Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Renovering båtmotor till motorkryssare i trä

173 inlägg • Sida 12 av 12
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

igelkottar

#166 » 11:33:38, 21-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för jag är båtmänniska egentligen, men himlars vilken fin båt du/ni har. :thummar: :buga:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.



insve (trådstartaren)

#167 » 17:56:18, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för upptagning

Naturligtvis var det busväder när Astrid skulle upp ur sjön, 10-13 m/s, sjö in mot bryggan, det var bara det utlovade regnet som uteblev. Det behövdes flera man för att hålla henne i läge för att få lyftslingen på plats så det blev inga bilder när kranen lyfte henne ur vattnet.
Bilden visar när hon ligger i väntan på att köra fram till kajen för lyft.

Bild

Stor båt och liten traktor!
Båtvagnen har byggts om så att den stöder kölen bättre. De stora hjulen är bra, den hoppar inte så mycket när det är gropigt.

Bild

Astrid har bara varit ute i småturer i sommar för att få erfarenheter om hur hon fungerar. När det gäller motorn så har den i huvudsak fungerat bra. Den är lättstartad när man lärt sig tekniken att använda kallstartanordningen vid kylig väderlek. Enda problemet under sommaren var att motorn började knacka, kollade med att lossa en spridare för att se om den ändrade sig då gick den bara på två cylindrar, vår dieselexpert konstaterade att en spridare inte fungerade som den skulle, han rengjorde och provtryckte den därefter gick motorn bättre igen. Det finns fortfarande lite dieselknack så vi ska ta bort alla spridarna och få dom rengjorda och provade. Spridarmunstyckena var nya och själva spridaren tvättade så gott det gick däremot tror jag att även spridarrören behöver rengöras, jag ska försöka få dom ultraljudstvättade.

Elsystemet har fungerat som det var tänkt utom att det var lätt att tömma bodelsbatteriet om någon strömförbrukare var till och man glömde stänga av huvudströmbrytaren under en längre tid. Detta fixade jag genom att montera ett batteriskyddsrelä (den blå lådan) som bryter strömmen när batterispänningen blir för låg.

Bild

Övriga erfarenheter är att propellern är för liten till motorn, det märks knappt att den belastas när man drar på. Båten ligger också lite fel i vattnet, den lutar åt ena sidan och ligger för högt med fören, detta kommer att justeras med totalt ca 250 kg bly.

Bild

Under vintern kommer vi att ta ur motorn för att komma åt spridare och spridarrör. Jag kommer också att kolla upp hela elsystemet. I övrigt kommer det att fixas en mängd småsaker som inte var helt färdiga till sjösättningen i somras.

13 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Skru'are

#168 » 18:54:27, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och riggen...?

Har du ilder från som are gärna under gång så är det välkommet. Liksom vinterns övningar...
:thumme:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

insve (trådstartaren)

#169 » 13:51:33, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Och riggen...?

Har du ilder från som are gärna under gång så är det välkommet. Liksom vinterns övningar...
:thumme:


Riggen vet jag inget om, blir nog inget i vinter.

Bild från fullfartsprov

Bild

Vinterns övningar har varit få, motorn har lyfts ut ur båten för att fixa ett oljeläckage som jag trodde kom från en koppling till pumpen för oljebyte. Den gick inte att dra utan att lyfta motorn. Det visade sig att oljan kom från uttaget till varvräknargivaren, vi använder inte den så jag pluggade uttaget.
Spridarna togs också bort för kontroll, det fanns lite dieselknack från motorn. Trots nya spridarmunstycken visade det sig att en spridare läckte och gick inte att få tät så munstycket i den spridaren byttes. Dessa spridare hade det gamla öppningstrycket 140 bar, så det uppdaterades samtidigt till det tryck (150 bar) som Perkins rekommenderar vid renovering av spridarna.
När jag tog bort toppen så syntes det på sotbilden på kolvtopparna att en spridare inte var helt ok,

På bilden nedan syns tydligt att det skiljer mellan sotbeläggning på den cylinder (till vänster) med läckande insprutare och de övriga tre.

Bild

Att jag tog bort toppen berodde på att det inte gick att tömma blocket på kylvätska, båda avtappningarna var igensatta. Det gick inte att rensa från pluggarna, det fanns borrade kanaler som inte gick att rensa utan att av toppen. Detta betydde ny topplockspackning och justering av ventilspelen. När jag drog en av låsmuttrarna så brast justerskruven, det var inte mycket material som höll ihop den, det vita på bilden, typiskt överlastbrott, den måste dragits för hårt vid tidigare dragning.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

David, Luleå

#170 » 14:52:48, 18-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

insve skrev:När jag drog en av låsmuttrarna så brast justerskruven, det var inte mycket material som höll ihop den, det vita på bilden, typiskt överlastbrott, den måste dragits för hårt vid tidigare dragning.

Bild


Trevlig tråd. Brorsan renoverar en gammal Tiedemankryssare. Ska tipsa honom om detta.


Men tur att justerskruven brast under rep och inte under färd. Det där kunde ju gått av vart som helst på fjärden.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

orion47

#171 » 22:21:46, 22-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten tanke om oljekvalitet till motorn. Jag jobbade en hel del med Perkinsmotorer i gaffeltruckar 3-152,4-108 och 4-236. Många truckar gick hos åkerier. De använde samma olja som till sina lastbilar ,dvs olja till turboladdade motorer. Dessa motorer led av stor oljeförbrukning. De hade fått glaserade foder. Så Perkinsmotorerna skall inte ha "för bra olja" Då foderna inte slits in så att de blir täta. Så använd motorolja avsedd för icke turboladdade motorer. Det blev en hel del diskussioner med kunder för att övertyga den om detta.
Mvh Orion47

2 personer gillar det här inlägget.
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

insve (trådstartaren)

#172 » 10:56:32, 23-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

orion47 skrev:En liten tanke om oljekvalitet till motorn. Jag jobbade en hel del med Perkinsmotorer i gaffeltruckar 3-152,4-108 och 4-236. Många truckar gick hos åkerier. De använde samma olja som till sina lastbilar ,dvs olja till turboladdade motorer. Dessa motorer led av stor oljeförbrukning. De hade fått glaserade foder. Så Perkinsmotorerna skall inte ha "för bra olja" Då foderna inte slits in så att de blir täta. Så använd motorolja avsedd för icke turboladdade motorer. Det blev en hel del diskussioner med kunder för att övertyga den om detta.
Mvh Orion47


Tack för infon, jag kommer inte ihåg vilken olja som hamnade i motorn, ska kolla när jag kommer till verkstan.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

torbjorn_forsman

#173 » 12:55:50, 23-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr har det ju ofta avråtts från att använda alltför bra motoroljor (t ex syntetoljor) för inkörningen av en ny eller nyrenoverad motor. När motorn väl är inkörd, finns det inga hinder mot syntetoljor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se