Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Renovering båtmotor till motorkryssare i trä

173 inlägg • Sida 9 av 12
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Skru'are

#121 » 01:21:26, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad använder du till ledare? Förtennt koppar, brons eller annat?
redömligt schema.
Oljetryck och -temperatur skulle väl inte vara fel att ha - kan du inte hitta lämplig plats för det? De kan få sällskap av volt och laddning.
Däcksbelysning? Uttag för sladdlampa, värme, radior, antenner, larm, övervakningskameror osv...reservledningar i härvorna brukar vara värdefulla.

Din noggrannhet nu är en investering i trygghet när vågor och vind tar ton och luften fraktar skumm och en och annan småjävel.
Att det är estetiskt tilltalande är grädde på moset . Det är både ni och båten förtjänta av :thummar: :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor



insve (trådstartaren)

#122 » 11:53:50, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Vad använder du till ledare? Förtennt koppar, brons eller annat?


I första hand förtennt koppar, grova batterikablar vanlig kopparkabel men kabelskorna pressas och isoleras med krympslang med lim inuti som gör att fukt inte kryper in i pressningen, har fungerat bra på andra båtar och husvagnar- och bilar som jag jobbat med.

Skru'are skrev:Oljetryck och -temperatur skulle väl inte vara fel att ha - kan du inte hitta lämplig plats för det? De kan få sällskap av volt och laddning.


Vi har haft en del diskussioner om utrustning, vill bara ha det viktigaste och kunna använda original instrumentbräda. Jag kommer att lägga in en varningssignal om det blir lågt oljetryck, tycker det är viktigare än oljetrycksmätare.

Skru'are skrev: Däcksbelysning? Uttag för sladdlampa, värme, radior, antenner, larm, övervakningskameror osv...reservledningar i härvorna brukar vara värdefulla.


Kan nog tänkas att det dyker upp nya behov i framtiden, den utrustning som finns med i dagen elschema bygger på tänkt användning av båten.
Alla dolda kablar kommer att dras i skyddsrör som det finns plats i för nya kablar, det kommer även finns lite plats i kopplingsplintar.

1 person gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

magirus

#123 » 20:29:09, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lätgg in ett dragsnöre på en gång. Är ovärderligt när man vill komplettera!! :thummar:
Kalasfint jobbni gör!!! :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

ac tc

#124 » 08:44:45, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite otäck lösning på vevhusventilationen, dieslar kan rusa på sin egen motorolja.
- nu kanske Perkins har tänkt till på oljekontroll i ventilkåpan, jag har inte en aning.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

insve (trådstartaren)

#125 » 11:37:04, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Lite otäck lösning på vevhusventilationen, dieslar kan rusa på sin egen motorolja.
- nu kanske Perkins har tänkt till på oljekontroll i ventilkåpan, jag har inte en aning.


Perkins har en mängd olika luftrenarlösningar men alla har anslutning till ventilkåpan.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

torbjorn_forsman

#126 » 12:48:46, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perkinsmotorer lär väl användas i en del tillämpningar där det är myndighetskrav på sluten vevhusventilation. Och för den delen vill man väl inte alltid lorta ner motorrummet i en båt med vevhusgaser.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

insve (trådstartaren)

#127 » 00:19:22, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite kringjobb runt motorn, det finns inga reglage kvar men jag hittade av en tillfällighet hos en båtskrotfirma ett gammalt tvåhandsreglage som jag tyckte skulle passa båtens ålder.

Bild

Reglaget saknade armar att koppla reglagevajrarna till så det fick jag tillverka nya.

Bild
Bild

Det behövdes också en fästplatta, vajerhållare och gafflar som jag fick tillverka, tycker det är rätt kul för en pensionär att stå vid svarv och fräs.

Bild

Även motorn behövde fästen för reglagevajrarna, fästet till gasreglaget kombinerades med kabelkontakten.


Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

doc2

#128 » 08:27:08, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket fint jobb. Hur tänker du kring explosionsrisken med batterierna i en små låda samt gnistor från ett relä?
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

insve (trådstartaren)

#129 » 11:07:32, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte orolig alls, det blir moderna täta batterier (gel, AMG) utan gasventilation till omgivningen (även stort hål i botten av lådan för alla kablar). Sluten låda utan ventilering är idag det vanliga i husvagnar, förr hade man slangar anslutna till batterierna som mynnade i det fria. Nedan tabell med olika batteriers egenskaper.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

torbjorn_forsman

#130 » 12:52:48, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, även om de har låg gasutveckling i vanliga fall, så kan alla slags blybatterier utveckla stora mängder knallgas i felfall. T ex om batteriet blir överladdat pga fel på laddningsregulatorn eller om ett gammalt batteri har fått en kortsluten cell. Man får också räkna med att det någon gång i framtiden (kanske som tillfällig nödlösning eller provisorium) kan råka hamna ett batteri av olämplig typ även i denna båt.

Även AGM och gelbatterier mår bäst av att stå upprätt. Åtminstone vet jag av ett fall där det visade sig att gelbatterier inte mådde bra av att stå på ständig underhållsladdning när de stod på högkant. Det rörde sig om batterier för nödbelysning i hissar. Däremot tycks det inte vara några problem att ha sådana batterier vända hur som helst då de står oanvända eller laddas ur, det är bara under laddning de måste vara rättvända.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

insve (trådstartaren)

#131 » 17:05:52, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker nog att det viktigaste för att sköta och hålla koll på batterierna är bra laddare, jag har hittills förlitat mej på Ctec:s produkter som fungerat oklanderligt. Dessutom att göra en bra och säker installation av batteribanker, jag har sett en del galna installationer, bl. a. gjorda i husbilar.

Här ett exempel på installation i båt, -kabel (svart) ligger så att den kan skava mot +polens anslutning, stor risk tycker jag med tanke på dieselmotorvibrationer och sjögång. Dessutom farligt om man får för sig att byta bara ett batteri, ingen separering av batterierna och kablarna! I min lösning för båten separeras batterierna av reläet så fort motorn stannar. Jag kommer också se till att plus- och minuskablarna inte kan nå varandra för att undvika kortslutningar, dessutom finns en stor säkring som smäller vid en ren kortslutning. Jag har stor respekt för den stora energimängd som dessa blybatterier har.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#132 » 00:21:31, 28-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsatt jobb med reglaget, för att få handtaget att stanna i ett bestämt läge så behövs friktion. En stark fjäder som trycker spakens arm mot huset, en kapad ventilfjäder visade sig vara lagom.

Bild

Det var svårt att hitta bra plats för reglaget, , bästa platsen blev bredvid styrpulpeter, växla med vänstra och gasa med höra spaken. Reglagets armar går i slitsar genom väggen.

Bild

På baksidan av väggen (i toaletten, ja de hade toalett i båtar på 30-talet). Armarna och vajrarna kommer att döljas av en inklädnad men det är inte mitt jobb.

Bild

Sneda lål borrades genom skottet så vajrarna fick en mjuk böj och drogs sedan bakåt till motorrummet.

Bild

Testade också hur instrumentbrädan ser ut på plats.

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

InläggDetta inlägg har raderats av insve den 11:04:54, 28-01-2020.
Anledning: Dubblett

insve (trådstartaren)

#134 » 22:42:32, 10-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är förvånansvärt mycket elfunktioner i båten för att vara så gammal så det var säkerligen inte en båt för vem som helst utan en riktig lyxbåt!
Jag har börjat installationen av ny el i skrov och ruffar men kommer att använda så mycket som går av de gamla grejerna.

Kablaget är helt utrivet, bestod av tygomspunna kablar som helt har ruttnat upp.
Bild

Lampa med strömbrytare till pentryt (köket för landkrabbor), kommer att renoveras och återmonteras. Strömbrytartypen är underbar, finns till alla lampor i båten!
Bild

Taklampa med kupa av glas, inget plast här inte.
Bild

Akter och sidolanternor, babords laterna saknas men ska nog gå att få tag på.
Bild

Och så det häftigaste av allt, signalhornet som ska sitta en bit upp i masten, kan nog skrämma livet av andra skeppare så de flyttar på sig.
Bild

Liten rapport från varvet.
Det har hänt en hel del så det blir nog sjösättning i sommar, motorn är klar för målning och provstart, elsystemet klart inom ett par veckor.
Delar av skrovet renskrapat och slipat.
Bild

Rutramar klara för glasning mm.
Bild

och ett par bilder med förklaring som jag fått från brodern.
Har varit tvungen byta de flesta pluggarna i skarndäcken och något hundratal i bordläggningen men nu är de på plats. Skall bara kapa och slipa.
Bild

Nya fördäcket grundoljat. Taket är uppbyggt av 12 mm plywood med vitt innertak av galon limmad på plywooden. 10 mm oregonpineribb limmade med epoxi på plywooden. Krökningen av ribben är enligt originalutförande.
Bild

Nytt akterdäck och takstolar över akterruffen lika fördäcket. Luckan är till utrymme för ankare och förtöjningslinor. (Vi lägger till med fören mot land här på östkusten på grund av grunda stränder så det behövs ankare i aktern, min kommentar.)
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Sparrow

#135 » 00:40:30, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otroligt fint arbete du/ni gör :buga:

4 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se