Det är förvånansvärt mycket elfunktioner i båten för att vara så gammal så det var säkerligen inte en båt för vem som helst utan en riktig lyxbåt!
Jag har börjat installationen av ny el i skrov och ruffar men kommer att använda så mycket som går av de gamla grejerna.
Kablaget är helt utrivet, bestod av tygomspunna kablar som helt har ruttnat upp.
Lampa med
strömbrytare till pentryt (köket för landkrabbor), kommer att renoveras och återmonteras. Strömbrytartypen är underbar, finns till alla lampor i båten!
Taklampa med kupa av
glas, inget plast här inte.
Akter och sidolanternor, babords laterna saknas men ska nog gå att få tag på.
Och så det häftigaste av allt, signalhornet som ska sitta en bit upp i masten, kan nog skrämma livet av andra skeppare så de flyttar på sig.
Liten rapport från varvet. Det har hänt en hel del så det blir nog sjösättning i sommar, motorn är klar för målning och provstart, elsystemet klart inom ett par veckor.
Delar av skrovet renskrapat och slipat.
Rutramar klara för glasning mm.
och ett par bilder med förklaring som jag fått från brodern.
Har varit tvungen byta de flesta pluggarna i skarndäcken och något hundratal i bordläggningen men nu är de på plats. Skall bara kapa och slipa.
Nya fördäcket grundoljat. Taket är uppbyggt av 12 mm plywood med vitt innertak av galon limmad på plywooden. 10 mm oregonpineribb limmade med epoxi på plywooden. Krökningen av ribben är enligt originalutförande.
Nytt akterdäck och takstolar över akterruffen lika fördäcket. Luckan är till utrymme för ankare och förtöjningslinor. (Vi lägger till med fören mot land här på östkusten på grund av grunda stränder så det behövs ankare i aktern, min kommentar.)