag uppfattar denna motor (Perkins 4.107) som att materialvalet mellan kolv och cylinder inte är det bästa. Alla dom här motorerna som jag kommit i kontakt med har varit helt utslitna i loppen då främst högst upp, dessutom enorma vändkanter så man blir tvungen att slipa ner översta delen för att överhuvudtaget ha en chans att få ur kolvarna... Ang ventilmekanismen så vet jag inte. För att få ut foderna så kan man göra en rund platta som precis inte går i cylindern med foder men som går i cylindern utan foder och sen en rejäl gängad stång typ M24 med mothåll

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Valmet 99

#42 » 20:13:24, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

insve skrev:För att hålla koll på alla mätningar så tog jag fram mina gamla excelark och gjorde ett protokoll för Perkinsmotorn. Jag tycker det är bra att ha mätvärdena och åtgärderna dokumenterade om det blir problem i framtiden.....

Bild


Snyggt dokumenterat :thummar: :thumme: :thummar: , kan nog vara bra att ha det sparat.

1 person gillar det här inlägget.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

insve (trådstartaren)

#43 » 17:57:06, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det dags att försöka få ur cylinderfodren. Efter att kollat på de mest vilda förslag på Youtube t.ex. detta https://www.youtube.com/watch?v=Gi6eTgPCtZU bestämde jag mej för att tillverka verktyg för att trycka ur fodren enligt anvisningarna i verkstadshandboken. Det är ju inga komplicerade verktyg, lite svarvning så var det klart.
En ring med en ansats som går in i cylinderfodret och en ring som ska stöda blocket enligt anvisningarna i VB.

Bild

Med hjälp av motorlyften så lyftes blocket in i verkstadspressen.

Bild

Pumpade försiktigt upp trycketvid 10 ton så lossnade fodret med en smäll, därefter behövdes 3 ton för att flytta fodret.

Bild

Presslängden räckte inte till för att få ut hela fodret, det saknades ca 5mm. Med skaftet på en hammare så var det enkelt att stöta ut fodret.

Bild

Oops, det är säkrast att vara försiktig med fodren, när det gamla lossade och ramlade i golvet från ca 1 meters höjd så sprack det och en liten del slogs ut.

Bild

Så är det bara tre kvar, hoppas det går lika enkelt.

11 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

ac tc

#44 » 10:56:00, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan även dra ett par strängar svets inuti fodret uppifrån å ner så krymper det lite.
- bränn inte igenom..

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

insve (trådstartaren)

#45 » 12:59:33, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Du kan även dra ett par strängar svets inuti fodret uppifrån å ner så krymper det lite.
- bränn inte igenom..

Nja, vet inte om jag vågar, har prövat metoden (som jag fått tips om här på Maskinisten) på lagerbanor, fungerar kanon men här behöver jag nog något skrot att testa på. Vad gör jag om jag bränner igenom, fodrens godstjocklek är ju bara ca 1,5 mm.

Resten av fodren borta, det var inga problem, ungefär samma tryck, 10 ton för att de skulle släppa.
Med fodren borta så kunde jag kolla planheten på blocket, gick inte att få in 0,05 mm bladmåttet under linjalen på något ställe så jag lade ett 400 slippapper på blocket och planskivan ovanpå det och drog några drag, fick kontakt i stort sett över hela ytan så jag kommer inte att plana blocket.

Bild

Jag har även tillverkat verktyget för att pressa i de nya fodren, det har ett spår så att fodret inte blir nerpressat för långt, det ska sticka upp 0,6 mm över blockets yta. Jag fick lära mig av en motorrenoverare att det är för att skydda topplockspackningen från flamman vid förbränningen. Svarvade även en försänkning på ovansidan av verktyget för centrering av presskolven så att kraften blir centrerad när jag pressar i fodret, jag är livrädd att blir byrålådslåsning om fodret går snett.

Bild

Mätning av de nya fodren och loppen i blocket efter rengöring och lätt horning visar att greppet på alla cylindrar ligger kring minvärdet 0,07 mm, mina har 0,05-0,07 mm. det konstiga är att VHB inte anger några mått varken för foder eller cylinderlopp, bara greppet.
Intressant, Perkins klassar kolvarna inte bara efter diametern utan även höjden över kolvbulten, dvs vid vilken höjd kolvtoppen vänder över blocket (0,05-0,15 mm). Av klassningen att döma så har inte kolvarna bytts i denna motor, det sitter en klass i motorn som bara används vid nytillverkning och ersätts med en annan klass som reservdel (tydligen en grövre klassning vid renovering).

Bild

Så nästa steg är att pressa i fodren och därefter skicka iväg blocket till någon som kan borra cylidrarna men det blir efter nyår.

Till sist liten titt in i "båtvarvet", alla delarna till inredningen i sittbrunnen utlagda på golvet.

Bild
Nu stänger jag verkstaden inför jul och nyår så -
GOD JUL och GOTT NYTT ÅR till alla här på Maskinisten!

13 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se