Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Startproblem Nissan Terrano 2.7tdi -98

20 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Jonne88 (trådstartaren)

#1 » 19:27:02, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Terrano 2.7tdi som "jaktbil". Nu under hösten/vintern har den blivit ruskigt svårtstartad när den är kall.
Ibland hoppar den igång bara man nuddar nyckeln, men allt som oftast får jag gnugga minst 30-50sek. Och när den väl smäller igång så går den som klockan direkt.
Jag har provat byta bränslefilter, jag har monterat en extra backventil på bränsleledningen för att utesluta att bränsle rinner tillbaka till tanken.
Bilen har endast en mekanisk bränslepump.
Nu till det underliga. Några gånger har inte bilen startat på 2-3minuters gnuggande, då har jag provat bogsera igång den. Då startar den innan jag knappt hunnit släppa upp kopplingen trots låg fart 5km/h.

Någon som har tips?
Jonne88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:53, 15-02-2016
Ort: Haparanda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200b



Ivar Risslén

#2 » 19:33:37, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som om du har dålig fart på startmotorn. Kolla alla batterianslutningar om du hittar något spänningsfall och kanske även köp ett nytt batteri.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Jonne88 (trådstartaren)

#3 » 23:03:40, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att det är bra normal fart på startmotorn.
Batterierna (sitter 2st parallellt i dom) är i bra skick. Nära på nya. :???:
Jonne88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:53, 15-02-2016
Ort: Haparanda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200b

torbjorn_forsman

#4 » 23:13:13, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spänningsfall i tändningslåset eller matningen till det, så att någonting som är beroende av ström via tändningslåset för att motorn ska starta (t ex stoppmagnet, elektrisk förpump, styrenhet för elektronisk startspärr), inte får tillräckligt med spänning medan startmotorn går och solenoidens manöverström belastar tändningslåset?

Prova att mata solenoidens manöverström provisoriskt via en kabel direkt från + på batteriet och se om den startar lättare då.

Det är mycket vanligt på japanska bilar som har passerat bästföredatum, att det är dålig kontakt och spänningsfall i alla kontaktpressade kabelskor. Om det inte har ärgat och gått varmt alltför mycket, så brukar man kunna pilla ut kabelskorna en och en ur kontaktstyckena, löda fast kabeln, klämma ihop kabelskon så den gör bra kontakt med flatstiftet, sätta tillbaks i kontakstycket. Men det är ett terapiarbete...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jonne88 (trådstartaren)

#5 » 23:45:00, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Spänningsfall i tändningslåset eller matningen till det, så att någonting som är beroende av ström via tändningslåset för att motorn ska starta (t ex stoppmagnet, elektrisk förpump, styrenhet för elektronisk startspärr), inte får tillräckligt med spänning medan startmotorn går och solenoidens manöverström belastar tändningslåset?

Prova att mata solenoidens manöverström provisoriskt via en kabel direkt från + på batteriet och se om den startar lättare då.

Det är mycket vanligt på japanska bilar som har passerat bästföredatum, att det är dålig kontakt och spänningsfall i alla kontaktpressade kabelskor. Om det inte har ärgat och gått varmt alltför mycket, så brukar man kunna pilla ut kabelskorna en och en ur kontaktstyckena, löda fast kabeln, klämma ihop kabelskon så den gör bra kontakt med flatstiftet, sätta tillbaks i kontakstycket. Men det är ett terapiarbete...



Jag har haft en sådan tanke om det skulle kunna vara något sånt..
Men.. varför är den aldrig svårstartad när den är varm eller om bilen precis varit igång? :idea:
Jonne88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:53, 15-02-2016
Ort: Haparanda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200b

torbjorn_forsman

#6 » 09:18:24, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan möjlighet är ju om någon elektronikenhet börjar få problem pga uttorkade elektrolytkondensatorer. När en sådan börjar vara halvdålig, så fungerar den något bättre om den är varm än om den är kall.
Känt problem på en del Renault från tidigt 00-tal : Bilen går inte att få igång pga startspärrfel om det är kallt i kupén, även om man har kört motorvärmare så att motorn är varm. Har man haft kupévärmare igång någon timme så är det inga problem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#7 » 10:26:08, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är glödstiften hela, och får de ström som de ska? Är den direktinsprutad (vilket "tdi antyder) bör den normalt starta ok ned till kanske 5 minus utan glödning om den är i bra skick förövrigt.

Ryker den när den inte startar, eller blir det ingen reaktion alls i avgasröret?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stefan1972

#8 » 10:42:27, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter mest som det är elektriskt som sagt. Inget stöldskydd med nyckeln inblandat då ?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Jonne88 (trådstartaren)

#9 » 10:50:06, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Är glödstiften hela, och får de ström som de ska? Är den direktinsprutad (vilket "tdi antyder) bör den normalt starta ok ned till kanske 5 minus utan glödning om den är i bra skick förövrigt.

Ryker den när den inte startar, eller blir det ingen reaktion alls i avgasröret?


Jag har samma problem fast bilen står i 16grader varmt garage.
Ryker ganska kraftigt vid startförsök, sen när den väl går igång så är det som londondimman på gården en stund efter. Så det verkar ju som att den får bränsle hela tiden under startförsöket..
Jonne88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:53, 15-02-2016
Ort: Haparanda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200b

Turbodiesel

#10 » 11:14:34, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en förkammarmotor behövs glödstiften under 50 plusgrader, är det en sådan motor som ryker vid startförsök men inte startar så bör problemet ligga hos glödstiften, eller systemet runt de.

Tdi kan lika gärna betyda turbodiesel med intercooler.. Har du någon mer info om motorn, typ motorkod eller liknande?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stefan1972

#11 » 12:26:23, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag ser så är det en förkammarmotor. Lika i bägge men de finns med och utan intercooler vad jag förstår, 100 resp 125hk

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Jonne88 (trådstartaren)

#12 » 13:16:29, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Vad jag ser så är det en förkammarmotor. Lika i bägge men de finns med och utan intercooler vad jag förstår, 100 resp 125hk


Ja jag har dålig koll på motortyp. Men intercooler är det som ligger uppe på motorn.
Jonne88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:53, 15-02-2016
Ort: Haparanda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200b

Jonne88 (trådstartaren)

#13 » 13:34:44, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn heter Nissan TD27ti

Bild
Bild
Bild
Jonne88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:53, 15-02-2016
Ort: Haparanda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200b

lennarttraktor

#14 » 19:30:45, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej kan vara liten läcka från tank ? pröva med en dunk i motorrummet för att utesluta. vill då inte starta om den stått ett tag om det finns någon liten läcka. Utgående rör från tank är vanligt . Lycka till .
lennarttraktor
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:23, 02-01-2014
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: kobelko Ljungby valmet

Jonne88 (trådstartaren)

#15 » 19:50:48, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

lennarttraktor skrev:Hej kan vara liten läcka från tank ? pröva med en dunk i motorrummet för att utesluta. vill då inte starta om den stått ett tag om det finns någon liten läcka. Utgående rör från tank är vanligt . Lycka till .


Bränslefiltret under huven är fullt i diesel även när den stått en längre tid.
Jonne88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:53, 15-02-2016
Ort: Haparanda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200b


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se