ac tc skrev:Du kan även dra ett par strängar svets inuti fodret uppifrån å ner så krymper det lite.
- bränn inte igenom..
Nja, vet inte om jag vågar, har prövat metoden (som jag fått tips om här på Maskinisten) på lagerbanor, fungerar kanon men här behöver jag nog något skrot att testa på. Vad gör jag om jag bränner igenom, fodrens godstjocklek är ju bara ca 1,5 mm.
Resten av fodren borta, det var inga problem,
ungefär samma
tryck, 10 ton för att de skulle släppa.
Med fodren borta så kunde jag kolla planheten på blocket, gick inte att få in 0,05 mm bladmåttet under linjalen på något ställe så jag lade ett 400 slippapper på blocket och planskivan ovanpå det och drog några drag, fick
kontakt i stort sett över hela ytan så jag kommer inte att plana blocket.
Jag har även tillverkat verktyget för att pressa i de nya fodren, det har ett spår så att fodret inte blir nerpressat för långt, det ska sticka upp 0,6 mm över blockets yta. Jag fick lära mig av en motorrenoverare att det är för att skydda topplockspackningen från flamman vid förbränningen. Svarvade även en försänkning på ovansidan av verktyget för centrering av presskolven så att kraften blir centrerad när jag pressar i fodret, jag är livrädd att blir byrålådslåsning om fodret går snett.
Mätning av de nya fodren och loppen i blocket efter rengöring och lätt horning visar att greppet på alla cylindrar ligger kring minvärdet 0,07 mm, mina har 0,05-0,07 mm. det konstiga är att VHB inte anger några mått varken för foder eller cylinderlopp, bara greppet.
Intressant, Perkins klassar kolvarna inte bara efter diametern utan även höjden över kolvbulten, dvs vid vilken höjd kolvtoppen vänder över blocket (0,05-0,15 mm). Av klassningen att döma så har inte kolvarna bytts i denna motor, det sitter en klass i motorn som bara används vid nytillverkning och ersätts med en annan klass som reservdel (tydligen en grövre klassning vid
renovering).
Så nästa steg är att pressa i fodren och därefter skicka iväg blocket till någon som kan borra cylidrarna men det blir efter nyår.
Till sist liten titt in i "båtvarvet", alla delarna till inredningen i sittbrunnen utlagda på golvet.
Nu stänger jag verkstaden inför jul och nyår så -
GOD JUL och GOTT NYTT ÅR till alla här på Maskinisten!