Nu har jag fått ett nytt jobb till verkstaden, renovering av en Penta D4 båtmotor. Motorn ska sitta i en gammal motorkryssare i trä från 30-talet som min bror håller på att renovera. Båten är ca 10 meter lång.
Motorn är delvis demonterad av föregående ägare och mitt första jobb är att göra en fullständig demontering för att bedöma om den går att renovera till rimliga kostnader. Min bror vill i första hand behålla motorn eftersom den tillhör båten även om det inte är den ursprungliga, det satt troligen en större bensinmotor i den från början, bytet har troligen gjorts på 50-60-talet.
Jag skapar en tråd här för att jag vet att det finns otroligt mycket kunskap om dieselmotorer på detta forum. Det har ju inte så stor betydelse om den sitter i en grävmaskin eller båt.
Motorn är i grunden en Mercedes OM 636 som Volvo konverterat till båtmotor. Motorn tillverkades från 1953 till 90-talet och användes tydligen till en mängd olika applikationer förutom i bilarna. Det finns en del info om motorn på nätet men inte hunnit söka så mycket ännu, bl.a. söker jag en verkstadshandbok till motorn, någon som har?
Det första problem jag hittat är att toppen legat i vatten och spridarna är lite rostiga. Finns det något bra företag som renoverar spridare eller är det bara att köpa nytt?
Och så lite bilder från demonteringen. Kolvarna sitter fast men med diesel så släppte två kolvar efter ett par dagar, de andra får vara tills vidare. Det var inga större problem att få loss alla skruvar och muttrar, inget fastrostat.
Det var mycket skit överallt i motorn så den hade nog inte skötts speciellt väl på slutet.
Oljefilter med en massa gegga.
Det ramlade ut en ventillyftare när jag vände på blocket, såg inte sliten ut bar några små korrosionsskador.
Detta kan man kalla bottensats i sumpen.
Oljepumpen, det var olja i sumpen då jag fick motorn men den måste ha varit använd länge och sur för pumphuset var nästan helt bortfrätt, så mycket att om man startat motorn så hade det inte blivit något oljetryck.