Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Hjälp!, låsning av muttrar

20 inlägg • Sida 2 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Bygert

#16 » 14:59:40, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket värme tål egentligen loctite?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160



G-son

#17 » 15:19:42, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olika beroende på typ sannolikt. Loctite är varumärket, dom har femtioelva olika produkter.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Valmet 99 (trådstartaren)

#18 » 16:21:38, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Jag bor nästan granne med http://www.swebolt.se/sv/produkter . De är toppen att ha att göra med :thummar:

Se'n har du http://www.sifvert-skruv.se/, förr så tillverkade de det du behöver. De tillverkade vänstergänga, M12 1.25 åt mig. 6st muttrar om jag minns rätt. Viss väntetid, lite dyrare (tror det var x2 ordinarie mutterkostnad eller nått sånt rent symboliskt).
:shake_hands:
Men du talar vi om låsbleck, o de är plåtar som bockas 1 gång. Som MM svarade dig - gå till närmaste mekaniska verkstad, om du inte har stans själv. Frågan är enbart vilket stål som original blecken är tillverkade av.

NB: !!!
- blecken -ingår- i åtdragningsmomentet!!!

Har du kvar de gamla?
I så fall är det inget problem att ta reda på vilken stålkvalité du bör använda dig av :-)

Personligen skulle jag inte ens överväga Loctite. Motorsallad är absolut inget roligt att erfara...både synnerligen kostsamt, och farligt...
Med tanke på vad blecken kostar att få tillverkat, så faller Loctite in under begreppet "dum snålhet" för mig (även om jag använder Loctite flitigt, men då i andra sammanhang).


Jag har nu också skippat tanken på loctite eftersom momentet ändras. Kom inte att tänka på det tidigare fastän jag vet det :ohnej: . Endera gör jag plåtarna själv eller så köper jag om det finns att köpas, frågan är då bara vilket material det är i dom gamla (finns kvar). Ska höra med BOTNIA BOLT om dom har sådana.

1 person gillar det här inlägget.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#19 » 20:21:24, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Valmet 99 (trådstartaren)

#20 » 16:48:33, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var mycket mjuk metall i dessa, jag klappade ut den gamla lås böjningen och använde dom gamla då igen. Böjde nya låsningen i ett oböjt hörn på alla, så det borde hålla.


Detta inlägg har valts som lösning

Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se